Polis potatisgris... å 42-åringen gick lös!

Ska det vara lagfäst att ta DNA prov på misstänkta sex- och våldsbrottslingar?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Jag är så jävla besviken på polisens arbete i Engla-fallet. Det måste bli en ändring.

Hur kan man missa att ta ett enkelt DNA prov på 42-åringen? Det borde skett redan när 42-åringen var 34-åringen och allra senast efter tipset i november förra året. Sommaren 2000 mördas Pernilla, i oktober döms 42-åringen till fängelse för sexuellt tvång. Årligen "topsas" 25 000 för DNA.

Och om inte amatörfotografen funnits på plats med sin nya kamera, som ovetandes dokumenterade Engla samt gärningsmannen i sin egen bil, och dessutom insåg värdet av bilderna, hur hade det gått då?

Jag förstår att polisen tackar allmänheten, det är de som gjort jobbet i detta fallet.

Jag vill ha en lagstiftning som säger att polisen är SKYLDIG att ta DNA prov vid vålds- och sexualbrott och SKYLDIGA att jämföra dessa med tidigare begångna brott av liknande karaktär.

Lagen kan heta Engla-direktivet, för hon får aldrig glömmas. Inte polisens försumlighet heller.

Jaja, det här är kanske inte rätt forum, men jag måste skriva nånstans, please bear with me!

Håller med, sjukt att det går till på detta sätt som det gjort nu!

Själv tycker jag alla personer som vistas i Sverige skall sättas i DNA-register.

Har hellre ett register med min dna i som får jämföras med dna från rån och våldsbrott osv,
än en massa fartkameror eller gps på hojen med automatiska böter.

Håller med!! Mer fart till folket och mindre våldsbrott!

Det finns ju ett DNA-register där man lägger in personer som har begått ett brott med fängelse på straffskalan. Jag tror att man numera även lägger in folk vid enbart misstanke. Man passade ju på att topsa personerna bakom Pirate Bay när de greps för drygt 2 år sen. Anna Lindhs mördare fick man ju tag på efter en sökning i en bloddatabas som inkluderar alla personer födda efter -75.

Det finns ju ett DNA-register där man lägger in personer som har begått ett brott med fängelse på straffskalan. Jag tror att man numera även lägger in folk vid enbart misstanke. Man passade ju på att topsa personerna bakom Pirate Bay när de greps för drygt 2 år sen. Anna Lindhs mördare fick man ju tag på efter en sökning i en bloddatabas som inkluderar alla personer födda efter -75.

Man hade lätt kunnat ta denna snubben, det är det som jag tycker är det absolut värsta med hela denna otroligt tragiska historien.

Man hade lätt kunnat ta denna snubben, det är det som jag tycker är det absolut värsta med hela denna otroligt tragiska historien.

Hade han funnits med i registret eller om man hade valt att testa honom efter tipset i höstas så hade det ju varit enklare. Nu fanns han inte med. Sen är jag inte säker på att jag vill ha ett DNA-register som omfattar alla svenska medborgare per automatik. Inte heller anser jag att man ska förlita sig blint på DNA som bevisning.

Som Ahlstrom skrev.. Det finns redan ett sånt register..
Det SKA ju inte användas för sånt men jag är rätt säker på att det används
till sånt ändå..

Detg jag tycker är lite lurigt med ett sådant register som redan finns är att det bygger på personer misstänkta för brott inte personer dömda för brott. Kanske är det rätt men det kan lura till det lite, jag har en kompis som blev attackerad av en galning. Galningen fick en snyting. Galningen anmäler min kompis och min kompis anmäler honom. Båda misstänks för misshandel. Min kompis topsas i munnen. Wtf.

Detg jag tycker är lite lurigt med ett sådant register som redan finns är att det bygger på personer misstänkta för brott inte personer dömda för brott. Kanske är det rätt men det kan lura till det lite, jag har en kompis som blev attackerad av en galning. Galningen fick en snyting. Galningen anmäler min kompis och min kompis anmäler honom. Båda misstänks för misshandel. Min kompis topsas i munnen. Wtf.

Det är tyvärr helt i linje med hur makthavarna utnyttjar modern teknik så långt det går för att kränka medborgarnas integritet. Det är väl ungefär detsamma som att avlyssna folk, kolla deras e-post etc. utan brottsmisstanke. Det riktigt trista för din kompis är om han inte blir dömd för något och man ändå lagrar hans DNA.

Anna Lindhs mördare fick man ju tag på efter en sökning i en bloddatabas som inkluderar alla personer födda efter -75.
Ja, just det. Det är den databasen alla tyngre kriminella begär utträde ifrån. Man kan nämligen göra det :tummenupp

Det riktigt trista för din kompis är om han inte blir dömd för något och man ändå lagrar hans DNA.

Det lär de väl göra?
Han och jag var dock ändå överens om att han aldrig skulle bli kriminell så det var inget huvudbry för honom.

Hade han funnits med i registret eller om man hade valt att testa honom efter tipset i höstas så hade det ju varit enklare. Nu fanns han inte med. Sen är jag inte säker på att jag vill ha ett DNA-register som omfattar alla svenska medborgare per automatik. Inte heller anser jag att man ska förlita sig blint på DNA som bevisning.

Ett klargörande, jag förespråkar inget DNA register för hela Sveriges befolkning.

I 42-åringen fallet fanns alltså DNA spår från en gärningsman för mordet i juni år 2000. Om man tagit DNA från 42-åringen i samband med hans sexbrott i oktober samma år och jämfört med DNA spår från tidigare olösta sexbrott så hade han fått förklara sambandet med hans sperma i den mördade tjejen.

DNA är ju naturligtvis bara en del av bevisningen, men det verkar som de flesta erkänner när det finns bevis som placerar dem på platsen för brottet vid tiden för brottet.

Ytterligare, de personer som uppvisar ett upprepat brottsligt beteende med sex i kombination med våld mot okända kvinnor och barn är extremt sällsynta, det är experterna eniga om. Just därför borde DNA från personer som uppvisar sådana tendenser rutinmässigt kontrolleras mot samtliga sex- och våldsbrott där det finns DNA spår.

Det finns naturligtvis risker med DNA metoden. Tänk om någon lyckas med att plantera Ditt DNA på en brottplats?

Ang register;
Det finns ett register med blod som kan användas för att ta fram en persons DNA. Blodet tas vid nyföddas första besök på BVC och kallas för BUP. Då kollar man efter ärftliga sjukdomar. DNA:t finns därför registrerat i några avseenden. Det har använts i Anna Lindh-fallet och då handlade det om direkta frågor på en person som setts på brottsplatsen, och man begärde DNA:t för den personen.
Det förefaller som om polisen förr ett register för misstänkta (vålds)brottslingar mht tidigare postning i denna tråd.

OT: Hagamannen greps efter att man testat ca 600 personer. Dessa 600 personer hade vanligtvis pekats ut av allmänheten för att de liknade fantombilden. Och det är säkert ett orosmoment för den som testas att man ska bli felaktigt sammankopplad med brottet. För 599 av dem var det troligen skitjobbigt, och när det var gärningsmannens tur att lämna DNA vägrade han förstås först, och sen kom erkännadet och Umeå blev en tryggare plats för kvinnor, kanske till och med några räddades till livet.

Ja, just det. Det är den databasen alla tyngre kriminella begär utträde ifrån. Man kan nämligen göra det :tummenupp

Och de personerna granskades extra noga i t.ex. dubbelmordet i Linköping oktober 2004.
Vilket var en hiskeligt kpnstig historia btw

*/ ?>
Back