PlasmaTV som flimrar??

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
TVn började plötsligt flimra typ som att starta windows utan grafikkortsdrivrutiner. Går att se TV men det är dåliga färger och flimmer. Även när man går till tex AV läget där det ska vara svart skärm är det ett grönaktigt flimmer.
Går jag in i menyn verkar den inte påverkad, bara bakgrunden som flimrar
Det är en samsung 50" plasma. strax över ett år gammal och garantin täcker ett år.
Förslag på fel?

Minst två år kan du reklamera den.
Har du kollat så att det inte sitter någon scart el. liknande och glappar. Det kan vara till någon ovidkommande apparat, störningar kan uppstå iaf.

Minst två år kan du reklamera den.
Har du kollat så att det inte sitter någon scart el. liknande och glappar. Det kan vara till någon ovidkommande apparat, störningar kan uppstå iaf.

Provat att rycka ut alla inkommande kablar, ingen skillnad. 1år står det med stora bokstäver på Media Markts kvitto. Jag trodde också det var två år.

Provat att rycka ut alla inkommande kablar, ingen skillnad. 1år står det med stora bokstäver på Media Markts kvitto. Jag trodde också det var två år.

Det spelar ingen roll vad kvittot säger. Två år gäller konsumentköplagen, tror till och med att det är tre år, kanske med vissa undantag.

Det spelar ingen roll vad kvittot säger. Två år gäller konsumentköplagen, tror till och med att det är tre år, kanske med vissa undantag.

Jupp 2 år är det men många handlare är jäkligt kämpiga med detta.
De menar att de är 2 år garanti mot produktionsfel och så ber dem dig ta det med tillverkaren (dvs första året är det garanti via affären). I bästa fall har tillverkaren ett huvudkontor i sverige så brukar det lösa sig på ett eller annat sätt.

Det har hänt mig flera ggr. Enligt KO så tycker dem inte att affärerna hanterar detta på rätt sätt men det är jäkla stånkande att försöka få dem att ändra sig. Bästa är ju tex om tillverkaren ger dig något slags papper där det står att du skall få en ny, då brukar det gå att fixa genom butiken... Zzzzs

Jupp 2 år är det men många handlare är jäkligt kämpiga med detta.
De menar att de är 2 år garanti mot produktionsfel och så ber dem dig ta det med tillverkaren (dvs första året är det garanti via affären). I bästa fall har tillverkaren ett huvudkontor i sverige så brukar det lösa sig på ett eller annat sätt.

Det har hänt mig flera ggr. Enligt KO så tycker dem inte att affärerna hanterar detta på rätt sätt men det är jäkla stånkande att försöka få dem att ändra sig. Bästa är ju tex om tillverkaren ger dig något slags papper där det står att du skall få en ny, då brukar det gå att fixa genom butiken... Zzzzs

Allting tenderar att lösa sig om man blir arg och lagom hotfull. Det är den som du gjort affären med som skall lösa det. Vem som tillverkat spelar ingen roll.
Råkade köpa en ny fårrd en gång i tiden....JAG VET! BARA IDIOTER KÖPER FÅRRD! Allting krånglade och pajade från första metern. Då jag upptäckte att dörrlåset på pass.sidan inte funkade första gången jag använde det, efter ca 1år och 1mån, och bilnasarn påstod att det var handhavandefel så blev jag lite lätt..hrrm...irri.. Berättade i klartext vad jag tyckte om han och hans j-a bilmärke. Detta medans han satt i möte med några höga fårrdchefer.
Det löste sig snabbt efter det...

Lämna in tv.n och be snubben på andra sidan disken att skriva att du hävdar din reklamationsrätt och få det på inlämningskvittot.

Har dom bara tagit imot den så lär dom ha svårt att inté fixa den.

en liten notis: konsumentköplagen gäller även på saker man köpt under REA, även om det (i 90% av fallen) står i butiken att saker under REA inte har ångerrätt eller whatever...

Har du kollat plasmanivån? Min TV börjar bli lite gammal så jag får fylla på lite då och då. Inte helt ovanligt tydligen.

:hihi

Ett tips:

Kolla hur du betalt den. Betalar man med vissa kreditkort får man automatiskt en extra garanti på hemelektronik. Tror det rör sig om så mycket som 5 år i vissa fall. Kan vara en utväg om återförsäljaren eller tillverkaren ställer till med problem om du åberopar garanti

Kruxet med reklamationsrätten är väl att det efter 6månader är upp till köparen att bevisa att det är produktionsfel = ofta återvändsgränd?

Finns inga regler för garanti mig veterligen.

Edit: Finns det garanti på varan finns såklart regler. Men det finns ingen lagstadgad skyldighet till att lämna garanti.

Last edited:
Oxå viktigt att du byter Plasma ibland.

Ut med vinterplasman, in med lite renare vårplasma :hihi

ingen annan elektronik som du satt dit i närheten nyligen?
sådär ser de ut på vårt jobb på dataskärmarna när dom håller på o flipprar med strömmen. ganska kraftiga strömmar..

Kolla när blodbussen stannar nära dig nästa gång. Smyg in och flirta med cheyorna, norpa en påse plasma - gå hem och fyll på!

Vänd stickproppen i väggutaget.

Det gjorde man för att få bort "gröna hörn" på tjocktv-apparater, man ändrade fas/nollans fält i TV'n så att dom blev mindre påverkade av fält från omkringliggande elektronik.

Jag vet inte om sånt kan påverka plasmaapparater, och det är nog inte ens troligt att det är det felet eftersom det "flimrar", jag tror nog mera på att det är mottagaren i tvn, eftersom skärmen verkar OK när du visar menyrutor

Ta fram Magnum 44 och tömm magasinet i skärmen.
Bly-tv är skiten, eller Led som vi globetrotters säger !

Vi har la 3 års reklamationsrätt i Sverige, så kontakta Mediamarkt du.

Edit: Källa, http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

Du har helt rätt och bara man har torrt på fötterna och inte kastat skiten i golvet har generalagent/försäljningsställe inget att hämta om produkten är trasig.

Viktigt att nämna är att butiken kan aldrig kräva av dig att kontakta generalagent/reparatör/whatever. Det är deras skyldighet som säljare. Kom ihåg det när dom gärna vill att du börjar tjabbla med Anovo Nordic, säg att det är deras problem att sitta i Anovos telefonköer och tjafsa, att dom skulle tänkt på dom problemen innan dom slog upp en elektronikbutik i Sverige, landet där vi konsumenter faktiskt har ett ganska bra skydd, men få vet om det. Det brukar ofta resultera i att man får en ny produkt. Var också noga att det skall ske "inom skälig tid" och inte skall åsamka dig några kostnader eller problem.

Sådärja!

Ring din elleverantör och be dom ändra till 60Hz så kanske det inte blir någon skilnad alls.

kolla dina inställningar i tv:n kan ju vara de helt värdelösa bildacceleratorerna och bildhanterarna i tv som strejkar?? Slå av allt detta och kolla bilden sedan...
Blir det någon skillnad?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...