Poll : Mellangas vid nedväxling ?

Använder du mellangas vid nedväxling?

• Antal röstningar
    0

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Använder ni mellangas vid nedväxling ?

Svara i pollen, kommentera nedan.

(det äckligaste ljudet jag vet är när sporthojslirare växlar ner riktigt lågt och låter kopplingen slira in växeln... yuck!)

Klart man kör med "the flying elbow". Vilt flaxande armbåge i kombination med stampande fot är the way.

Min låda låter som om den ska totaltrasa om jag inte mellangasar, låter inte alls fint.

Det är dessutom tyfft.

Jag brukar stampa ned "halvvägs" så det låter så där häftigt när inte växeln går i riktigt.

jag släpper gasen helt när jag växlar. jag försökar bara växla så skonsamt för lådan som möjligt.

Vid nedväxling? Du har nog inte förstått vad som menas med mellangas vid nedväxling...

bmwjohan skrev:
jag släpper gasen helt när jag växlar. jag försökar bara växla så skonsamt för lådan som möjligt.

Last edited:
Förtydligar lite.
Zeb_Macahan skrev:
1. kör på den växel du ska växla från
2. dra in kopplingen snabbt och gasa till snabbt
3. växla ned. Den nya växelns varvtal kommer att matcha motorns, om du gjort rätt.
4. kör vidare

//jaG

Last edited:
Och detta ska vara bra för vad? :)

Det har man ju knappast tid med att göra mellan varenda växel om man ligger och rejsar ju. :P

Jag gor det, men vet inte varfor... Pa bilar, lastbilar etc fyller det en funktion i och med att man slapper upp kopplingen samtidigt som man gasar nar vaxeln ar i frilage och pss far ingaende axeln att snurra fortare. Hur f/n funkar det pa hojlador. Har inte tankt pa fenomenet forran nu, men gor det verkligen nagon nytta med mellangas? Nagon som vet hur det funkar kan val forsoka upplysa mig? Att det sen later coolt ar en helt annan sak ;)

Mellangasar bara efter rakan ett par gånger för smörjningens skull. I övrigt ganska meningslöst på en tvåtaktare.

HansJ skrev:
Jag gor det, men vet inte varfor... Pa bilar, lastbilar etc fyller det en funktion i och med att man slapper upp kopplingen samtidigt som man gasar nar vaxeln ar i frilage och pss far ingaende axeln att snurra fortare. Hur f/n funkar det pa hojlador. Har inte tankt pa fenomenet forran nu, men gor det verkligen nagon nytta med mellangas? Nagon som vet hur det funkar kan val forsoka upplysa mig? Att det sen later coolt ar en helt annan sak ;)

Det gör det. Den enda delen som du inte kan påverka är drivaxeln i växellådan, men den är mycket lättare att ändra varvtal på än vad motorn är, pga mycket mindre massa.

McRae skrev:
Att dom gär det på lastbilar är väl för den osynkade lådan.. eller?
Har man osynkat MASTE man dubbeltrampa, annars gar det inte att vaxla ned (eller sa far man mkt jarnfilspan i oljan...). Alla lador slits mindre om man dubbeltrampar eftersom synkringarna inte behover jobba sa mycket.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back