Polisen jagar farliga bilister?

Dom filmar väl bilen som beter sig skumt, stoppar den, visar filmen och lämnar över en böteslapp till eftertexterna? Riktigt bra tycker jag, det finns många idioter som tycker att E4 är en högst lämplig lekplats, med allt från hojar till suvar, lastbilar och vanliga bilar. Vänsterfil fram till avfarten, sen 80 grader tvärs över 3-4 filer och ut på avfarten precis före barriären är vardagsmat, precis som bilar som tycker att ett par meter till bilen framför är helt ok i 90 :huvet Det händer alldeles för mycket olyckor orsakade av ren dumhet och oaktsamhet i trafiken :fakta

Det händer alldeles för mycket olyckor orsakade av ren dumhet och oaktsamhet i trafiken :fakta

De allra flesta olyckorna sker för att folk "chansar" , är korkade helt enkelt. Nånstans kan jag känna att de får skylla sig själv.

(sen finns det såklart "riktiga" olyckor som varit svåra/omöjliga att förebygga, där är det tråkigt)

Jag personligen inga problem att man övervakar ställen där brott begås.
Just för att kunna få mera bevis till den som gör brottet att få denne dömd för det. Men när det kommer till bilar/MC där vi i sverige inte ägaransvar.
Men som Hoztic skrev så visst är det bra att kunna skicka ut en patrul och stoppa denne förare och vissa den att se här va du nu gjort. Här har du en böteslapp.

Men vad jag funderar över är om detta kan användas på fel sett. Som mycket annat. Just att tex kunna vissa upp att se här hur denna grupp MC förare med sporthojar beter sig. Man kör ju på ett lite annorlunda sett när man har ett sådant smidigt fordon att ta sig fram med. Med de dra alla över samma kant. Ja inte vet jag.

Har en kamrat som blev stoppad av MC-snut i slutet av forra sasongen och fick infon "Jag har filmat dig nar du kor i 141km/h, och bade du och jag vet att du korde fortare an sa..."

Sa uppenbarligen sker det redan...

Som du säger så är det inte ägaransvar i Sverige (än som tur är) och därför så måste polisen fortfarande ta föraren "hyffsat" på bar gärning så att säga.

Dvs om de kan filma dig så att det går identifiera att du kör som en påtänd knarkare som stulit bilen så kan de säkert fälla dig i efterhand. Alla andra som inte går att identifiera (typ mig som kör med snusnäsduk el mc) måste tas direkt.

Personligen tycker jag att det är bra med sånn filmining ...det gör att det går smidigare för mig som inte kan åka dit på det ;)

De allra flesta olyckorna sker för att folk "chansar" , är korkade helt enkelt. Nånstans kan jag känna att de får skylla sig själv.
Självklart, det trista är ju bara att olyckor pga chansningar på motorväg/i rusningstrafik nästan alltid drar in andra också :(

Men vad jag funderar över är om detta kan användas på fel sett. Som mycket annat. Just att tex kunna vissa upp att se här hur denna grupp MC förare med sporthojar beter sig. Man kör ju på ett lite annorlunda sett när man har ett sådant smidigt fordon att ta sig fram med. Med de dra alla över samma kant. Ja inte vet jag.
Det är väl inte svårare än att ge fan i att köra som en idiot i trafiken? :va Nog för att nästan alla kryssar mellan köerna med hoje, men det är stor skillnad mellan att kryssa i dryg gånghastighet i stillastående köer och hålla 150 mellan bilarna när dom håller 70-80 i tät trafik. Vill man köra fort så finns det tusentals mil totalt öde 70/80/90-väg i Sverige :fakta

Har en kamrat som blev stoppad av MC-snut i slutet av forra sasongen och fick infon "Jag har filmat dig nar du kor i 141km/h, och bade du och jag vet att du korde fortare an sa..."

Oja, det har filmats i trafiken i måååånga år, sen att man bara har filmat fortkörare är en annan sak.

