Plana topp!

Tony med T

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2015
Hoj
ch racing wsm 125 06
hej! har en 125:a med yamaha ttr 125 motorn, det är inte så mycket power i den så tänka plana toppen, dock så har jag stött på ett problem redan innan jag började, det är olje kanaler som går från toppen till cylindern och dessa är utstickande (se länk). hur skall jag gå till väga för att kunna plana toppen med dessa piggarna? :va:va

http://www.cyclepedia.com/wp-content/uploads/2008/06/ttr125_cylinder_head.jpg

Om vi sen ska gå OT (sällsynt på SH..:rolleyes:) ger en planing så mkt att det ens är värt det? Både i pengar och jobb? 5-6% kanske
Jag skulle gå på kolvringar ( ev omborrn) ivf kontroll/uppmätn och lite ventilinslipningjobb, till en början iaf.
Vässa ngt slitet brukar sällan vara optimalt.
125 cc är inga fartfantomer som 4-t..
Men, det är ju jag det.. (med en 17hk som värsta 125cc -78)
Andra kanske har andra åsikter...

Kompressionshöjning brukar vara bra medicin på en stånka med lågt effekuttag. Du kanske behöver fetta på förgasaren lite oxå.

Innan du planar toppen mät vad spel mellan ventil o kolvtopp.. lite snopet när ventilen helt plötsligt tar i kolven efter du har planat toppen.

Det är ju redan 11:1 i kompression på ttr'en och så mycket mer på vanlig 95 oktan är väl inte att rekommendera då 125'r ofta får gå hårt.

Visserligen lätt att fixa men som flera redan varit inne på...är det verkligen rätt grej att göra....
Är det en hoj för gata, alltså en A1-hoj den sitter i? Om så är fallet så är det lite synd att riskera att göra den till en A2:a...:3freak
Om det inte är för gatbruk så är det väl roligare och ger mer pulver med portning, kam(mar) större förgasare/insprut(mappning) eller vad det nu är på en sådan där...
Rent allmänt är den väl snudd på så högkompad man vill ha en luftkyld motor....

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm