Poliser som kör för fort?

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Jag var ute och körde idag mellan kristianstad och Hässleholm. Skulle till Önnestad som ligger där mellan. Många gånger när man kör omkring så ser man poliser som kör för fort: ca 110 km/h på 90 väg eller upp mot 70km/h på 50 väg.

Nu när man låg i 110 på motorvägen så kommer polisbilen upp i röven på mig, det blir 90 men fortfarande två filer så kör polisbilen om i då ca 110km/h. Irriterad på detta som jag var så blinkade jag lite med helljuset om att han bör sakta ner farten och föregå med gott exempel. Visst, han bromsade in och höll 90 tills han hittade en P-ficka och svängde in där. Jag körde förbi och tänkte att; "jaha, nu ska han kolla upp mig bara för det..." Sagt och gjort så kommer han upp i röven på mig igen och blinkar lite med blåljusen. Jag svänger in på närmaste P-ficka och får visa körkort samt blåsa. Dom frågade varför jag blinkade på dom och jag svarade att dom bör väl föregå med gott exempel i trafiken eller ha blåljusen på om det nu var så bråttom...

Får dom göra såhär?

Poliser får inte göra som dom själva behagar men i detta sammanhang så är får snälla lurviga djur på gotland.
Korrumperade,maktmissbrukande äckel som i princip agerar fritt i samhället kan vi ha det så här?
Man kanske skulle bli en själv? lite sent påtänkt men men...........

För att svara på din fråga Nej sålänge det inte finns skäl att framföra fordonet fortare än angiven hastighet, men att hitta skäl till det är nog inte det svåraste
för en 50-årig fikasugen tjockis i skoteroverall.

Ibland skall även dom bli påminda om att man automatisk inte blir stålmannen för att man drar på sig denna utsyrsel i omklädningsrummet på stationen.

Bifogat

• polisen.jpg
    polisen.jpg
    19.3 KB · Visningar: 391
Jag åker var dag på Bergshamraleden och där är det ungefär varannan dag som de står och kollar bussfilen och varannan dag så ser man dem åka själva i bussfilen.

Jag sa ju åt dom att "Ni borde kanske föregå med gott exempel?"
Dom svarade "Vi kanske har bråttom till ett ställe och inte har tid med sånna som dig!"
min tanke (inget jag sa till dom) "Jaha, bara några fåtal bullar kvar på stationen?"

Det var för övrigt två yngre poliser i ca 25 årsåldern som satt i bilen. Tjejen som jag snackade mest med sa att "Du borde kanske kolla upp fakta innan du kör omkring och blinkar åt poliser. Vi FÅR köra fortare när vi har bråttom till ett ställe UTAN att sätta på blåljuset"
Därför tänkte jag nu kolla om detta verkligen stämmer. Stämmer INTE detta så är jag villig att ringa in till både polisen i stan och till lokala tidningen och påpeka detta så att det uppmärksammas lite mer så att dom inte tror dom kan göra hur som helst. Jag betalar ju deras lön (läs: betalar in skatt) så då ska dom fan göra som JAG säger och inte tvärtom!!

edit: har dom inte läst körskoleboken? Där står det ju tydligt att det inte lönar sig att köra för fort. Man tjänar bara några sekunder på att köra typ 100 på 90 väg. :rolleyes:

Markus skrev:
Jag åker var dag på Bergshamraleden och där är det ungefär varannan dag som de står och kollar bussfilen och varannan dag så ser man dem åka själva i bussfilen.

Ja? Det är väl bra att dom kan åka runt och ha koll på trafiken istället för att sitta fast i den?

Vapor skrev:
Dom svarade "Vi kanske har bråttom till ett ställe och inte har tid med sånna som dig!"
min tanke (inget jag sa till dom) "Jaha, bara några fåtal bullar kvar på stationen?"

Det var för övrigt två yngre poliser i ca 25 årsåldern som satt i bilen. Tjejen som jag snackade mest med sa att "Du borde kanske kolla upp fakta innan du kör omkring och blinkar åt poliser. Vi FÅR köra fortare när vi har bråttom till ett ställe UTAN att sätta på blåljuset"
Därför tänkte jag nu kolla om detta verkligen stämmer. Stämmer INTE detta så är jag villig att ringa in till både polisen i stan och till lokala tidningen och påpeka detta så att det uppmärksammas lite mer så att dom inte tror dom kan göra hur som helst. Jag betalar ju deras lön (läs: betalar in skatt) så då ska dom fan göra som JAG säger och inte tvärtom!!

Det stämmer. Ganska nya regler

Vapor skrev:

Dom får göra det dvs köra för fort utan att använda blåljus.

Jag har betalat mer skatt än dig och förväntar mig att dom stoppar folk som beter sig konstigt på vägarna.

Sen har jag också betalat delar av din skolgång så jag förväntar mig att du lärt dig något,dessutom så skall du betala min pension så ut och jobba med dig istället :hihi

Ljunghusen skrev:
Det stämmer. Ganska nya regler

Den reglen fanns iaf för ca 8-10 år sedan enl en poliskälla i min närhet.

Långa farbron skrev:

Jag har betalat mer skatt än dig och förväntar mig att dom stoppar folk som beter sig konstigt på vägarna.

Sen har jag också betalat delar av din skolgång så jag förväntar mig att du lärt dig något,dessutom så skall du betala min pension så ut och jobba med dig istället :hihi

Jasså? Då ska jag genast stänga bankkontot i sweiz och börja betala skatt i sverige igen så att du kan få din pension som för övrigt Göran Persson redan handlat upp. :D

Långa farbron skrev:

Jaha, då ska jag vara knäpptyst i framtiden! Tack för svar! :tuttar
Men visst kan man bli irriterad att dom gör som dom själva vill?

Vapor skrev:
Jasså? Då ska jag genast stänga bankkontot i sweiz och börja betala skatt i sverige igen så att du kan få din pension som för övrigt Göran Persson redan handlat upp. :D

Jaha, då ska jag vara knäpptyst i framtiden! Tack för svar! :tuttar

Äh ta det inte så allvarligt :hihi

Långa farbron skrev:

Den regeln har nog funnits längre än så gissningsvis så har den funnits sålänge det har funnts blåljus på polisbilstaken.

Vapor skrev:

Men dom hade tid att stoppa dig och kolla ditt körkort? :3freak

Det var poliskontroll i Eslöv nu i veckan. Poliserna stod i en ficka precis efter en 70 skylt och leker laserdome på de som kör på 50 vägen. Morsan accelererade såklart precis innan 70 skylten och åkte på böter eftersom att hennes hastighet precis innan hon passerade 70 skylten var 64 km/h. 1200 kr i böter.

Det stod 7 (!) poliser på stället. Vafan ska 7 poliser göra på EN fartkontroll. Borde ju räcka med 2-3 st. Sen när man ringer polisen och verkligen behöver dem så har de inte folk eftersom alla är ute i trafiken och leker med laserpikkan. :huvet

Vapor skrev:
Ja, det är det som visar hur "bråttom" dom egentligen hade.

Jo du varpor polis,brandkår,ambulans får framföra sina fordon med högre hastighet än skylltat i ett bråskande ärende utan att behöva använda blåljus!
MEN de är föraren i fordonet som får stå tillsvars o förklara sig om något skulle hända med som utan blåljus.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman