Polarens piaggo Typhoon XR 125cc

kobo_83

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Kumla
Hoj
Gsx
:confused:
Han var på väg hem idag och så helt plötsligt så dör den?

Så ikväll när vi ska försöka starta den så vill han verkligen inte.
Vi har kollat så han får soppa och har fin gnista! Nån
Som vart med om nå liknande? kanske har nåt tips?
Är tacksamma för alla svar.

När den dog så luktade det lite brännt....
:confused:
 
Är det en 4-taktare den dära?

Kan ju vara vad som helst egentligen... säker på att den får bensin in i vevhuset?
Kicka utan gas, har den surat så kicka med full gas.
Testa att choka genom att klämma ihop luftbälgen in till luftburken och kicka på.
Ta bort stiftet och kicka och se om den spottar bensin.
Kolla igenom förgasaren, bottnar trotteln? Spänd gaswire?
 
Belfrage skrev:
2452246 Är det en 4-taktare den dära?

Kan ju vara vad som helst egentligen... säker på att den får bensin in i vevhuset?
Kicka utan gas, har den surat så kicka med full gas.
Testa att choka genom att klämma ihop luftbälgen in till luftburken och kicka på.
Ta bort stiftet och kicka och se om den spottar bensin.
Kolla igenom förgasaren, bottnar trotteln? Spänd gaswire?




in i vevhuset ??

vi kickar o kickar men den spottar inte bensin o vi har gjort rent förgasaren ordentligt TVÅ ggr =) o satt dit ett soppa filter

den startar fortfarande inte :S


men den svarta slangen här någon som vet om det ska komma någonting ur den =)
 

Bifogat

  • 12-09-06_1907.jpg
    12-09-06_1907.jpg
    46.8 KB · Visningar: 89
HanneZ skrev:
2454456 Ett felaktigt filter kan stoppa soppan, så ta bort den så länge.

Blir stiftet blött?



nej stiftet blir ej blött


soppan kommer igenom filtret det är genomskinliga slangar så man ser att soppan kommer ända till förgasaren men inte ut ur den tror jag o den är helt rengjord alla munstyken o alla kanaler blir galen på den =)
 
COBCAT_O skrev:
2454460 nej stiftet blir ej blött


soppan kommer igenom filtret det är genomskinliga slangar så man ser att soppan kommer ända till förgasaren men inte ut ur den tror jag o den är helt rengjord alla munstyken o alla kanaler blir galen på den =)
Jo men den kan fortf. stoppa upp flödet. Ta bort den för att ta bort en ev. felkälla. Sen när den funkar kan ni stoppa tillbaka filtret.

Det går inte att springa igång sånt där va?
 
HanneZ skrev:
2454465 Jo men den kan fortf. stoppa upp flödet. Ta bort den för att ta bort en ev. felkälla. Sen när den funkar kan ni stoppa tillbaka filtret.

Det går inte att springa igång sånt där va?



det bli skit i förgasaren om jag tar bort det det var därför jag satte dit det =)

o den är så bökig o få bort förgasaren på den är likadan med som utan soppa filtret det har ju inte börjat pga det det var innan


o nej det är automat/variatordrift på den :S
 
Kommer gnistan i rätt ögonblick?

Prova men en massa startgas. Går den då så är det skit/fel med förgasaren.
 
Last edited:
Vi provade med startgasen men den funkade fortfarande inte...
Tror du det kan va fel på timingen på gnistan? kan det bero på då?
 
Jag har en Aprilia med samma motor som pendlarhoj, och det jag tycker du ska göra nu är att låna en komptest-klocka eller dylikt. Låter nästan som om den saknar komp, dvs att kolv/cylinder havererat. Den ska ha runt 6-8 Kg/Cm3, kolla om remmen som driver oljepumpen är hel. Piaggiospisarna är osvikliga sålänge man byter den då och då, men görs det inte så kan den smälla rakt av, och det vill vi inte. Remmen sitter bakom variatorn, så in i variatorhuset och riv loss.

Med tanke på att du sa att det luktade bränt så befarar jag tyvärr det värsta, och att den verkar helt död nu. Hade kompet varit OK, så hade den visat livstecken med startgasen...
 
Last edited:
Den svarta slangen ska sitta på insuget. Den där soppa "kranen" är en vakumventil. Så den öppnar när man suger i slangen. Dom går ibland sönder.

Kolla ventilspelet. Om det är 4-taktare. Går den lättare att kicka nu än förut?

byt stift fast det är gnista på det. Kan vara fel iaf.
 
Mr Edholm skrev:
2465210 Jag har en Aprilia med samma motor som pendlarhoj, och det jag tycker du ska göra nu är att låna en komptest-klocka eller dylikt. Låter nästan som om den saknar komp, dvs att kolv/cylinder havererat. Den ska ha runt 6-8 Kg/Cm3, kolla om remmen som driver oljepumpen är hel. Piaggiospisarna är osvikliga sålänge man byter den då och då, men görs det inte så kan den smälla rakt av, och det vill vi inte. Remmen sitter bakom variatorn, så in i variatorhuset och riv loss.

Med tanke på att du sa att det luktade bränt så befarar jag tyvärr det värsta, och att den verkar helt död nu. Hade kompet varit OK, så hade den visat livstecken med startgasen...


oki ska ta o kolla upp det =) har inte orkat brytt mig om den nu på ett par dagar :S men om oljepumpen/remmen är trasig så ska den väll fortfarande tända på startgas ?

DJM skrev:
2465299 Den svarta slangen ska sitta på insuget. Den där soppa "kranen" är en vakumventil. Så den öppnar när man suger i slangen. Dom går ibland sönder.

Kolla ventilspelet. Om det är 4-taktare. Går den lättare att kicka nu än förut?

byt stift fast det är gnista på det. Kan vara fel iaf.


okey då vet jag vad den var till =) nepps den är som vanligt när man kickar den :S

stift har jag testat att bytt
 
Last edited:
Ta isär förgasaren. Om lågfar/tomgångsmunstycket är igensatt kan den inte starta. (hände för en kompis cross i helgen, startade på direkten efter lite fältrengöring)
 
COBCAT_O skrev:
2466027 oki ska ta o kolla upp det =) har inte orkat brytt mig om den nu på ett par dagar :S men om oljepumpen/remmen är trasig så ska den väll fortfarande tända på startgas ?


Har den inte det Komp den ska ha, om den nypt/skurit av för dålig/bortfallen smörjning, så kommer inte ens en tankbil med startgas hjälpa dig att få igång den. Försök få låna lite verktyg för komptest, en komptestklocka te.x.
Tvåtaktarna kan inte fungera utan rätt kompression tyvärr, den är liksom hela hjärtat i processen...
 
COBCAT_O skrev:
2466027 oki ska ta o kolla upp det =) har inte orkat brytt mig om den nu på ett par dagar :S men om oljepumpen/remmen är trasig så ska den väll fortfarande tända på startgas ?

Du känner ju oftast om den har skurit, inget komp när du kickar. Elr hursom helst om den känns annorlunda när du kickar så lutar det ju ditåt.

Dör en 2-taktare bara sådär när kör är det första man tänker "--- --- ------"
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top