Placering av GPS (mobil med gps) på YZF R1 Crossplane

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Saknar ibland gps men tycker de som finns på marknaden och är mc-anpassade är för dyra.

Har en gammal Nokia N8 med gps liggande, hade tänkt göra så här - vad tror ni, bra eller anu....

1, En klump Plastic Padding och sedan (med telefonen i plastpåse och kardborreband förmonterat) trycka dit telefonen+Kardborren så jag får ett avtryck. Och så naturligtvis snygga till plasticPadingen så det ser åtminstone halvproffsigt ut.

2, Jag har tänkt ha en remsa med kardborreband. Så ena karborren monteras i avtrycket och andra monteras på telefonen, då avgjutningen är gjord med båda i "från början" borde det funka.

Nackdelar.
#Ser en nackdel med att inte telefonen är vattentät, men å andra sidan är den ju lätt att ta väck.
#Det är ju rätt stötig miljö på en hoj, och med mig som pilot får den det än jävligare. :hihi kommer det att hålla ?
# Ingen laddning, vilket kanske är den största nackdelen.

Fördelar
#Ruskigt bra placering (enligt mig) på en crossplaneRetta .

Finns det fler uppenbara nackdelar, eller ska jag bara strunta i detta "projekt" och köpa in en "riktig" - kostar runt 4000

Lägger in en bild så ni får en uppfattning.13070006.jpg

Har du testat att sitta på hojen med utrustningen på?

Med den placeringen får jag känslan att du tvingas böja ner huvudet otroligt mycket för att kunna titta på mobilen. Lite som att sitta och navelskåda. Det går ju bra om du står still, men det är inget jag skulle ge mig på under färd...

Fördelen med regelrätta fästen (som t ex RAM:s http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-hallare/fasten_gps-hallare/universal/01-068-0008-0.html ) är att du får fram mobilen/GPS:en så att du inte behöver vända bort blicken så länge.

Last edited:
Har du testat att sitta på hojen med utrustningen på?

Hmmmm.... jo där har du ju en nackdel som jag inte tänkt på. som sagt får man ju "titta ner" och har då inte koll på omgivningen. Får kolla in detta innan jag skrider till verket.

Körde lite med GPS i tankväskab på semestern när vi var i Trondheim, svårt att se då den kom för nära mig..inget att rekommendera... RAM Mount har ju annars ett fäste som man monterar i hålet vid styrstången...har ett sånt hemma som jag en monterat men då får man fram enheten så det blir lättare att se..och enkelt att ta bort då man inte behöver det...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti