Plocka ur motorn.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har efter en lyckad kväll med gixxern i garaget förberett allt för att riva ur motorn. Har konstaterat att det kanske är bra att jag gör det nu pga. krökarna satt knappt fast, en mutter till ett motor fäste saknas samt att jag nu äntligen hittat mitt lilla olje läckage när jag plocka bort rambenet. Nu till några frågor. Mopeden är en gsxr750w.

1. Hur mycket väger(ca) motorn, en, två eller tre man att lyfta ur?
2. Finns det några klassiker tabbar vid urlyftning som man ska tänka på?
3. Jag antar att motorn kan hänga kvar någon dag eller två trots att jag tagit bort ena ram benet, eller vrider den sig snett och man måste rikta det andra senare?

Last edited:
Kolla på mina meriter i min signatur... jag har burit R1 motorer själv och dem är inte allt för tunga. Går att lyfta från golv till bänk.. Men din hojs motor tror jag väger lite mera bly än vad en R1 motor gör. Skulle nog rekommendera att skaffa hjälp. Räcker med två pers.

När du tar ut motorn så har du bara en "car jack".. men asså.. svenska!! :crash

så länge motorn sitter i sina fästen ska den inte ramla ur..

1. Är ni tre man så grejar ni att ta ur motorn, jag använder en domkrafyt på hjul och ställer motorn på den så kan man rulla smidigt.

2. Att glömma koppla ur alla kontakter så att man står där utan nån hand ledig och nån kontakt kvar.... Tappa motorn på golvet är en annan variant.

3. Tror inte att den vrider sig.

2. Att glömma koppla ur alla kontakter så att man står där utan nån hand ledig och nån kontakt kvar.... Tappa motorn på golvet är en annan variant.

Ahh detta låter som en klassiker som jag skulle lyckas med. Vet inte hur många ggr jag glömt kablar och annat skit när jag lyft ur bilmotorer.

gixxer motor

Hej!

Jag har bytt motor på min gsxrw 2 gånger i sommar! så ja kanske kan komma med lite tips =)

motorn är tung! + att den sitter krångligt åt, det du ska göra för att få loss den enklare är att skruva av den där lilla kåpan som sitter på ventilkåpan, den för vevhusventilationen. Då hoppar den både in och ut betydligt lättare. Det står även i manualen att man ska ta bort den om du har någon sådan.

Vidare så sitter det en jordkabel på baksidan av motorn, mot bakre stötdämparen, se till att inte glömma den!

Jag använde både spännband och domkraft på hjul. Spännbanden använde ja dock bara när jag monterade motorn. Vidare hade jag 2 st kraftiga kompisar som hjälpte mig. När du tagit av ramdelen + lossat alla bulstar så sitter motorn fortf kvar! Den måste typ vinklas o donas för att få ur!

En kompis satt på hojen och lyfte, o ja och en till satt på var sin sida.

Lycka till, pm:a om det är nåt mer du undrar över!

Mvh. Hannes

Riktiga män byter motor ensam! :D

Plocka även bort generator och startmotor samt koppling, då har du möjlighet att trä igenom ett spännband i bakdelen på motorn som du kan lyfta i. Framdelen gör man ungefär likadant med. Med fördel så monterar du ett par avgasbultar så att inte spännbandet glider av.

Låter som brinken har gjort de där för he he

På 2 man har vi tagit ur en 1100RW motor ur en 750 ram (ska va krångligare) och det tog 1,5 timme. Då fick vi skäll sen för det va tydligen alldeles för lång tid. Det var lite svettigt precis när den skulle ur men det gick det med.

tips!

ett tips e ju o sluta mäta penislängd o spara ryggen lite =P d.v.s ta dit en kompis extra

/ Hannes =)

Säger Anders brink att man bryter själv så får väll jag prova. :D Man kan ju inte vara sämmre.

Jordkabeln i bak kant är registrerad och bort tagen samt generator är borta dock ej start motor.

Hannez vet att du rivit i din ett antal ggr. har jag frågor som är modell specifika så pmar jag dej.

