Polisen kan tydligen inte skyltar..:)

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1138401/polisen-kunde-inte-vagmarken-gav-felaktiga-boter

Polisen kunde inte vägmärken - gav felaktiga böter
2 800 kronor i böter för att ha kört tre km/h under gällande hastighet.
Fortkörningsboten var en av totalt sex felaktiga som utdelades i Kärrkurvan norr om Norberg i onsdags.
Anledningen - trafikpoliserna kunde inte vägskyltarna på platsen.
- Under mina 40 år som polis har jag aldrig varit med om att det har hänt förut att poliserna inte kan vägmärkena, säger Sören Lundberg vid fagerstapolisen till Vlt.

Rekommenderad lägre hastighet:

• Märket anger en vägsträcka eller ett område där särskilda åtgärder vidtagits eller där förhållandena är sådana att det är lämpligt att färdas med lägre hastighet än den högsta tillåtna. Den rekommenderade lägre hastigheten anges på märket.

Källa: Vägverket.

Det var i onsdags, under den nationella hastighetsveckan som sex bilister i Kärrgruvan norr om Norberg åkte fast för fortkörning på felaktiga grunder. Poliserna från Västerås satte upp en hastighetskontroll på en väg där en blå-vit skylt visade på hastigheten 30 kilometer i timmen. En blå-vit anvisningsskylt som alltså rekommenderar en lägre hastighet.

Tog fel på skylten
Problemet: poliserna misstog skylten för en riktig hastighetsskylt och började bötfälla samtliga bilister som passerade i över 30 km/h.
– Jag trodde att det bara var rekommenderat 30 men 50 som gällde. Jag blev osäker och trodde att de hade bytt ut skylten, säger Sanna Uusipalo, som var en av de som bötfälldes till Vlt.

"Pinsamt"
Hon fick 2 800 kronor i böter för att egentligen ha kört tre kilometer i timmen under gällande hastighet.
– Det känns skrattretande och pinsamt för polisen, säger Sanna Uusipalo till Vlt.
Poliserna på platsen hann skriva ut sex fortkörningsböter innan en sjunde bilist ifrågasatte vad som pågick. Först då insåg poliserna att de hade gjort fel.
- Under mina 40 år som polis har jag aldrig varit med om att det har hänt förut att poliserna inte kan vägmärkena, säger Sören Lundberg vid fagerstapolisen till Vlt.

Måste makuleras
Trots att böterna var fel måste de nu makuleras för att ogillas. Anledningen är att både poliserna och fortkörarna har skrivit under böterna vilket innebär att de räknas som domar.
Nu måste Västeråspolisen makulera samtliga sex böteslappar.

Återigen så är det bekräftat att man ska ALLDRIG skriva på en böter..
Poliser har inte alltid rätt.

Det är inte helt lätt att lista ut vad vägmärkena står för. Tydligen finns det inte definitivt skrivet någonstans!

Vägmärkesförordningen, där deras innebörd anges, är nämligen inte absolut utan bara en rekommendation. Det har jag skriftligt på från Vägverket, efter att de hade skitit i att följa vägmärkesförordningen vilket resulterade i att jag vurpade.

Om någon har blivit fälld för att ha brutit mot något som stod skyltat och är beredd att ta upp det i tinget så kommer jag med stort nöje att kopiera upp och skicka över beskedet från vägverket om att skyltarnas förmenta innebörd bara är en rekommendation och kan tolkas hur man vill!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!