Planat toppen!

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Eftersom att mitt topplock var skeft så lämnade jag in det för planing, dom på firman fick plana 5/10mm för att det skulle bli bra.

Så nu undrar jag om man ska byta upp sej i oktan halt? och om man måste det, vad händer då om man kör på för lite oktan?
 
Då kommer motorn spika. Mätt squishen om du får chansen alternativt pröva. Börjar det knacka i motorn, kör högre oktan (hmmm... inser nu att jag inte har den blekaste om samma princip går att applicera på en liten tvåtakt som en fyrtakt, men jag antar det....)
 
Squishen har inget med toppen att göra, den mäter du i cylindern. En halv milimeter planing, det är väl ganska mycket på den lilla ytan. Jag kan inte mycket om tvåtakt, men det är ju ingen omöjlighet att cykeln spikar med nuvarande tändinställning och 95 oktan. Det kan resultera i ett snyggt hål i kolven och sura miner hos ägaren.
 
1/2 mm ger en märkbar komphöjning. Lägg dit toppen utan toppackning
och vrid runt motorn för hand. Om det inte tar i nånstans så är
det inga problem m kolv/topp spalten. Tar det i kan du ta bort
lite antingen i toppen eller på kolven. Tror inte det är nåt problem.

Ang kompen så prova m vanliga soppan, men lyssna efter knackningar
o dyl, kolla stiftet (kan behöva ett kallare) att det inte ser pepprat ut.
Jag tror du klarar dig på 95 oktan även efteråt, och att 98 inte
skulle räcka låter otroligt. I värsta fall får du köra m 2 cyl.fot p-ningar.
Varvar lite mer då oxå.

Men förmodligen har du bara oavsiktligt fått den vässad lite.
/u
 
squishen mäter man ju enklast med toppen på, tryck i en tråd lödtenn och sedan mäta hur mycket kolven tryckte ihop tennet mot toppen.
Planingen kan göra inverkan på squishen, om man inte även svarvat ur förbränningsrummet en aning.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Squishen har inget med toppen att göra, den mäter du i cylindern.

Tvåtakt är annorlunda. De har ingen plan yta i toppen som är squish, de har rundade kolvtoppar och helt rundade förbränningsrum i toppen.

Kör på oFFkeFF's variant, du bör ha > 0,8 mm mellan kolv och topp och kolv (med packning monterad). Oftast är det mest tight längst ut.

Vad gäller kompressionsökningen så är jag tveksam till om 0,5 mm gör så värst mycket. Du har väl en borrning på ca 54-58 mm och det ger runt 1,2 cc, som borde ge -säg- från 10:1 till 11:1 (förbränningsrummen brukar vara ca 10 cc).

Men vill du vara säker, så kör på 98. det blir väl kanske några hundringar mer i soppa per säsong men det kan det vara värt för att slippa oroa sig. Eller så tar du hardcore varianten och mäter upp kompressionen. Har du toppen lös så är det rätt enkelt att mäta upp volymen i själva toppen och sedan jämföra den uppmätta volymen med den volymen du skalat bort. Du har ju den rundade kolvtoppen som spelar in också, men rent procentuellt kan du ju se ökningen. Mäter du volymen med toppen monterad på motorn så får du givetvis med kolvtoppen, men då måste du få cylindern lodrät, vilket kan vara bökigt med motorn i ramen t.ex...

Kolla i manualen om något står där, kompressionsförhållande mm. Är du lat (och kanske lite naiv) så litar du på mig när jag säger att förbränningsrummet är ca 10 cc, och räknar därifrån.

EDIT: Självklart gäller standard disclaimern; sprängs din hoj i luften, eller din hamster blir halt så är det inte mitt fel. /EDIT

Kom ihåg att det finns två "kompressionsförhållande" på en 2T; dels en geometrisk (hela slaget), dels en pseudo-verklig (slaget från stängd avgasport uppåt).

Den pseudo-verkliga (ett eget begrepp may I add), är ej heller helt sann, då pipan överladdar i vissa varvtal -> större fyllnad i cylindern -> högre komp.

/J
 
Last edited:
squishen skiljer sig ju lite mellan modell och märke.
Den får ju inte bli för liten. Min hoj kör jag på en squish mellan 0.5-0.6mm, den varvar ur bättre med 0.6 squishen, men ger mer effekt i botten med 0.5 squishen. Sen är det ju än mer experimentation med hur stort förbränningsrum man har, där har jag inte labbat så mycket ännu.
 
CayLe skrev:
Hur ser man om stiftet är "pepprat"?
Små prickar, kan uppkomma om den spikar. Är spår av för häftig
förbränning. Kanske rent av smält metall från kolven.....

Kommentarer till andra(s) inlägg:
- Squishen är mellan kolv o topp. Oberoende av om förbränningsrummet är mest i toppen el i mest i kolven.
- jämför planingen med slaget så får man lättare en känsla av graden av komphöjning.
(borrningen tar ur sig själv sas)
- inget tar i utan toppackning ==> squish > p-ningen dvs ok.
/u
 
Nu har jag testat att lägga toppen på cylindern, och toppen glappar fortfarande?! är det så eller är cylinder-toppen oxå skev?!
 
Verkar konstigt, speciellt om den är planad....Nån skillnad mot tidigare ?
Mätt hur mycket det glappar ? (m bladmått under) Är det lite
kanske packningen tar upp det o toppen ger sig lite.
Vad är lite ? Tja, 1 a 2 tiondelar kanske.
Provmontera utan p-ning o dra åt lite o kolla m bladmått om
den ger sig.
Kolla m skjutmåttets skaft eller stållinjal på vad sätt den är ojämn (vilket den verkar vara).
Mäta höjden från 'plana' ytan till t.ex. mutterytorna för att se
om den är sned. (Helst innan planingen....)

Kanske fråga dom som planade den om det finns nån tanke bakom.
/u
 
Hittade felet, det var nån alu flisa som stack upp på cylider-toppen som fick det att verka som att det var toppen som var skev, men nu är allt frid och fröjd. Ska strax ner och kolla så kolven inte slår i toppen när man drar rung motorn!
 
CayLe skrev:
Hittade felet, det var nån alu flisa som stack upp på cylider-toppen som fick det att verka som att det var toppen som var skev, men nu är allt frid och fröjd. Ska strax ner och kolla så kolven inte slår i toppen när man drar rung motorn!
Oh vilken tur :)
 
CayLe skrev:
Hittade felet, det var nån alu flisa som stack upp på cylider-toppen
En flisa på spegeln oxå ?

Ännu ett svårgissat problem. Svårt ibland när man inte kan se o känna på grejorna.
Bra att du berättade. Tala om hur det går när det är klart.
/u
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top