Plattjärn till "hundben" (Tailrisers)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har tänkt montera egna, kortare "hundben" på min ZXR nu i vinter. Det enda som behövs är egentligen 2 plattjärn som är runt 45 mm breda och 4 mm tjocka, av lämplig längd. Vad ska jag satsa på för material, och framförallt var får jag tag i detta i Göteborg? Säg nu inte järnaffär bara, jag är nämligen inte ute efter en brödrost eller kaffebryggare. :tungan Fast det är klart, tror ni att ni känner till en järnaffär som kan ha i dessa dimensioner, så skriv! :)

Last edited:
jag köpte mitt material på järnina. mätte av det gamla godset, och det finns att köpa samma mått. tror materialet kostade 38 spänn eller nåt sånt. och då fick jag till 4 st hundben. jag köpte galvat som orginalet. funkar skitbra detta. istället för att köpa färdiga för 1000 lappen. normalt kunnig så tar det max 20 minuter att göra dom. onormalt mycket tumme mitt i så tar det 30 min.

zilver skrev:
jag köpte mitt material på järnina. mätte av det gamla godset, och det finns att köpa samma mått. tror materialet kostade 38 spänn eller nåt sånt. och då fick jag till 4 st hundben. jag köpte galvat som orginalet. funkar skitbra detta. istället för att köpa färdiga för 1000 lappen. normalt kunnig så tar det max 20 minuter att göra dom. onormalt mycket tumme mitt i så tar det 30 min.

Jaså, du hittade det på Järnia? Har bara sett betydligt klenare järn där, men jag får la kolla förbi nån annan butik.

Långa farbrorn: Visst kan man hitta det mesta om man söker på egen hand, men är det inte roligare att det är lite liv på forumet? :)

PacMan skrev:
Jag har tänkt montera egna, kortare "hundben" på min ZXR nu i vinter. Det enda som behövs är egentligen 2 plattjärn som är runt 45 mm breda och 4 mm tjocka, av lämplig längd. Vad ska jag satsa på för material, och framförallt var får jag tag i detta i Göteborg? Säg nu inte järnaffär bara, jag är nämligen inte ute efter en brödrost eller kaffebryggare. :tungan Fast det är klart, tror ni att ni känner till en järnaffär som kan ha i dessa dimensioner, så skriv! :)

Har du vägarna förbi borås så fixar jag material åt dig.(givet vis i rostfritt)

HARKE :banana

Metallvaruhuset i hisingsbacka industriområde.
Eller gå med i XP på Chalmers och köp därifrån.

MattzzoN skrev:
Metallvaruhuset i hisingsbacka industriområde.
Eller gå med i XP på Chalmers och köp därifrån.

Ja, funderar faktiskt på att gå med i XP framöver. Man kan säkert lära sig mycket bra där. Kanske kollar upp det där varuhuset om jag har vägarna förbi.

HARKE: Schysst av dig, men det är inte såå ofta jag är i Borås tyvärr. Tack i alla fall! :tummenupp

Det finns olika kvaliteter av plattjärn. Du vill helst inte ha vanligt "blötjärn". Satsa nån krona extra på en rostfri (inte nödvändigtvis syrafast) kvalitet som du kan polera upp.

andersbrink skrev:
Det finns olika kvaliteter av plattjärn. Du vill helst inte ha vanligt "blötjärn". Satsa nån krona extra på en rostfri (inte nödvändigtvis syrafast) kvalitet som du kan polera upp.

Ja, rostfritt är nog att föredra, men varför polera upp? Är det nåt annat än det estetiska du tänker på? :confused:

PacMan skrev:
Ja, rostfritt är nog att föredra, men varför polera upp? Är det nåt annat än det estetiska du tänker på? :confused:

Syrafast brukar vara rätt flammigt, fult och ha en grov yta, iaf plattjärn och den typen av detaljer. Precis, estetiken.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti