Plasta insug på gatmotor m.m. (GSX 1100)

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ni som har erfarenhet av plastning av insug.
Är det något som kan rekommenderas även på en gatmotor som används i dagligt bruk eller är det bara för racing? Ligger största nyttan av plastningen på mellanvarv eller eller är det mest en fråga om toppeffekt?

Vet någon vilken max ventilstorlek som sätena kan tas upp för på GSX 1100 (före -84).
Fungerar det att slipa ner GSX'ens insugningsventiler till (större) avgasventiler.

/Ingvar
 
varför skall du plasta ?

jag föreslår du lämnar in till någon som har en flödesbänk, annars blir det bara pankaka av det.
 
Kungen skrev:
2386203 varför skall du plasta ?

jag föreslår du lämnar in till någon som har en flödesbänk, annars blir det bara pankaka av det.
Jo visst vore det bästa att lämna in toppen till någon professionell trimmare. Men jag gillar utmaningar och att göra saker själv. Jag vet att det går att göra rätt bra saker utan flödesbänk som ju inte säger hela sanningen utan bara ger ett statiskt värde för en given konfiguration (ventilöppning).

/Ingvar
 
När jag tävlade i Dragracing fick jag Grottis (R.I.P) att porta min topp.
han plastade med typ plastic padding eller liknande.
detta lossnade efter ett tag och sedan skickade jag toppen till Esbjerg i danmark och han plastade om den med typ flytande metall eller något annat hemligt. det blev kanonbra.

Har du bromsbänk så du kan testa efter plasningen?.

min rekomendation är att göra en såkallad blue printning av toppen.
ta bort alla gjutskägg och mikla till instuget så bra du kan. (jag har ingen aning vad du kan)
det lär finnas hell hel del i ditt insug som du kan göra om jag inte missminner mig. (inte bara ditt insug men på den motorn du har)

Här finns de som kan detta mycket bra på sporthoj. andersbrink är en jävul på detta.

skicka honom ett pm
 
Kungen skrev:
2386260 När jag tävlade i Dragracing fick jag Grottis (R.I.P) att porta min topp.
han plastade med typ plastic padding eller liknande.
detta lossnade efter ett tag och sedan skickade jag toppen till Esbjerg i danmark och han plastade om den med typ flytande metall eller något annat hemligt. det blev kanonbra.

Har du bromsbänk så du kan testa efter plasningen?.

min rekomendation är att göra en såkallad blue printning av toppen.
ta bort alla gjutskägg och mikla till instuget så bra du kan. (jag har ingen aning vad du kan)
det lär finnas hell hel del i ditt insug som du kan göra om jag inte missminner mig. (inte bara ditt insug men på den motorn du har)

Här finns de som kan detta mycket bra på sporthoj. andersbrink är en jävul på detta.

skicka honom ett pm

Idag är toppen vad man kan kalla för "snikportad" dvs gjutskägg och alla ojämnheter är borttagna (+ RS36, avgas och export-kammar), ventilerna är dock av standardstorlek. Jag portade en del för länge sedan (på 80-talet) då jag åkte Triumph och Honda så jag är inte helt novis. Hojen går iofs skapligt men det är alltid kul med mer.

/Ingvar
 
Där ser man så lite man vet om folk.
då har du ju koll på detta.
prata med andersbrink o se om du kan få lite tips.
 
IngvarB skrev:
2386187 Ni som har erfarenhet av plastning av insug.

Vad är det du vill uppnå? Mer effekt på låga, mellan eller höga varvtal? Snikplastning, dvs genom att enbart minimera turbulensen och inte ta bort speciellt mycket material, uppnår man högre effekt på alla varvtal. Mest tjänar man då på mellan och högvarv.

Epoxyn kommer alltid att släppa, förr eller senare. Med "förr" kan tänkas vara efter en säsong och 500 mil och "senare" kan vara efter 20 år och 10000 mil. Allt beroende på hur het motorn kommer att gå och hur många värmecykler den får. Har man sin topp plastad rekommenderas det att kolla upp det efter varje säsong genom att kika i insugen. Att svetsa istället för att plasta finns det andra trådar att läsa om - kontentan blev, det är våldsamt tidsödande att svetsa upp insugsportarna, dvs dyrt - om man ska låta någon annan göra det åt dig.
 
andersbrink skrev:
2386454 Vad är det du vill uppnå? Mer effekt på låga, mellan eller höga varvtal? Snikplastning, dvs genom att enbart minimera turbulensen och inte ta bort speciellt mycket material, uppnår man högre effekt på alla varvtal. Mest tjänar man då på mellan och högvarv.

Epoxyn kommer alltid att släppa, förr eller senare. Med "förr" kan tänkas vara efter en säsong och 500 mil och "senare" kan vara efter 20 år och 10000 mil. Allt beroende på hur het motorn kommer att gå och hur många värmecykler den får. Har man sin topp plastad rekommenderas det att kolla upp det efter varje säsong genom att kika i insugen. Att svetsa istället för att plasta finns det andra trådar att läsa om - kontentan blev, det är våldsamt tidsödande att svetsa upp insugsportarna, dvs dyrt - om man ska låta någon annan göra det åt dig.
Tackar för svaret. Tittar i insugen gör man ju då och då av olika anledningar när man skuvar. Bara det finns en chans att i förväg upptäcka att plasten är på väg att lossna t.ex. att det börjar bli sprickbildning eller att kanterna "lyfter" lite.

/Ingvar
 
Var precis det som hände min topp efter Grottis.
det började lyfta lite i kanterna och sprickbildning.
 
Kungen skrev:
2386260 När jag tävlade i Dragracing fick jag Grottis (R.I.P) att porta min topp.
han plastade med typ plastic padding eller liknande.
detta lossnade efter ett tag och sedan skickade jag toppen till Esbjerg i danmark och han plastade om den med typ flytande metall eller något annat hemligt.

Det är Devcon F eller Devcon F2 (beroende på vad som ska göras), säljs i Sverige av bl.a. Ahlsell (beställningsvara). ÅF'en i Sverige är http://www.gleitmo.se/

http://www.gleitmo.se/index.php?menu=003&product_group_id=64
 
andersbrink skrev:
2386454 Vad är det du vill uppnå? Mer effekt på låga, mellan eller höga varvtal? Snikplastning, dvs genom att enbart minimera turbulensen och inte ta bort speciellt mycket material, uppnår man högre effekt på alla varvtal. Mest tjänar man då på mellan och högvarv.

Epoxyn kommer alltid att släppa, förr eller senare. Med "förr" kan tänkas vara efter en säsong och 500 mil och "senare" kan vara efter 20 år och 10000 mil. Allt beroende på hur het motorn kommer att gå och hur många värmecykler den får. Har man sin topp plastad rekommenderas det att kolla upp det efter varje säsong genom att kika i insugen. Att svetsa istället för att plasta finns det andra trådar att läsa om - kontentan blev, det är våldsamt tidsödande att svetsa upp insugsportarna, dvs dyrt - om man ska låta någon annan göra det åt dig.

Är det "värt" att ha en plastad topp om man inte räjsar? Om man bara busar på gata. Jag har troligtvis lite större volym i min snurra (1216, inget bekräftat) och RS36 samt 4-1 yoshi, 142 på bakan. funderar lite smått på och slänga dit steg2 kammar (om det nu inte redan sitter det) och en plastad topp. Är det bara korvmojslyx att skryta om eller skulle det ge några fler hästar och ökat vrid? För min del så ligger ökat vrid högre på önskelistan än HK.
 
Kawwa skrev:
2388163 Är det "värt" att ha en plastad topp om man inte räjsar? Om man bara busar på gata. Jag har troligtvis lite större volym i min snurra (1216, inget bekräftat) och RS36 samt 4-1 yoshi, 142 på bakan. funderar lite smått på och slänga dit steg2 kammar (om det nu inte redan sitter det) och en plastad topp. Är det bara korvmojslyx att skryta om eller skulle det ge några fler hästar och ökat vrid? För min del så ligger ökat vrid högre på önskelistan än HK.
Jag skulle vara nöjd med 140 hk på slangen. Jag har 1168 med 10,25:1 i komp, "snikportat" topplock, RS36, "Export"-kammar samt ett (väldigt) öppet avgassytem V&H CO. Jag undrar om det finns en chans att uppnå den effekten med en hyfsat lyckad portning utan att börja montera större ventiler vassare kam m.m.

MotoSpeed gjorde en gång i tiden iording GSX'er i sk Hot Street-utförande. Då ingick större ventiler vill jag minnas, effekten var om jag minns rätt ~155 på veven.

/Ingvar
 
RogerP skrev:
2390309 Läs http://www.mototuneusa.com/thanx.htm
där står ALLT som är värt att veta om hur man ska porta för att få effekt!!:yoparty
Han har väldigt många tips på hur man får hojen att gå bra !
Mvh
Rogerp

Mototunekillen har en del bra saker ja, men han har ett j-la munläder oxå.
Allt är inte guld som glimmar, och alla håller inte med om portningsfilosofin där heller.
 
Dr.Bike skrev:
2391271 Mototunekillen har en del bra saker ja, men han har ett j-la munläder oxå.
Allt är inte guld som glimmar, och alla håller inte med om portningsfilosofin där heller.

Visst har han munväder!
Men han har också kunskap att bygga snabba motorer till skillnad mot många andra.....
 
RogerP skrev:
2395645 Visst har han munväder!
Men han har också kunskap att bygga snabba motorer till skillnad mot många andra.....


Mjaaa. Hur ar det med det? Jag har hort bade och.
Men som sagt det ar ju bara rykten, och totalt sett ar det ju bra sidor.
Nu var det emellertid lange sen jag laste de dar sidorna for det kom ju aldrig nagra uppdateringar...
(Det fanns amnen som SKULLE behandlas senare...men det dar senare verkade aldrig komma)
Kanske har det hant nat dar sedan sist?

:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top