Plocka av svingen, ZX9R -98

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Ska byta drivpacket nu i dagarna på min ZX9R,
Hur krångligt, jävligt och avancerat är det att plocka av svingen på hojen?

Köpte Ett nytt drivpaket där kedjan va en "endless chain" vill ju helst inte behöva kapa kedjan.

Snackade lite med Mc-firman som ville ha ca 1500 för jobbet.

Tänkte att det kunde vara kul o lärorikt att göra det själv tillsammans med en någorlunda mer mekkunning bekant än mig.

Så återigen hur jävligt är detta lilla projekt?

Tacksam för svar.
/Micke
 
Piece of cake, om inte svingaxeln sitter fast..
Lossa axeln, dämparen, huvudcylindern till bakbromsen och du är hemma
 
Att ta bort hjul, broms, stötdämpare + länkage är enkelt, sen behövs det en specialnyckel till muttern på höger sida, kan tillverkas från en 36 mm-hylsa.
Det behövs också en stor insexnyckel, 17 mm tror jag.
Sätt ihop så här:
På höger sida innanför ramen sitter en hylsa med invändig gänga och en fyrkantig krage. Det är en slags mutter, kragen ligger mot en särskild kant på ramen så den inte kan snurra när man skruvar dit svingen. Svingaxeln dras med 20 Nm. Sedan drar man muttern på vänster sida, 110 Nm. Sist låsmuttern på höger sida, med specialnyckel, 98 Nm.
Sen dit med stötdämpare och annat krims-krams.
Jag tror att det är en bra ide att inte kapa kedjan.
En annan bra ide kan vara att ladda ner verkstadsmanual, det finns men jag vet inte var.
 
Kapa kedjan, skaffa kedjelås o nita/lås ihop det.
Håll inte på o ta bort svingen för att byta drivpaket. Seriöst!
 
En annan bra ide kan vara att ladda ner verkstadsmanual, det finns men jag vet inte var.

Verkstadsmanualen har jag redan i en pärm. En jävla massa sidor som förra ägare hade skrivit ut.

Undrar hur många ggr han behövde fylla på papper i skrivaren.
Ska kolla igenom den när jag kommer hem från jobbet.

Ricken: det känns lite onödigt att kapa en helt ny kedja vilket resulterar i att den försvagas något plus att det kan vara kul o lära sig lite om hojen också.
 
Verkstadsmanualen har jag redan i en pärm. En jävla massa sidor som förra ägare hade skrivit ut.

Undrar hur många ggr han behövde fylla på papper i skrivaren.
Ska kolla igenom den när jag kommer hem från jobbet.

Ricken: det känns lite onödigt att kapa en helt ny kedja vilket resulterar i att den försvagas något plus att det kan vara kul o lära sig lite om hojen också.
Det känns onödigt o kapa en kedja, men det känns fullt normalt o skruva bort svingen?
 
Det känns onödigt o kapa en kedja, men det känns fullt normalt o skruva bort svingen?

Ehh ja det känns normalt att plocka av svingen.
Varför ska jag kapa en helt ny kedja om jag inte behöver?

Jag ser det som ett tillfälle att lära mig nått nytt.
 
Ricken: det känns lite onödigt att kapa en helt ny kedja vilket resulterar i att den försvagas något..............

Försvagas ? Om du nitar den ? På vilket sätt ?
 
Ehh ja det känns normalt att plocka av svingen.
Varför ska jag kapa en helt ny kedja om jag inte behöver?

Jag ser det som ett tillfälle att lära mig nått nytt.
Du får ursäkta, men jag kan inte släppa det här, ska du verkligen skruva bort svingen för att slippa kapa kedjan?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top