Placering av regskylt

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hur är det med placering av registreringsskylt, måste den sitta baktill, eller får den placeras även på sidan av hojen som man ser på en del kromslädar?

Jag kan ha fel, och någon får rätta mig, men den måste sitta bakom bakhjulets axel, alla regler som gäller för kromslädar måste ju gälla för din hoj också?

Kromslädar verkar vara undantagna från alla regler som vi måste följa.

Buller, skyltplacering, storlek på skylt, estetik och självkritik är saker dom inte behöver bry sig om.

Har varigt i kontakt med Transportstyrelsen andgående detta vid ett tidigare tillfälle.
Fick svaret att den skall vara riktad bakåt fullt läsbar, får bara ha en viss lutning (minns ej hur mycket), ska ha en egen belysning.
Fick även svaret att det ej står någonstanns att den måste vara monterad i ett visst förhållande till den bakre hjulaxlen.

Det jag hittade stod inget om några grader eller lutningar utan bara att den ska vara läsbar bakifrån.

Nästa år kommer det mindre skyltar:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-skyltreglerna-klara/

:)

När jag körde i USA (Cali) så var det hunt down som fan på alla som körde med skyltar som inte satt korrekt placerade och upplysta. Har för mig det jagats en del i Sverige oxå, då man kopplar felplacerad (tillsnyggning av arslet) som att man försöker dölja sin regskylt.

Lärbart bedöms subjektivt av Harry.
Jag hade en diskussion med honom efter landsvägen. Han kunde inte läsa den sa han, men det tyckte jag.
Det blev ombesiktning (och skulle blivit böter) då jag tidigare hade anmärkning på detta vid besiktningen.
Den var uppvinklad ganska mycket.
(Ingen i alla andra 5 länderna hade någon åsikt).
Väldigt onödigt!

Detta är vad jag hört, placerad så långt bak som möjligt, minst bakom bakre hjulets axel. Centrerad, samt en viss max lutning. (TROR det är max 30 graders vinkel)

Jag har, jag har!!!! vad använder polisen för avancerade mätinstrument för att komma fram till om ens skylt "lutar" för mycket?? :tungan

Gradskiva? Herregud, så länge skylten går att avläsa från en "vettig" vinkel så anmärker dom väl inte på det, inte om det är en grad för mycket. :va

Eftersom ursprungsfrågan handlade om placering så blir mitt svar nej.

Den får inte sitta på sidan, av flera anledningar.

Jag vet iallafall en som lyckades gå igenom med sidmonterad skylt med bakljus. Han var dock tvungen att montera ljus på andra sidan också.

har sett polares kromslädar gå igenom med skylt på sidan så länge det finns skyltbelysning, men visst, vad reglerna säger behöver ju inte överrensstämma med var inspektören på bilprovningen säger (eller för den delen vad farbror blå säger)

Buller, skyltplacering, storlek på skylt, estetik och självkritik är saker dom inte behöver bry sig om.

Ha ha, sicket jävla gnäll!! :D

För övrigt är min besiktigad med skylten på sidan...

hojen bakifrån.jpg

Last edited:

Tycker mest jag ser sporthojjar som har skylten under kutsen eller framför bakhjulet så den knappt synd i kombination med ett helsystem. är det en kromsläde det med?

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick