polisfråga!?

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
Satt å åkte en liten längre sträcka hem idag på hojjen, & som vana eftersom jag blivit av med mitt kort en gång & har prövotid kvar så brukar jag köra inte över 30 km/h för fort så man klarar sig, men sen om det kommer nån vilde som kör om i bil så brukar jag haka på i hopp om att är det nån snut längre fram med lazer lr att dom tar han så slipper ju jag det!!

Min frågor blir då;

1. Om dom skjuter lazer på den framför, kan dom hävda att jag körde lika fort då & sen sno mitt kort pga det?

2. Om det skulle vara en civilare som susar förbi, & man missar det men hakar på sen så helt plötsligt så börjar dom vinka in en på någe lämpligt ställe & säger "du har förföljt oss nu i 180 km/h nu, så nu är det bara du lämnar kortet"

kan dom vara så fräcka å göra såhär lr? :3freak

Och är det nån mera som brukar använda sig av den hära "haka-på-principen" ??

Är seriös i mitt frågande, så vill ha svaren därefter tack!!

peace out!
 
Jag är inte på något sätt väl insatt i sådan här, men jag vet dock en sak. Poliser får inte "provocera" fram en olaglighet. Typ rejsa med en bil för att få dom att köra snabbare lr se om dom hakar på, inte spela torsk för att sätta dit prostituerade (edit: spela prostituerad för att sätta dit torskar... )osv. Vet inte om det gäller om du skulle haka på en civilare, men antar det. Sen måste dom ju ha klockat lr lasrat dig, å bara dig, inte den du följde efter, innan dom kan sätta dit dig. Vad jag vet.
Dom har säkert lite hål i nätet, men förhoppningsvis så går de bra för dig :)

Rätta mig om jag skrivit något fel btw, någon...

Tjipp//steIIa

Edit: Jag hade ganska fel inser jag... Iaf på ett par punkter. Typ dina två frågor ;] Sorry!
 
Last edited:
1. Jag åkte bakom min kompis som dom sköt laser på... Han blev mätt till 137 km/h på 70 väg...Båda blir stannade och blir av med korten... fast dom drar av 10 km/h för mig iom att jag låg bakom och dom inte hade nån mätning. Jag nekar. För att sen ringa länsstyrelsen och pratar med föreläggaren. Och hon tycker det har vart oklarheter i mätningen så jag får tillbaka körkortet direkt i väntan på åklagarbeslut... Efter ett tag kommer det en lapp från åklagaren där det står att jag i vart fall har kört i 110 km/h... jag nekar igen och hävdar att jag inte alls har kört för fort...Och efter tag igen så kommer nästa lapp och där står det att dom lägger ner fallet i brist på bevis :tummenupp
 
1. Enligt styvfar (snäll men otäck trafikpolis) så kan de ENDAST plocka den de mätt på... så att ligga bakom ska vara ofarligt. Och ja... jag gör så. :)

2. Jäpp...de kan plocka dig då du ligger bakom med.
 
Det finns ju inget som hindrar en civilare att haka på dig och bilen och knipa dig med piloten. Jag tvivlar inte på att dom hellre sätter dit en hoj med tanke på hur dom blir provocerade av vissa hojåkare..
 
Ugluk skrev:
Det finns ju inget som hindrar en civilare att haka på dig och bilen och knipa dig med piloten. Jag tvivlar inte på att dom hellre sätter dit en hoj med tanke på hur dom blir provocerade av vissa hojåkare..

Sant... Alltid bäst att ha så mycket uppsikt som möjligt åt alla håll o kanter. :)
 
Jag har legat bakom en bil i drygt 20 km/h över hastighetsgränsen (jag körde själv bil) och då plockade dem in snubben framför men inte mig. Snuten kollade dock jävligt surt på mig....
 
DreeTman skrev:
1. Enligt styvfar (snäll men otäck trafikpolis) så kan de ENDAST plocka den de mätt på... så att ligga bakom ska vara ofarligt. Och ja... jag gör så. :)

2. Jäpp...de kan plocka dig då du ligger bakom med.


jo men om dom påstår att du har kört 110 på 70väg och du är så dum så du erkänner på platsen för att du är som spagetti (kokt) i benen så är det bara att vänta 3 månader!

-man kommer alltid längst på att neka oskar!

som polaren sa när vi hade druckit massa öl på klassresan till skagen i 9onde klass!

känns som att det stämmer men vi fick i alla fall åka hem omedelbart i sälskap av resten av klassen :rolleyes:
 
Sen så kan ju polisen skjuta två st med lasern oxå. Gjorde dom på mej o polaren förra sommarn. Jag låg bakom när dom vinka in mej så ja trodde jag hade klarat mej men icke, dom hade bådas hastigheter. Jag 119, polaren 123.(90 väg) Jag klara lappen men inte han, hehe.. ähhumm felåt Henke, de är lite synd om dej. Fast de är mest synd om mej som fick slanta 1600 :mad:
 
En polare låg i 180km/h med sin M3:a på 90-väg i lidköping... Bakom han låg en grön volvo V70, som haka på när han hade gasat upp. Efter typ några sekunder så sänker han hastigheten till typ 110 och kör så i 3 mil typ.

