Plocka bort motor.Tips.

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Nu har jag bestämt att jag ska plocka bort motorn från min bandit 600 då jag har 2 st bultar som gått av vid avgasförgreningen och lämna in till verkstad.

Är det nått jag bör tänka vid demontering? Vad kan motorn tänkas väga? Bör man vara 2 st? Jag har ingen motorställning eller liknande.

På denna hoj så delar man ramen vid bortplock av motorn.

Tacksam för tips.

Kan funka att du lägger hojen på sidan efter att du tagit bort ömtåliga saker och tömt vätskor. lossa motor o lyft sen hojen. Men jag skulle nog försöka köpa ett sexpack o bjuda in en medhjälpare.

Jag tog en garage domkraft och satte på en större platta när jag plockade bort min motor från r6an.
men var gärna 2 blir mycket lättare då när den ska ut från rammen ganska trångt att tråkla ut den

Varför ta ur hela motorn för att ta ur 2 bultar som sitter i framkant på motorn?
Det verkar lite som att gå över ån efter vatten.
Du lämnar ju så klart in hela hojen men kan demontera grenröret för att förenkla.

Annars finns det tips att få i denna rulle.

[YOUTUBE-ID]GFKMmdY4K2M[/YOUTUBE-ID]

Det borde med fördel kunna fixas med motorn på plats i ramen..
Ska du ur med motorn och inte gjort det tidigare så skulle jag rekomendera att ni är 2st. Palla upp hojen på depåstöd (ej krav), sätt en garagedomkraft under motorn som du höjer så den avlastar bultarna som motorn sitter med. Lossa bultarna och vinkla ur motorn ur ramen med hjälp av domkraften. Ett tips är att tejpa ramen på utsatta ställen så du inte skaver av lacken på ramen.
Lycka till.:tummenupp

Tack för tipsen...Vet att det kanske känns lite overkill att ta bort motorn från ramen för 2 bultars skull. Men men det känns som det blir det lättaste sättet att få bort bultarna då man får lite andra vinklar att jobba på.

Tack för tipsen...Vet att det kanske känns lite overkill att ta bort motorn från ramen för 2 bultars skull. Men men det känns som det blir det lättaste sättet att få bort bultarna då man får lite andra vinklar att jobba på.

ok...
Det är 2 bultar i ett alublock.
Man svetsar med migen och bygger på dem lite.
Trycker på en mutter på det man byggt och svetsar fast den.
Dra till med en hammare och så lossar man.

Ska du ta ur motorn i ramen för detta?

Som jag förstår av din inledning så är du inte mekaniker och jag gissar på att det går sönder mer saker under ur och i monteringen än vad som nu är problemet.

Vill inte verka spydig och dum men får en del objekt till verkstan som skulle lagats av ägaren men kostar tiotusentals kronor att reda ut med spräckta motorblock trasiga lager och annat som gått sönder.

Spara på arbetstimmarna och rulla iväg hojen till någon som fixar det på plats.

ok...
Det är 2 bultar i ett alublock.
Man svetsar med migen och bygger på dem lite.
Trycker på en mutter på det man byggt och svetsar fast den.
Dra till med en hammare och så lossar man.

Ska du ta ur motorn i ramen för detta?

Som jag förstår av din inledning så är du inte mekaniker och jag gissar på att det går sönder mer saker under ur och i monteringen än vad som nu är problemet.

Vill inte verka spydig och dum men får en del objekt till verkstan som skulle lagats av ägaren men kostar tiotusentals kronor att reda ut med spräckta motorblock trasiga lager och annat som gått sönder.

Spara på arbetstimmarna och rulla iväg hojen till någon som fixar det på plats.

Du har rätt i de du säger eftersom du är mekaniker och har erfarenhet. Det är säkert mycket lättare att göra det på plats om man har rätt prylar. Men tänkte att jag hade lite tid över och kunde lära mig lite på vägen. Men helt klart är man lite rädd att förvärra saker och ting..Men så är livet våga för att vinna. Skulle jag fixa det själv så skulle jag känna mig duktig. Kanske till och med som en mekaniker:)))))

Det är inte direkt "lätt" att lyfta ur en motor.

