Plexiglas - var??

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ska kapa bort älgläppen/fågelbadet på mitt monster. Tänkte göra en liten "blinkers-å-skylt"-hållare i plexiglas.
...har redan gjort en i plexi åt en polare men han hade skivan hemma. Nu är frågan: Var får man tag i en liten bit Plexi? Behöver inte vara så vansinnigt tjock och i storleken 30*40cm så man har lite att leka med ...

...Så, någon som vet var det finns att köpa?

I Länna finns en liten firma som säljer och tillverkar saker i plexiglas. Fast jag minns ju inte vad de heter nu då. Kolla gula sidorna.

Mattias skrev:
I Länna finns en liten firma som säljer och tillverkar saker i plexiglas. Fast jag minns ju inte vad de heter nu då. Kolla gula sidorna.

Jag vill inte att nån annan ska tillverka åt mig för då blir det plötsligt väldigt dyrt... Vill bara ha tag på materialet..

...med ett par tvingar, en lämplig såg och en varmluftspistol knåpar jag ihop det jag vill ha på en pyttekvart eller två...

Fast länna ligger ju bara fyra minuter härifrån..

Bahaus tror jag inte har plexi.. hrm.. Kan Beijer(eller vad de heter) ha sånt?

korvgubbe skrev:
Ska kapa bort älgläppen/fågelbadet på mitt monster. Tänkte göra en liten "blinkers-å-skylt"-hållare i plexiglas.
...har redan gjort en i plexi åt en polare men han hade skivan hemma. Nu är frågan: Var får man tag i en liten bit Plexi? Behöver inte vara så vansinnigt tjock och i storleken 30*40cm så man har lite att leka med ...

Kolla med Norbergs i Sumpan
http://www.nordbergstekniska.se/ :tummenupp

Esså plast!

Ligger i Väsby, jag var där o fråga om man kunde köpa lite plast, köpte en stor skiva på 1x2m och samtidigt fråga jag om en annan bit, den fick jag, så gå dit o fråga så lär du nog få alt. köpa riktigt billigt det lilla du behöver!

:tummenupp

Klas Ohlson har! Jag körde 4 mm:s och den har hållit. Gör inte så skarpa bockar (gjorde en hållare till GPS:en och den pajade i en skarp bock när jag tappade den i marken).

Bifogat

• elim_1.jpg
    elim_1.jpg
    100 KB · Visningar: 208
  • elim_2.jpg
    elim_2.jpg
    99 KB · Visningar: 200
  • elim_4.jpg
    elim_4.jpg
    45.1 KB · Visningar: 199
Nicke skrev:
Klas Ohlson har! Jag körde 4 mm:s och den har hållit. Gör inte så skarpa bockar (gjorde en hållare till GPS:en och den pajade i en skarp bock när jag tappade den i marken).

Kanske blir en tur till Farsta då.. Vad använde du för såg?

Om du ska göra saker i plexiglas så välj Macrolon eller Lexan dom håller mycket bättre än "vanligt" plexiglas, det går bättre att borra, bocka och såga, du kan t.o.m popnita utan att det spricker dom är dessutom reptåligare.
Lite dyrare men mycket bättre dom är t.o.m godkända att använda som bilrutor vilket "vanlig" plexi inte är.

Tunn lövsåg och borr för blinkerfästena och en såg som på bilden, längst till höger.

Det står bara plexiglas på etiketten men det gick riktigt bra att bearbeta bitarna på Clas. Borra, såga och fila gick bra utan några sprickor.

310592_B_2004-06-30_092410.jpg

korvgubbe skrev:
Kanske blir en tur till Farsta då.. Vad använde du för såg?

Nicke skrev:
Det står bara plexiglas på etiketten men det gick riktigt bra att bearbeta bitarna på Clas.

4mm bitarna på clas är tyvär för små.. behöver en längre bit för att kunna räcka till regplåten...

korvgubbe skrev:

På tal om plexi, hur går det med blinkerstillverkningen?

Måste den täcka hela regplåten då? Kolla på den här bilden. Iofs så får du säkert en gigantisk bit för nån tia hos en glasmästare eller liknande...

korvgubbe skrev:
4mm bitarna på clas är tyvär för små.. behöver en längre bit för att kunna räcka till regplåten...

Bifogat

• elim_3.jpg
    elim_3.jpg
    52.9 KB · Visningar: 169
Gixxer-Anders skrev:
På tal om plexi, hur går det med blinkerstillverkningen?

Det har ståt väldigt still tyvär eftersom polaren haft häcken full med jobb som han får pröjs för.. Skittrist eftersom de var så gott som klara...

Nicke skrev:
Måste den täcka hela regplåten då? Kolla på den här bilden. Iofs så får du säkert en gigantisk bit för nån tia hos en glasmästare eller liknande...

Behöver inte täcka plåten men vill iaf att den når så jag kan använda de hål som finns...
...och det blir en bit eftersom de hål som jag fäster i på själva hojen sitter en bit in..

Säger det igen, åk till Esså plast så kommer du med nästan säkerhet kunna få en "spill-bit"!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!