polerat aluminium ??

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
tjena .. håller på med att få ganska bra puts på hojen nu men är lite orolig för hur det kommer att se ut när man kört en vecka med den ,
Finns det några smarta tips hur man får längre hållbarhet på det som blivigt så grymt porrigt ?? typ vax eller liknande ??

allt är välkommet

mvh per

en ditech behandlig borde väll funk!

hör med någon grym rekondfirma..

-PLM- skrev:
Ja om man nöjer sig med att ha halvdan puts.

Eftersom polerad alu oxiderar så blir det svårt att fixa till det, det ända alternativet är väl att hålla efter det polerade som då kommer bli ganska jobbigt om man inte klarlackar det!

Men det kan väl inte bli dåligare puts?

polerad klarlackad alu blir mattare då klarlacken blir som en film ovanpå + att den spricker o släpper då den inte får någon bra fästyta

verkar bli att limma fast autosolen i vänsterhanden ... man blir ju inte sysslolös iallafall :rolleyes:

Dom erfarenheterna jag har av att polera aluminium säger att det håller sig fräscht rätt länge.
samtidigt som man tvättar hojjen så är det ju bara att ta fram autosol och trasa och underhålla lite.
Jag polerade massa saker på min kawa 250 cross innan den blev stulen , och nu 4 år senare var jag och tittade på den igen eftersom polisen hade hittat den :) och aluminiumet var fortfarande blankt :tummenupp väntar på tjuvens rättegång nu för att se om jag får tillbaks den ?

!

Per r1 skrev:
tjena .. håller på med att få ganska bra puts på hojen nu men är lite orolig för hur det kommer att se ut när man kört en vecka med den ,
Finns det några smarta tips hur man får längre hållbarhet på det som blivigt så grymt porrigt ?? typ vax eller liknande ??

allt är välkommet

mvh per

Finns vissa firmor som kan glaseloxera aluminium så blir det en sten hård och glansig yta men vet ej vad det kan kosta säkert inte billigt i alla fall sen vet jag inte om det går och köra så stora ytor som en ram.
Annars borde det fungera med 12% teflon behandling hos en rekondare

Per r1 skrev:

allt är välkommet

mvh per
ta o ring ravetrancer vetja-han gillar o putsa :rofl

Joker skrev:
Eftersom polerad alu oxiderar så blir det svårt att fixa till det, det ända alternativet är väl att hålla efter det polerade som då kommer bli ganska jobbigt om man inte klarlackar det!

Men det kan väl inte bli dåligare puts?

SÄMRE!! :7peta

Precis som Fax säger så håller det sig förhållandevis bra!

Vanligt Carnuba vax håller rätt bra efter putsning med Autosolen.

Min Firebird från -94 är fortfarande gnistrande blank i lacken trots att den stått utomhus (varav 10 år i Virginias stekande sol i USA) varenda dag. Den vatten-vaxas minst en gång i veckan och handvaxas varannan månad.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti