Plana topp???

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Ort
göteborg
Hoj
r1
Tjena! jag har lite dumma frågor om hur man planar en topp och hur det hela funkar??. varför det blir mer effekt??, man gör det med en fräs va?? vart fräser man i så fall?? och med vad för krona??
Hoppas det är nån som kan ge bra svar, alltid kul å veta lite till. /r1
 
Planar du toppen får du högre kompretion.
Därigenom mera knuff när det antänder och kolven ska ner!

Vad man kan göra istället för att plana är att ta original pacningen som är i 3 delar.
Ta bort den biten i mitten och limma med tex kopparpasta på spray!
Skruva ihop och det ger en komp ökning.
Det finns också tunnare packning att köpa om man vill lägga stålarna på det.

Jag har kört med strippad packning i 3 år nu och det läcker inte och funkar tillfredsställande!
 
För att svara på din fråga om fräsningen så gör man så att man spänner fast toppen och helt enkelt planar av den med t.ex. ett arborr-verktyg eller en stor ändplan-fräs om man har en tillräckligt stor.
 
ok då förstår jag lite bättre, men jag fårstår forfarande inte riktigt hur det funkar, hur blir det bättre komp??, vad igentligen menas med planar, är inte toppen plan?? Eller är det så att man fräser ner lite av toppen bara, i sånna fall hur mycket??? sorry om jag är lite :kocko
 
r1man skrev:
ok då förstår jag lite bättre, men jag fårstår forfarande inte riktigt hur det funkar, hur blir det bättre komp??, vad igentligen menas med planar, är inte toppen plan?? Eller är det så att man fräser ner lite av toppen bara, i sånna fall hur mycket??? sorry om jag är lite :kocko

Eftersom en stor del av frbränningsrummet ligger i toppen, det är enkelt uttryckt en grop i toppen om den ligger upp-o-ner, så gör du gropen mindre genom att fräsa av toppen t.ex. 0.3mm vilket ger en mindre volym på gropen vilket ökar kompressionen på motorn.

Man gör dock inte alltid det här för att öka kompressionen med avsikt att öka effekten, ibland så slår toppar sig och blir skeva, då planar man dom för att få bättre anliggningsyta mot blocket.
 
r1man skrev:
ok då förstår jag lite bättre, men jag fårstår forfarande inte riktigt hur det funkar, hur blir det bättre komp??, vad igentligen menas med planar, är inte toppen plan?? Eller är det så att man fräser ner lite av toppen bara, i sånna fall hur mycket??? sorry om jag är lite :kocko

Jo, förhoppningsvis är den plan även när du börjar. Jag har för mig jag fått
det förklarat att det heter "plana toppen" för att man oftast använder en
planslip. http://www.masak.se/beg/planslip.html
 
[Akryl]*Amid skrev:
Jo, förhoppningsvis är den plan även när du börjar. Jag har för mig jag fått
det förklarat att det heter "plana toppen" för att man oftast använder en
planslip. http://www.masak.se/beg/planslip.html


Ordet "plana" används så fort du skapar ett nytt plan, antingen från en skev yta eller från en plan yta, spelar ingen roll. Planing går även att göra i en svarv, dvs. du gör ena ändan av arbetsstycket plant.

Finns säkert någon som tycker nåt annat :)
 
nu är jag med :banana
Allstå man får högre komp för att utrymmet blir mindre, igengäld får man super mycket mindre motor utrymme. det borde ju slite lite mer på kolvar,lager m.m.?? eller??
Nån som har nått exempel på hur mycket mer effekt det kan ge om man planar toppen si å så mycket innan å efter, för man väljer väl själv till en viss gräns hur mycket man vill fräsa av på toppen??
 
du kan nog tillochmed få mindre toppeffekt :3freak däremot så får du bättre på lägre varv, bättre vrid.

har man högt komp så kan man inte ha så mycket förtändning för då spikar motorn, mer förtänding ger istället mer toppeffekt.
 
[Akryl]*Amid skrev:
Jo, förhoppningsvis är den plan även när du börjar. Jag har för mig jag fått
det förklarat att det heter "plana toppen" för att man oftast använder en
planslip. http://www.masak.se/beg/planslip.html

Använder man sig av planslip (en stor slipmaskin med rörligt "bord") när man "planar toppen" blir ytan för jämn och topplockspackningen kommer inte att hålla tätt.
Behovet att "plana toppen" finns om motorn går varm pga för lite kylarvatten och påfyllningen sker med kallt vatten i varm motor. det är otroligt vad metall kan ändra form då! I BÄSTA fall kan det topplocket räddas...
/H
 
r1man skrev:
nu är jag med :banana
Allstå man får högre komp för att utrymmet blir mindre, igengäld får man super mycket mindre motor utrymme. det borde ju slite lite mer på kolvar,lager m.m.?? eller??
Nån som har nått exempel på hur mycket mer effekt det kan ge om man planar toppen si å så mycket innan å efter, för man väljer väl själv till en viss gräns hur mycket man vill fräsa av på toppen??

Finns det bara en fräs (maskin att bearbeta metall) är det inga problem att plana toppen.
Vill du att det skall bli bra, gå till en firma som renoverar motorer. De vet hur mycket man kan ta bort och framförallt VAD MAN INTE SKALL GÖRA!
Det svider till i plånboken men å andra sidan slipper man slita med prylar som är oanvändbara. Det är tråkigare och ofta dyrare...

/H
 
Last edited:
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top