När han kommer in vid första rödljuset i mariestad om jag inte minns fel, stannar V70n breve honom o drar ner en STOP skylt.

Han nekar till allt, behåller kortet.... men typ 4-5 månader efter det kommer ett brev från åklagaren där det står att man ska erkänna typ. Han skiter i det och det kommer ett brev om att han ska in i rätten (obs, körkortet har han kvar). Han sket dock i rätten och skickade ett brev "hur ska jag någonsin kunna bli frikänd från 2 poliser ?"

Han blev av med kortet, men efter c:a 6 månader efter händelsen.
Han hade prövotid med..
 
mjukis skrev:
Sen så kan ju polisen skjuta två st med lasern oxå. Gjorde dom på mej o polaren förra sommarn. Jag låg bakom när dom vinka in mej så ja trodde jag hade klarat mej men icke, dom hade bådas hastigheter. Jag 119, polaren 123.(90 väg) Jag klara lappen men inte han, hehe.. ähhumm felåt Henke, de är lite synd om dej. Fast de är mest synd om mej som fick slanta 1600 :mad:

visst kan dom skjuta på båda men dom måste visa upp resultatet på lasern att så fort körde man så de e bara för dom andra å neka...
 
det finns så kolosalt med kryphål så det e helt otroligt, hur som hellst ska man ALDRIG erkänna på platts, bara å neka. hittade en sida där det stog massa gottis på.. ska leta å se om ja hittar den.

jag tillämpar hänga på tekniken, ofta på motorväg.

för övrigt blev ja fotad av en fartkamera förra veckan, prövotiden går ut i Augusti... :mad:
om ja nekar å dom inte drar kortet förens efter 1augusti får ja tebax det då? eller räknar dom när ja körde för fort?? (sorry att ja lånar tråden)