Jag personligen inga problem att man övervakar ställen där brott begås.
Just för att kunna få mera bevis till den som gör brottet att få denne dömd för det. Men när det kommer till bilar/MC där vi i sverige inte ägaransvar.
Men som Hoztic skrev så visst är det bra att kunna skicka ut en patrul och stoppa denne förare och vissa den att se här va du nu gjort. Här har du en böteslapp.

Det är inte så att dom har kameror som står ensamma och filmar.

Dom har en kamera i bilen som dom slår på när någon framför i trafiken beter sig illa. På filmen registreras då förutom filmen på idioten även hasithet, klockslag mm.
Sen stoppar man bilen och bötfäller föraren. Trilskas dom så visar man filmen som faktiskt är bevis eftersom dom har beteendet på film tillsammans med att filmen också visar när dom stoppar och går fram till fordonet och där identifierar föraren.

Det här är ingen nyhet. Polisen hade kameror i en del bilar som dom använde för att filma redan när jag tog körkort för 18 år sedan. Jag satt själv som passagerare i en bil när polaren blåste om en civilpolis i 140 på 70väg. När polisen hann ikapp hade vi redan stannat för att ta ut pengar och det blev en varning som resultat. Polisen ojade sig då över att det gått så fort att han inte hade hunnit slå på kamera och traffipax.

Det är inte heller något som är unikt för den Svenska polisen.

Jag anser personligen att det är bra att polisen gör den insatsen. Korkade trafikbeteenden i tät trafik orsakar väldigt mycket irritation och skapar olyckor och tillbud. Det är bra mycket bättre investerade pengar än att jaga fortkörare som kör 95 på 90 väg.

Det är inte så att dom har kameror som står ensamma och filmar.

Dom har en kamera i bilen som dom slår på när någon framför i trafiken beter sig illa. På filmen registreras då förutom filmen på idioten även hasithet, klockslag mm.
Sen stoppar man bilen och bötfäller föraren. Trilskas dom så visar man filmen som faktiskt är bevis eftersom dom har beteendet på film tillsammans med att filmen också visar när dom stoppar och går fram till fordonet och där identifierar föraren.

Det här är ingen nyhet. Polisen hade kameror i en del bilar som dom använde för att filma redan när jag tog körkort för 18 år sedan. Jag satt själv som passagerare i en bil när polaren blåste om en civilpolis i 140 på 70väg. När polisen hann ikapp hade vi redan stannat för att ta ut pengar och det blev en varning som resultat. Polisen ojade sig då över att det gått så fort att han inte hade hunnit slå på kamera och traffipax.

Det är inte heller något som är unikt för den Svenska polisen.

Jag anser personligen att det är bra att polisen gör den insatsen. Korkade trafikbeteenden i tät trafik orsakar väldigt mycket irritation och skapar olyckor och tillbud. Det är bra mycket bättre investerade pengar än att jaga fortkörare som kör 95 på 90 väg.

Men att polisbilar målade som icke har kamera i bilen är ju inget nytt. Att det också används för att stärka beviset på vad personen som blivit stoppad har gjort utan att ord mot ord skall behövas och även få fram ett erkänande direkt.
Men detta som jag förstår handlar om att använda dom kameror som bevakar vägarna redan. Sådana som man kan se på nyhtererna ang trafikrapport. Att man skall använda sig av dessa kameror för att kunna följa en förare som kör vårdslöst. Men som alltid finns det ju sätt att utnyttja tekniken till fel fördelar.

Men detta som jag förstår handlar om att använda dom kameror som bevakar vägarna redan. Sådana som man kan se på nyhtererna ang trafikrapport. Att man skall använda sig av dessa kameror för att kunna följa en förare som kör vårdslöst. Men som alltid finns det ju sätt att utnyttja tekniken till fel fördelar.
Hur fick du fram det? Dom har gått igenom gamla filmer och fått fram ett trafikbeteendemönster, som ställer till mycket problem, men det står ingenstans att dom ska börja använda Trafik Stockholms trafikövervakningskameror. Dock kan dom användas redan idag för att tex räddningstjänsten ska kunna se vad för tankbil som brinner eller hur många fordon som är inblandade i en krock. Att följa hur enskilda bilister kör är däremot ganska svårt och skulle kräva stora resurser. Att en (o)målad bil rör sig i trafiken och filmar det som sker är betydligt mycket mer effektivt. I synnerhet, som sagt, vi inte har ägaransvar och personen måste gripas på bar gärning, eller efter kontinuerligt efterföljande.

