planera resa till nürburgring

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
Tja.
Jag och en polare åker till ringen över en långweekend v29. Ingen av oss har varit där förut och vi har ingen aning om vad man behöver planera osv, därför har jag letat efter nürburgringtrådar och hittat lite bra info, men långt ifrån allt vi behöver veta.
Tänkte därför skriva upp allt jag vet i denna tråden och hoppas att fler kan bidra med info, så blir detta en guide till ringen-resor.


resan ner från göteborg: 1123km
http://pym.se/aewe
(jättelång originallänk, men går att söka själv på http://www.viamichelin.com)


övernattning:
http://www.tourist-info-nuerburg.de/deutsch/pensionen.php


Färjorna:

http://www.hh-ferries.se/Priser personbil och personbilsbiljetter -574.aspx


Bandagar och events på nürburgring:
http://www.nuerburgring.de/english/events.html


Nu till mina frågor:

Någon som vet ifall man behöver förboka någonting? boende eller färja eller nått? eller om det är rekomenderat att boka något av detta.

Hur lång tid tar det att resa från gbg till nürburgring med färjor och raster etc?

rekommendationer billigt boende? (jag kan _inte_ tyska, hade känts skönt att lösa nått innan man e där)

Hur är det med slicks och db-nivåer på nordslingan?

vi kör personbil med släp, alt. skåpbil, det verkar som kombibiljett Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarden är billigast, hur blir det om man tar öresundsbron istället? (hittar fan inte denna info)

Vi tänkte väl va där och köra typ 1 max 2 dagar men vi får nog räkna med lite marginaldagar, så vad finns det mer för skoj att hitta på där nere? klubbguide?


tack på förhud
Rikard~
 
Kom precis hem därifrån :)
Visserligen med hoj på släp, men vi sträckkörde körde hela vägen från Nürburg till Grenå för färjan till Varberg, det var 92 mil tror jag.

Har tre varv kvar på ett ringenkort om du vill köpa billigt.

Vad jag vet är det väglagligt som gäller så inte slicks och onödigt högt.
 
Det går att campa på utsidan av infarten men skaffa riktigt boende, vädret är extremt ombytligt i Eifelbergen. Av samma anledning ska du inte vara där i två dagar om du vill köra i två dagar utan ta minst någon extra dag, är det dåligt väder finns det mycket annat att göra. Vardagar är mindre trafik på banan än helgerna men öppettiderna är bara på kvällarna normalt så då finns annat att göra på dagarna, t ex en dagstripp till Moseldalen (sikta på Cochem) bör inte missas.

En klassiker att bo på är Blaue Ecke i Adenau.

http://www.blaueecke.de

PS. Missförstod kanske det där med camping, det är stor parkering i anslutningen till infarten så det går bra att stå där.
 
Kan rekomendera att campa i Winningen (engelska ok) söder om Koblenz. Cirka 5 mil till banan, mycket mysig camping vid Moselfloden, brukar vara en hel del Porschar och hojar på släp där. Tycker oxå att vädret är lite stabilare där, vilket inte är fel om man tältar. Skulle sedan banan vara indisponibel någon dag är inte lite cruising längs Mosel helt fel! Lycka till!
 
Planera.....

Ät en god frukost, tanka, smörj kedjan, regnställ på passagerarsadeln.....:hojcbr

Boende finns många varianter att välja på i området så det är inga problem, annars är det bara och se till att cykeln är i "gatlagligt" skick.

Lycka till på resan:tummenupp
 
Jag var ner för ett par år sedan.

Ett hett tips är att dubbelkolla att banan inte är uthyrd! Vi lyckades pricka in exakt den helg som något gäng med Ferrari, Porsche, Lamborghini, osv. hade hyrt hela banan för privat nöjesåkning.

Trots att vi ringde och kollade öppettiderna fick vi ingen som helst information om att banan var uthyrd.

Ett annat tips är att om ni möjligtvis fortfarande använder en gammal hederlig kamera med vanlig film i så köp för fasiken film till kameran innan ni kommer till orten!

Inte ens på Ringen-museet sålde dom kamerafilm...

En digitalkamera räddar dock situationen.
 
Jag har kört både hoj och sportbil på ringen, tänk på att det finns turistbussar, långsamma vingelbilar, guldvingar samt tyskar med årskort på banan, det är en sjuk mix av olika fordon och tempon.

Ta det piano eftersom banan knappt har några sandfållor, man har istället armcoräcken som är väldigt nära bankanten, dödsolyckor är inte helt ovanliga pga detta.

Kör med insidan så brukar det gå bra, ha koll i backspegeln för omväxlings skull, det finns gott om snabba förare som gärna vill om, håll åt höger och ha kul.
 
Kolla även när tyskarna har sina helger/röda dagar, det skiljer från svenskarna.
Kom ned en gång och allt var stängt pga. storhelg som vi svenskar inte firade.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top