Det ser enkelt ut, men fan med prylar det är... Som sagt, tjacka ett släp om nu inte hojen funkar. Kör iväg den till mekanikern :tummenupp

Du har rätt i de du säger eftersom du är mekaniker och har erfarenhet. Det är säkert mycket lättare att göra det på plats om man har rätt prylar. Men tänkte att jag hade lite tid över och kunde lära mig lite på vägen. Men helt klart är man lite rädd att förvärra saker och ting..Men så är livet våga för att vinna. Skulle jag fixa det själv så skulle jag känna mig duktig. Kanske till och med som en mekaniker:)))))

Förstår din tanke...
Men titta ut och så ser du solen skina....
Inte kul om det blir massa strul och du kommer inte igång med åkandet för du har prylar över och hojen startar inte...
du skulle i så fall börjat i typ november.

till ditt mekförsvar. Jag har då aldrig förstört eller misslyckats med att dra i och ur motor. Jag har gjort det själv de flesta gånger och de jag har till hjälp är domkraft och en plankbit.

Var noggrann. Märk upp med maskeringtejp på så mkt du kan. Ta gärna ett par kort. Så skall det nog allt lösa sig.

Eller jo förresten. Lika bra att erkänna... missade något när jag mekade med Mark en gång... Glömde strömmen upp till tanken men det tog en timme att komma på *host*

Sedan när vi väl kryper till korset häktade jag i en ny motor på min FZ från annan årsmodell visade det sig att efter mkt kli i skallen att dem kastat om ett par tåtar till databoxen och ändrat boxen. Hmm där gick jag bet rätt rejält men jag ordnade det till slut :P

Nåväl mkt OT nu men vafan ;)

Förstår din tanke...
Men titta ut och så ser du solen skina....
Inte kul om det blir massa strul och du kommer inte igång med åkandet för du har prylar över och hojen startar inte...
du skulle i så fall börjat i typ november.

Jag ska vara helt ärlig. Jag började faktiskt tänka mer och mer på de inlägg du skrev igår, om att saker och ting oftast blir värre när man håller på. Och som du säger så skiner solen och man blir bara mer och mer stressad. Så nu bara för en halvtimme sen ringde jag en av min gamla polare som är svetsare. Och de löste sig direkt, vi ska träffas ikväll och få bultarna ur världen. Nu kan jag lägga tyngd på annat så länge:)

Jag ska vara helt ärlig. Jag började faktiskt tänka mer och mer på de inlägg du skrev igår, om att saker och ting oftast blir värre när man håller på. Och som du säger så skiner solen och man blir bara mer och mer stressad. Så nu bara för en halvtimme sen ringde jag en av min gamla polare som är svetsare. Och de löste sig direkt, vi ska träffas ikväll och få bultarna ur världen. Nu kan jag lägga tyngd på annat så länge:)

Du ser...
Nu kan du åka hoj till Uppsala den 27/3 istället och kolla på massa kul saker... :tummenupp

Hur gick det nu då???

Tjena kamikaze kid. Min otur kommer tillbaka...Nån timme efter att jag pratat med min kompis ringde han upp och han kunde ej låna den gastub på jobbet som han trodde. Så jag ringde genast upp den närmsta verkstad där jag bor som ligger ca 2km bort. Jag tog ut hojen och skulle börja rulla den till verkstaden. Jag gick ca 100 meter innan jag insåg att det blev för jobbigt med uppförsbackar och grisiga vägar. Så jag lämnar hojen för ett tag och satsar på min bil som också är trasig. Den nya växellådan kom idag och just nu håller jag på och meckar med det...PLanen är att fixa bilen till imorgon kväll och därefter kan jag fortsätta med hojen. Mitt liv är en anning stressat nu. Men jag ska fixa de.

Ahaaa..
Ditt liv är som ett sånt litet 15 spel där man ska flytta rutor för att få en sifferkombination...
Så för att få ordning på hojen behöver du få ordning på bilen och för att få ordning på....

Jag vet hur det är!

Ahaaa..
Ditt liv är som ett sånt litet 15 spel där man ska flytta rutor för att få en sifferkombination...
Så för att få ordning på hojen behöver du få ordning på bilen och för att få ordning på....

Jag vet hur det är!

haha Ja precis. Igår var motorcykeln viktigast men idag blev bilen viktigare.
Men det löser sig.

haha Ja precis. Igår var motorcykeln viktigast men idag blev bilen viktigare.
Men det löser sig.

sådär då var hojen äntligen fixad och går kanon. Eftersom ingen i min närhet vågade svetsa på dem avdragna bultarna så fick jag lösa problemet själv. Jag gjorde ett fäste/platta i framkant av motorn och använde två stycken långabultar som istället trycker på själva avgasrörets ringplatta, trycket från de "långa bultarna" ersätter dem avdragna bultarna. haha allt går utan den där jävla svetsen.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back