Jag hade en gång en 1100 EF -84 med skev vevaxel. Jag rev ur motorn och lyfte upp den på arbetsbänken solo. Jag lyfte även ner den solo och passade in den i ramen på egen hand. Dessa motorer är väsentligt tyngre än en R-motor. Det här var när jag var yngre! Men lyssna nu här på gubbfan: Ta dit en extrakompis. Det kostar så lite att behöva bjuda honom/henne på en öl senare men det är så mycket värt. Man kan också se det så här: En öl till honom/henne är klart billigare än kiropraktorräkningen!

Robban_C skrev:
Man kan också se det så här: En öl till honom/henne är klart billigare än kiropraktorräkningen!

Ha ha det bästa jag hört på länge. Nja min vapendragare när det gäller hinka ur bil motorer ska få ställa upp. Han är liten klen och späd men tar i som själva f.. Så han får duga. Han är dessutom mek kunnig, å det kan behövas när man står med motorn till hälften ur och konstaterar att en grej ska skruvas loss.

Ett bra trick om man har tänkt att plocka ner hojen är att lägga hojen på sidan och lyfta av ramen från motorn eller tvärtom vid
montering av motorn!
Har man nylackad ram så undviker man fula skrapmärken
ram 10-20kg motor 50-70kg lite skillnad att lyfta!

Lyfta ur är enkelt, värre är det att få i den, 2 polare är att rekomendera.

Bifogat

• 2003_0421_195153AA.JPG
    2003_0421_195153AA.JPG
    73.3 KB · Visningar: 77
allt beror på hur illa moroten sitter, är det vaggram (eller vad fan det heter) som på den cb1100 jag rev motorn ur är det ett rent helvete att lyfta i och ur moroten själv, sen vägde den bly med men det var kanske jag som var klen bara.

BMW R90s skrev:
ram 10-20kg motor 50-70kg lite skillnad att lyfta!
Bra tänkt men:
Jag har ingen erfarenhet av BMW-motorer (antar att det gäller det) men har för mig att en Kaw GPZ 1100 motor väger sisådär 80-90 kg, Suzuki EF väger ungefär samma.
Bimota KB1 utan motor, avgas, fuggar, batteri och kabelstam: 90,5 kg (har vägt). Uppskattningsvis 85 kg utan tank.
Din metod kan nog vara rätt bra ibland men jag är lite tveksam.

PS. Procedur vid Bimota KB1: Ta bort tanken (snabbfäste) och avgas. Ställ domkraft under motorn (eller häng motorn i ett spel från taket). Lossa alla bultar, slangar, kablar etc. Sänk ner motorn. Lyft av knarren. Att inte ha ramrör _under_ motorn är rätt bra ibland! :-)

Qwerty skrev:
Säger Anders brink att man bryter själv så får väll jag prova. :D Man kan ju inte vara sämmre.

Jordkabeln i bak kant är registrerad och bort tagen samt generator är borta dock ej start motor.

Hannez vet att du rivit i din ett antal ggr. har jag frågor som är modell specifika så pmar jag dej.

ha visst, inga problem, kan ja tillföra nåt så gör ja de =)

Mvh. Hannes

andersbrink skrev:
Riktiga män byter motor ensam! :D

Plocka även bort generator och startmotor samt koppling, då har du möjlighet att trä igenom ett spännband i bakdelen på motorn som du kan lyfta i. Framdelen gör man ungefär likadant med. Med fördel så monterar du ett par avgasbultar så att inte spännbandet glider av.

:hördu Riktiga MÄN fjantar inte med att plocka bort massa krimskrams utan tar ett bra tag med ena armen runt toppen och andra i blocket under kopplingen och lyfter "enkelt" ner motorn på golvet :FU

Fan min fjuttmotor var påfrestande på ryggen. Gör det inte själv förihelvete!

Att få i den var dubbelt så jobbigt, men det kanske var för att ramen var nylackad. Då blir det lätt lite svettigt... ;)

Lycka till!

/Z

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN