Placera router utomhus

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Äntligen har jag fått ihop mitt mobila bredbandsnätverk.
Det blev Davodos router. Funkar bra och ger mkt stark signal mellan router och datorer. Jag har placerat routern vid ett fönster och har fått för mig att det blir bäst connection då.

Men hur skulle det funka om jag satte routern utomhus?
Tål den att hänga under tak på utplatsen?
Utomhus blir det ju faktikst bättre connection och därmed snabbare trafik både upp o ner.
Jag tänker prova i helgen och delar gärna med mig av hur det går.
Men hade varit tacksam om någon har koll på om routern tar skada av ev fukt (ej regn o snö, kommer att hänga skyddad) o kyla.

Last edited:
länk till routern?

Letar efter en själv..

Jag föreslår att du kompletterar med en accesspunkt som är ämnad för utomhusmontage. Kan inte kosta många spänn.

Vad skulle syftet vara med den? Jag vill ha routern ute. Jag har inga problem med signal mellan router o dator. Är det jag som inte fattar vad du menar :va
Eller rättare sagt, jag vill ha modemet ute (modemet sitter nu i routerns usb-port) . Kanske jag ska skaffa en lång usb-kabel och bara hänga ut modemet och sedan ha routern inne.

Last edited:
Nu vet jag absolut ingenting om sådana här nätverk, men jag utgår ifrån att det är ett radio baserat nätverk, då fungerar det givetvis bättre om antennen befinner sig utomhus.

Finns det inget uttag för yttre antenn så kan man kanske löda dit ett (funkar på flera Huawei USB stickor, vissa har till och med uttag i plasten för ett sådant uttag) eller i sista hand hänga hela burken utomhus.

Elektronik fungerar i bästa fall dåligt utomhus, det är mest en fråga om NÄR kondensfukten tar död på kretskorten.

Sen har du problem med värmeberoende frekvensdrift, du kan helt plötsligt ligga lite snett i frekvens för att grejorna går kallare än vad dom designats för, vilket gör att du tappar hastighet.

Nu är ju inte jag någon expert på området men jag skulle inte ha känslig elektronik utomhus året runt i alla väder. Ifall den inte är byggd för det.

Det lutar åt en usb-kabel mellan modem o router. Modemet ute och kabel in till routern. Så får det bli. Om ingen har något bättre förslag. Jag kan ju alltid prova att gnälla hos Telia om modemet lägger av. Men ett modem modell usb-sticka borde klara av att hänga ute. Det kommer trots allt att hänga väldigt skyddat.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=82914386

Last edited:
På den där routern kan man garanterat löda dit ett uttag för yttre antenn (om det inte redan är ett sådant som det sitter en "gummipinne" i)

Min bredbandsdelare har enb fast antenn, men skruvar man isär den så finns det lödpunkter för både skärm och mittledare innanför plasten, vilket gör att man antingen kan löda dit en kontakt för yttre antenn eller en koaxialkabel direkt på kretskortet, och således flytta antennen utomhus medans burken står inne i värmen.

På den där routern kan man garanterat löda dit ett uttag för yttre antenn (om det inte redan är ett sådant som det sitter en "gummipinne" i)

Min bredbandsdelare har enb fast antenn, men skruvar man isär den så finns det lödpunkter för både skärm och mittledare innanför plasten, vilket gör att man antingen kan löda dit en kontakt för yttre antenn eller en koaxialkabel direkt på kretskortet, och således flytta antennen utomhus medans burken står inne i värmen.

Men nu var ju inte problemet där. Mellan "pinnen" och datorn är allt A-ok, capish!? Jag vill ha ut modemet. Modemet ansluts via usb-port på routern.
Vägen är alltså: 3G-mast till modem till router och via "pinnen" dvs antennen vidare till datorn.

Det lutar åt en usb-kabel mellan modem o router. Modemet ute och kabel in till routern. Så får det bli. Om ingen har något bättre förslag. Jag kan ju alltid prova att gnälla hos Telia om modemet lägger av. Men ett modem modell usb-sticka borde klara av att hänga ute. Det kommer trots allt att hänga väldigt skyddat.
Stoppa in stickan i en plastpåse som du silikonar igen ordentligt om sladden, tror inte att stickan kommer att må bra i längden annars.

bara du lyckas hålla den fuktfri, så är det bara att köra på.

Men nu var ju inte problemet där. Mellan "pinnen" och datorn är allt A-ok, capish!? Jag vill ha ut modemet. Modemet ansluts via usb-port på routern.
Vägen är alltså: 3G-mast till modem till router och via "pinnen" dvs antennen vidare till datorn.

Ahh, jag fattade det som att du tjoppade in ett sim-kort i den där burken och den skötte både 3g och WiFi

Då är det ju bara att skaffa en USB sticka som du kan ansluta yttre antenn till, Huawei har några modeller som är klara för det, andra får man löda in kontakten själv i.

Jag kommer snart bo på ett ställe med enda möjlighet till Internet är 3G. Ingen fast tel eller comhem eller annat.

3G är ju inte direkt snabbt finns det inga möjligheter att ha dubbla abbonemang och få stabilare och snabbare uppkoppling på något sätt?

Jag kommer snart bo på ett ställe med enda möjlighet till Internet är 3G. Ingen fast tel eller comhem eller annat.

3G är ju inte direkt snabbt finns det inga möjligheter att ha dubbla abbonemang och få stabilare och snabbare uppkoppling på något sätt?

Tekniken finns och bör funka till det du vill göra. Men: Du behöver antagligen vara insatt i hur traffic shaping fungerar och ha en dedikerad burk att göra detta på.

Nu sitter modemet under taket på uteplatsen. Blir väl till att köra några tester under helgen för att utvärdera. Men ca 80% högre hastighet har dagens mätningar visat.
Nu får skitet sitta tills det ballar ur av fukt och/eller kyla.
Undrar om det står någonstans att modemet end är för bruk inomhus. Gör det inte det så är det väl bara att reklamera och få ett nytt när det dör.

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar