Plast-integral vs. cross-hjälm?

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Jag har för tillfället en hjälm i plast som jag haft något år och känner att det verkligen är dags att införskaffa en ny hjälm. Nu till min fråga.. att vurpa med en crosshjälm på gata, hur går det? är det helt kass? har offroadhoj nu och planerar att köpa en hoj av offroadvariant till hösten när man köper stor motorcykel så det hör ju lite till att ha crosshjälm då tycker jag. Ska jag bojkotta alla dessa tankar eftersom det är helt idiotiskt och köpa mig en riktig integralhjälm istället?

Plasthjälm är inte att föredra. Huvudet "studsar" om man drar sig i. Komposithjälmar tar upp smällen mycket bättre och fördelar den på en större yta. Crosshjälmar är inte roliga på motorvägen eftersom dom låter så mycket. Arai har en cross-integral för supermotard som verkar riktigt bra.

Du väljer givetvis en crosshjälm med "hel" intergralbåge, inget sånt trams du skruvar på en öppen hjälm.
Detta tillsammans med ett par schyssta crossglas så har du bra hjälm även för gata.EDIT: Komposit glömde jag att tillägga men det är väl självklart? :) :EDIT
//Tobbe

inga problem alls att åka motorväg med crosshjälm... i med ett par öronproppar och ut och gasa, blir lite jobbigt vindbrus runt 130 - 140 annars så är det inga problem.

Back