EDIT:Rikspolisstyrelsens författningssamling
ISSN 0347–545X
Utgivare: chefsjuristen Lars Sjöström
Rikspolisstyrelsens föreskrifter om
hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare;
beslutade den 6 juni 2000.
Rikspolisstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 § första stycket 4
förordningen (1989:773) med instruktion för Rikspolisstyrelsen.
1 kap. Tillämpningsområde
1 § Denna författning reglerar hastighetsövervakning på väg med laserhastighetsmätare.
2 kap. Materiel och behörighet
1 § För hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare får endast ett
instrument som är godkänt av Rikspolisstyrelsen användas.
Innan ett nytillverkat eller ombyggt instrument tas i drift skall det
förstagångsverifieras enligt en av Rikspolisstyrelsen beslutad metod.
Instrumentet skall genomgå periodiskt återkommande kontroll (verifiering)
och översyn i den utsträckning som Rikspolisstyrelsen beslutar. Verifiering
skall utföras av ett enligt lagen (1992:1119) om teknisk kontroll ackrediterat
kontrollorgan.
2 § Översyn, service och reparation eller justering får endast utföras av ett
företag som Rikspolisstyrelsen har slutit avtal med.
3 § Förändringar av en laserhastighetsmätare får inte göras utan medgivande
av Rikspolisstyrelsen.
4 § Vid hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare skall
instrumentet handhas av den polis som ansvarar för mätningen
(mätkontrollanten).
Endast den får vara mätkontrollant som med godkänt resultat har
genomgått den av Rikspolisstyrelsen beslutade utbildningen i hastighetsövervakning
med laserhastighetsmätare och är väl förtrogen med
instrumentet och sådana förhållanden som kan påverka mätresultatet.
5 § För den som under mer än ett år inte har använt laserhastighetsmätare
krävs repetitionsutbildning rörande dess funktion. Denna utbildning skall
RPSFS 2000:40
FAP 331-2
Utkom från trycket
den 30 juni 2000
2
RPSFS 2000: ledas av en instruktör som har genomgått sådan utbildning som avses i 4 §
andra stycket.
3 kap. Kontrollplats och handhavande
Kontrollplats
1 § Ett platsprotokoll Hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare
(RPS 331.4) skall upprättas över en kontrollplats. Av protokollet skall
framgå mätkontrollantens placering med en lämplig referenspunkt eller
position.
Kontroll
2 § Innan hastighetskontroll inleds, skall daglig kontroll av instrumentets
avståndsfunktion göras mot ett fast föremål. Kontrollen skall genomföras
efter godkänd automatisk funktionskontroll. Avståndet till det fasta
föremålet skall vara minst 20 meter och vara uppmätt med ett stålmåttband
som uppfyller kraven enligt svensk standard SS 64 11 12:II. Mätavståndets
avvikelse får vara högst 0,5 meter. Tidpunkt för den dagliga kontrollen skall
antecknas i platsprotokollet.
3 § Innan hastighetskontroll inleds, skall daglig sikteskontroll utföras mot
föremål på ett avstånd av minst 20 meter och högst 200 meter. Tidpunkten
för sikteskontrollen skall antecknas i platsprotokollet.
4 § Manuell funktionskontroll skall utföras såväl före start av mätningar
som omedelbart efter det att mätningarna har avslutats. Tidpunkten för
dessa kontroller skall antecknas i platsprotokollet.
Mätning
5 § Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen eller körbanan som
möjligt. Det skall särskilt tillses att mätkontrollanten inte utsätts för risker
genom sin placering. Instrumentets sikte skall riktas så att rikthjälpmedlet i
förekommande fall är fokuserat på fordonets registreringsskylt eller annan
lämplig målyta.
6 § Mätinstrumentet skall med hjälp av kroppsstödet hållas så stabilt som
möjligt.
7 § Avståndet till det kontrollerade objektet (mätområdet) får inte understiga
20 meter och inte överstiga 400 meter.
8 § Målytan skall preciseras och antecknas i platsprotokollet.
9 § Om mätning görs från ett polisfordon, skall detta vara stillastående.
Mätning får inte ske genom det egna fordonets vindruta.
3
RPSFS 2000:
4 kap. Dokumentation
1 § Platsprotokoll skall föras löpande under kontrollen. Detta skall signeras
av mätkontrollanten. Om det behövs särskilda upplysningar om kännetecken
i fråga om fordonet eller om en speciell trafiksituation förekommit skall
även anteckningar om detta göras i platsprotokollet.
5 kap. Rapportering
1 § Vid beivrande av hastighetsöverträdelse med föreläggande av
ordningsbot eller annan rapport skall den hastighet som visas i instrumentets
display anges på föreläggandet eller rapporten. Hastigheten skall anges i
km/h och avrundas till närmast lägre heltal.
Vid annan rapport än föreläggande av ordningsbot skall därutöver anges
1. laserhastighetsmätarens fabrikat, modellbeteckning och tillverkningseller
serienummer,
2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på
3 km/h,
3. mätavstånd,
4. rapporterad hastighet och
5. målyta.
2 § Om det finns risk för att det kontrollerade fordonet har förväxlats med
ett annat fordon eller om det uppstår någon annan tveksamhet om
mätningens tillförlitlighet, får mätningen inte läggas till grund för ett
föreläggande av ordningsbot eller annan rapport.
3 § Om den manuella funktionskontrollen visar att det föreligger något fel
på instrumentet skall detta antecknas i platsprotokollet. Mätningar som har
gjorts efter den senast godkända manuella funktionskontrollen får inte läggas
till grund för ett föreläggande av ordningsbot eller annan rapport.
6 kap. Förvaring av protokoll
1 § Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt.
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2000, då Rikspolisstyrelsens
föreskrifter och allmänna råd om hastighetsövervakning med
laserhastighetsmätare (RPSFS 1997:2, FAP 331-2) skall upphöra att gälla.
På Rikspolisstyrelsens vägnar
OLOF EGERSTEDT
Anne-Marie Niklason
(Rättssekretariatet)
 
Last edited:
Du kan inte bli av med kk om du ligger bakom en civil-bil som ligger i 180 (om han inte har blåljuset på).Polisen får inte köra för fort om dom inte har utryckning och blåljus och om du hakar på en civilare som har utryckning så lär han ha andra saker för sig istället för att ta dig för fortkörning.
 
BlackArmy skrev:
Du kan inte bli av med kk om du ligger bakom en civil-bil som ligger i 180 (om han inte har blåljuset på).Polisen får inte köra för fort om dom inte har utryckning och blåljus och om du hakar på en civilare som har utryckning så lär han ha andra saker för sig istället för att ta dig för fortkörning.

Numera får polisen köra för fort utan blåljus på.
 
BlackArmy skrev:
Du kan inte bli av med kk om du ligger bakom en civil-bil som ligger i 180 (om han inte har blåljuset på).Polisen får inte köra för fort om dom inte har utryckning och blåljus och om du hakar på en civilare som har utryckning så lär han ha andra saker för sig istället för att ta dig för fortkörning.


Jag gled förbi en civilare som låg och puttrade i 120 (90väg) utan blåljus, körde i 130 kanske. Sen hakade de på mig. Så de får nog köra för fort även utan blåljus.
 
Fluxir skrev:
för övrigt blev ja fotad av en fartkamera förra veckan, prövotiden går ut i Augusti... :mad:
om ja nekar å dom inte drar kortet förens efter 1augusti får ja tebax det då? eller räknar dom när ja körde för fort?? (sorry att ja lånar tråden)

Det räknas från den dagen du körde för fort tyvärr...
 
Men när polisen har hastighetskontroller är det ju inte alltid de tar den som ligger först.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top