Hahaha, din polare blev blåst, MC-poliser har ingen kamera...
Sen är det så att allt dom gör sparas i polispiloten och det ska dom redovisa, kan dom inte det hittar dom på och du kan lungt neka.
Prutar dom på hastigheten har dom inget, har dom ngt begår dom tjänstefel genom att pruta!!!

Fredrik:D

Hahaha, din polare blev blåst, MC-poliser har ingen kamera...
Sen är det så att allt dom gör sparas i polispiloten och det ska dom redovisa, kan dom inte det hittar dom på och du kan lungt neka.
Prutar dom på hastigheten har dom inget, har dom ngt begår dom tjänstefel genom att pruta!!!

Fredrik:D

Jo dom har kamera så ditt tipp åf the day är värdelöst:D

Däremot är ofta mc snutar knuttar och då kör dom ofta som dårar så dom
slipper sina hemska fruar och hamnar i himlen:Bugar

Så dom släpper igenom diverse psykfall som passerar i +230
med en simpel kommentar "140 säger vi va"

*Juridiskt helt fel men det är halvägs*:)

Rätt scysste ändå:tuttar:yoparty

Last edited:
"Pruta på straff" eller straffeftergift är inte tjänstefel.

Man kanske inte ska säga för mycket när man smygläser aftonslasket under lektionstid och även postar saker då.
Men jag kopplade det som att dom skulle använda sig av mer storebrors övervakning av dom kameror som redan finns uppe på våra vägar för att följa bilister som kör vårdlöst. Och inte använda sig av (o)målad/civilbil att följa dom genom trafiken.
Men jag tolkade nog allt fel. Med en för snabbläsning och även för snabb post på forumet.
Men man vet ju aldrig. Den dagen kanske snart kommer när det kommer vara en sådan övervakning i trafiken nära storstäderna.

över änd ut.

Hur fick du fram det? Dom har gått igenom gamla filmer och fått fram ett trafikbeteendemönster, som ställer till mycket problem, men det står ingenstans att dom ska börja använda Trafik Stockholms trafikövervakningskameror. Dock kan dom användas redan idag för att tex räddningstjänsten ska kunna se vad för tankbil som brinner eller hur många fordon som är inblandade i en krock. Att följa hur enskilda bilister kör är däremot ganska svårt och skulle kräva stora resurser. Att en (o)målad bil rör sig i trafiken och filmar det som sker är betydligt mycket mer effektivt. I synnerhet, som sagt, vi inte har ägaransvar och personen måste gripas på bar gärning, eller efter kontinuerligt efterföljande.

Men att polisbilar målade som icke har kamera i bilen är ju inget nytt. Att det också används för att stärka beviset på vad personen som blivit stoppad har gjort utan att ord mot ord skall behövas och även få fram ett erkänande direkt.

Nja. Vilka kameror avser du då? Menar du fartkamerorna?
Dom får inte användas annat än för att ta bilder på fordon som just då konstaterats köra över tillåten hastighet. Man får ju exempelvis inte ta bilder på fler fordon och räkna ut genomsnittshastigheten då det ju är en inskränkning av den personliga integriteten.

Dom kan med andra ord inte spela in från stationära kameror utifall någon skulle göra något dumt då det skulle innebära att man samtidigt registrerar en massa oskyldiga fordonsförare på bild och därigenom orsakar en kränkning av den personliga integriteten.

Så jag tror inte att det är frågan om några andra kameror än dom man har i polisbilarna.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!