Plankstek Stockholm

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Skall på kurs på Arlanda 18-19nov och har en dansk kollega med mig som aldrig varit i Stockholm så tänkte visa honom runt och äta en god plankstek. Tänkte höra med experterna på SH var man kan få en bra plankstek i centrala Stockholm?

Varför plankstek när det finns massa schyssta restauranger som serverar mat med lite finess?

Därför att det är något svenskt som min danska kollega aldrig sett/smakat. Har du någon bättre idé?

Därför att det är något svenskt som min danska kollega aldrig sett/smakat. Har du någon bättre idé?

Plankstek är ju gott, men oftast är det syltor som serverar den. Dessutom är köttet ofta av tvivelaktigt ursprung.
Det beror ju på vad man är ute efter. Plankstek kanske blir bra ändå :)

Prinsen på Mäster Samuelsgatan, en riktig klassiker, både krogen och plankan. Så har ni nära till Stureplan och :tuttar efter maten också.

Villa Gothem på djurgården!!
De är kända för sina plankstekar och du får till o med en lapp där det står hur många de sålt. Tror de hade serverat över en miljon hittills totalt

Min kollega har aldrig varit i Stockholm så tänkte ta honom till gamla stan osv. Vad är prinsen? Stureplan blir det INTE! Möjligtvis någon musik klubb.

Nu är det längesen Godthem numrerade plankorna. F12-gruppen köpte och renoverade stället i några år. Efter återöppningen fanns det plankor på menyn, men med betydligt mer finess (och prislapp) än tidigare.

Bra ställe, men inte billigt.

Ska man vara på viset så är ju plankstek en Ungersk maträtt. Men det kanske inte är så noga att det är ursvenskt, bara det är vanligt här och ovanligt i Danmark.

Ska man vara på viset så är ju plankstek en Ungersk maträtt. Men det kanske inte är så noga att det är ursvenskt, bara det är vanligt här och ovanligt i Danmark.

Förutom det faktumet att ungersk och svensk planka knappast har något, förutom underlaget, gemensamt..

Nu är det längesen Godthem numrerade plankorna. F12-gruppen köpte och renoverade stället i några år. Efter återöppningen fanns det plankor på menyn, men med betydligt mer finess (och prislapp) än tidigare.

Bra ställe, men inte billigt.

De sålde det igen, numera samma som Zink, Prinsen m.fl. Vet inte hur det är nu, förmodligen bättre än under Melker som jag tycker tappat en del.

Godthem är fortfarande the planka ställe. Pungt.

Så när man hade trälappar som tallrikar i Sverige på 1600-talet och lade en stek på den så var det egentligen en idé från Ungern?

Förutom det faktumet att ungersk och svensk planka knappast har något, förutom underlaget, gemensamt..
Ungerska plankan är väl spett-grillat kött medan svenskt är stekt och sedan ugnsbakat på plankan. Men ursprunget är därifrån.

Så när man hade trälappar som tallrikar i Sverige på 1600-talet och lade en stek på den så var det egentligen en idé från Ungern?
Nej. Planksteken introducerades väl i Sverige på 50-talet och var då inte ett svenskt påhitt. Men visst att man har gjort den till sin egen.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back