Polen?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har just avslutat 3v semester och hunnit med både en sydnorgeresa, en smålandsvända och en 4-dagars offroadtur. Ska jobba fram till juli ut nu, och är sedan ledig i 5 veckor i augusti. Funderar på en Polen-runt-tur då. Kanske ta färjan till Gdynia och sen köra medsols runt landet. Och lägga nån extra dag eller två nere i Zakopane. Och bara köra småvägar och besöka småbyar/städer. Förväntar mig inte fantastiska vägar i överflöd. Vill bara köra något nytt.

God idé, eller suger det hela? Någon som kört runt mycket på hoj i Polen, och har koll?

Vi åker Karlskrona-Gdynia 24/7 men kommer mest passera... har dock åkt där en del förr och det finns massa fina områden!
I söder finns Tatrabergen och man kommer då lätt in i Slovakien.
Gränsen mot Ukraina och Vitryssland bör man ju ha lite koll på så man inte råkar hamna på fel sida...

Jag har kört en vända i Polen och förutom de absolut sydligaste delarna, nämnda Tatra-bergen och området runt Krakow så var det stentrista vägar och helt kaotisk trafik, samt vägbyggen överallt (detta var fem år sedan). Inget jag känner att jag vill göra om,

Jag tänkte mest grusvägar... asfaltsvägar är bitvis av extremt kass modell.

Precis kommit hem från en resa till Tatrabergen med SMC. Polen var ren genomfart på motorväg i 45 mil och kan instämma med andra. Trafikklimatet är katastrof emellanåt och milslånga vägarbeten utan möjlighet att stanna.
Några år tidigare var vi med SMC i just Polen och åkte på landsvägar mm. De kan ha varit dem värsta vägar jag åkt på. Vägar som används flitigt idag men som lades av Hitlers arméer på 40-talet. Det säger en hel del. Polen är inget att rekommendera. Ta dig istället igenom snabbt och vidare till Slovakien.
Annars är ju Tyskland alltid ett säkert skott med fina, välhållna vägar och mycket fint. Eller åk västerut mot Nederländerna. Brygge i Belgien är väl ansedd som en av de vackraste byarna i Europa? Mitt mål till nästa år är en resa längs Atlantvallen och i första samt andra krigets fotspår.

Slovakien har jag annars hört mkt fint om, kanske värt att köra igenom polen och ta ett varv i slovakien och varför inte tjeckien om det hinns med?
Litet sen på bollen men ja - både Slovakien och Tjeckien är trevliga länder att köra hoj i imho. Jag har kört ett par semestersvängar i Slovakien och kanske 4-5 i Tjeckien, plus ett par svängar i Ungern.

I Slovakien har jag gillat de norra delarna, i närheten av Zakopane, men fina miljöer finns på många håll och människorna har jag alltid upplevt som trevliga även om språkkunskaperna åtminstone tidigare varit litet haltande. Tyska funkar ofta bättre, eller mindre dåligt, än engelska.
Tjeckien är värt en egen tråd, men kortfattat är det imho ett land med generellt bra vägstandard (idag, läget var annorlunda första gångerna jag körde där runt -91), vettig trafikkultur, fortfarande rimlig kostnadsnivå för en turistande svensk, och framför allt många fina områden och vägar.
Är man i de trakterna så tipsar jag om Ungern också. Jag har mest varit i de norra delarna av landet, ett par timmar från Zakopane, en inflyttad holländare driver ett mc-inriktat pensionat i den lilla byn Szilvasvarad. Klockrent ställe att hänga några dagar och köra dagsturer, ägaren kör hoj och guidar gärna.

I övrigt, om just Polen som mc-land... nej. Jag har kört rakt igenom som transit ett par gånger och även snurrat runt litet i landet, och visst finns det väldigt vackra och roliga ställen och vägar. Men det finns också en trafikkultur med jämförelsevis lågt hänsynstagande och högt risktagande, man behöver vara rejält uppmärksam och fokuserad hela tiden, samtidigt som vägstandarden fortfarande är rätt dålig på många håll. Ska du till Tjeckien och Slovakien, som båda är bra val för hojsemester, så kör genom Tyskland istället.

Vägar som används flitigt idag men som lades av Hitlers arméer på 40-talet. Det säger en hel del.

Vägarna dom byggde när dom expanderade riket åt andra hållet är fina vägar idag, det beror nog mest på vilken sida om järnridån dom hamnade, vem som var väghållare efter kriget liksom...

Jag slogs av det när jag var i Berlin för några år sedan man visste fortfarande vilken sida av den nu utraderade muren man gick på enbart på hur bra/dåligt reparerad staden var

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti