Polisförhör efter krasch..

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Hej!

Kraschade rejält i mitten av april och har nu blivit kallad till förhör angående fortkörning/vårdslöshet i trafik.

Har själv ingen aning vad som hände, tappat minnet och det första jag kommer ihåg är dag 3 på sjukhuset.

Bör jag ha juristhjälp?
Har hört att det fanns vittnen som tyvärr kom med alla möjliga rövarhistorier (som jag vet inte är sanna, i många fall är de inte ens praktiskt genomförbara).
Känns tufft att någon vill förstöra ytterligare, jag är liksom redan handikappad för livet..

Alla tips är välkomna!

då jag efter min olycka blev kallad på förhör ville de ju veta vad jag visste. men jag vet inte mycket mer än att jag hade tagit mc'n ur bilen och skulle bara ta den sista turen för året.
var ett vittne som sagt att jag körde på bakhjulet i en uppförsbacke i skymd kurva. men jag klarade inte av att svänga på bakhjulet vid tillfället, + att jag aldrig skulle ha kommit på att köra på bakhjulet just där. så jag är skeptisk till detta..
men vid förhöret sa polisen jag talade me att de tyckte jag blivit tillräckligt staffad med en månad på sjukhuset... så det blev endast 480€ böter, fick behålla kortet men jag körde ändå inte på en tid så de hade inte gjort så stor skillnad.

då jag efter min olycka blev kallad på förhör ville de ju veta vad jag visste. men jag vet inte mycket mer än att jag hade tagit mc'n ur bilen och skulle bara ta den sista turen för året.
var ett vittne som sagt att jag körde på bakhjulet i en uppförsbacke i skymd kurva. men jag klarade inte av att svänga på bakhjulet vid tillfället, + att jag aldrig skulle ha kommit på att köra på bakhjulet just där. så jag är skeptisk till detta..
men vid förhöret sa polisen jag talade me att de tyckte jag blivit tillräckligt staffad med en månad på sjukhuset... så det blev endast 480€ böter, fick behålla kortet men jag körde ändå inte på en tid så de hade inte gjort så stor skillnad.

Hmm 480€? Var detta i Sverige?

Och har jag rätt om jag förstår dig som om de kan dra in bara A-kortet? Det skiter jag i (kommer inte kunna köra MC ändå) men bilkortet är oumbärligt i mitt jobb.

Tack det låter som ett toppentips!

Jag gjorde samma sak förra sommaren, jag berättade att jag inte mindes nått och hänvisade till min kamrater som var med och de gick helt på vad de sa.
Finns det inga vittnen så kan du vara helt lugn, polisen jag pratade med var jättetrevlig och fattade att jag inte hade en aning om det som hänt.

Och har jag rätt om jag förstår dig som om de kan dra in bara A-kortet? Det skiter jag i (kommer inte kunna köra MC ändå) men bilkortet är oumbärligt i mitt jobb.

Du tappar alla behörigheter ifall du tappar en.

säg att du var för berusad för att komma ihåg något:yoparty

Du hade väl några med dig som kan intyga att du körde i 50. Vad andra har hört (motorljud mm) är helt irrelevant. En hoj i första växlen på varvstoppet låter lika dant i femman men det är en jävla skillnad på farten.

Hälsar på dig nästa vecka gubbe. Säg till när du kan åka bil så får vi köra följe när grabbarna kör sin runda.

Ring Polisen som kallat dig till förhör. Begär att få en offentlig försvarare som skall vara med på förhöret. Nekas du försvarare kan du alltid säga att du vägrar yttra dig vid förhöret om du inte får en. Eftersom du i praktiken inte minns något har ju den inställningen ingen praktisk betydelse för utredningen.
Fördelen med en offentlig försvarare är att han tillsammans med dig kan utreda om det finns vittnen som kan anföra något som talar för din sak. Normalt så stannar kostnaden för offentlig försvarare på statsverket även om du blir dömd. Det finns dock en möjlighet att du får betala tillbaka försvararkostnaden helt eller delvis. Eftersom detta säkerligen kommer att bli ett taxemål om det går till rättegång blir det dock inte så många tusenlappar även om du skulle åläggas att stå för hela försvararkostnaden. Får du en försvarare men förundersökningen senare läggs ned så behöver du inte betala något själv.

Ok, here goes..

Om du inte har den blekaste aning vad som hände så råder jag dig att hålla fast vid den historien och inte hitta på något, framförallt om du tidigare uppgett just detta. Du behöver inte bevisa din oskuld, åklagaren ska bevisa din skuld. Begär att få en offentlig försvarare om du är osäker. Försök få tag på vittnen som kan styrka att du körde lugnt och försiktigt. Och ta ett djupt andetag.. Det här ska nog ordna sig, ska du se.

detta är i finland. kan inte säga hur mycket det skiljer sig i.o.m det.

och som någon tidigare sa så mister du all behörigheter om dom tar kortet av dig. tyvärr.

Speciellt när du skriver här att du inte kommer ihåg något så är det bäst att att hålla sig till det i och med att dem kollar här om det blir utredning osv..

Speciellt när du skriver här att du inte kommer ihåg något så är det bäst att att hålla sig till det i och med att dem kollar här om det blir utredning osv..

Jaja jag hade aldrig tänkt hålla mig till något annat än sanningen så de får gärna kolla hur mycket de vill :arsele

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back