Plötsligt elfel på Yamaha R6 -05 nära inpå besiktningen

Halleno

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2017
Hoj
Yamaha YZF R6 -05
Tjena

Jag var ute och åkte med hojen för cirka 2 veckor sedan och på grund av jobb och annat har jag inte hunnit åka sedan igår men till min förvåning så var blinkers fram, bak och regplåtslampan helt döda, detta innebär även att när jag trycker in varningsblinkers lampan händer ingenting. All annan el på hela motorcykeln fungerar utan problem.

Värt att nämna är att jag har monterat Yamahas egna led blinkers bak och det sitter original fram, allting fungerade sist jag ställde in hojen för cirka två veckor sedan.

Jag har kollat kablar till blinkers, lampor i blinkers fram samt regplåts lampan och säkringar men kan inte hitta något fel, tyvärr sträcker sig min kunskap inte längre än så.

Sista besiktningsdagen är på fredag 30/6 så det börjar onekligen bli lite svettigt, jag har ringt till de MC-verkstäder jag känner till i mitt närområde men antalet är få och intresset för el är lika med noll hittills.

Tacksam för hjälp och tips!

/Halleno

Det händer att kablar går av vid styrhuvudet i kabelmattan, när man svänger så böjer det kabelmattan just där..

Börja med att byta tillbaks till original. Kolla berörd säkring.

p.s
Varningsblinkers på en sporthoj??? :3freak

Det är lite konstigt för blinkers, tuta och bromsljus ligger på samma säkring.
Nummerskyltsbelysningen och bakljus ligger på en annan.

Att enbart blinkers och nummerskyltsbelysning inte funkar men allt annat borde inte vara ett gemensamt problem.
Funkar tuta, bromsljus och bakljus så ska du nog felsöka problemen separat från varandra.
Börja med att mäta att du har spänning fram till blinkreläet :tummenupp

Det är lite konstigt för blinkers, tuta och bromsljus ligger på samma säkring.
Nummerskyltsbelysningen och bakljus ligger på en annan (säkring)
.

Att enbart blinkers och nummerskyltsbelysning inte funkar men allt annat borde inte vara ett gemensamt problem.
Funkar tuta, bromsljus och bakljus så ska du nog felsöka problemen separat från varandra.
Börja med att mäta att du har spänning fram till blinkreläet :tummenupp

Tyder som jag ser det på att det är ett "jordfel" dvs återledare från ovan till batteriets
- minus pol är av någonstans.

Dags inhandla en multimeter och kopplingstråd. Går det fram spänning till bakljuset så kan det räcka med en sladd (svart) från bakljusets "jordsladd" till batteriets minus pol.

Alternativt börja dra sisär kontakter och tryck ihop. Någon kontakt kan ha ärgat.

Tyder som jag ser det på att det är ett "jordfel" dvs återledare från ovan till batteriets
- minus pol är av någonstans.

Dags inhandla en multimeter och kopplingstråd. Går det fram spänning till bakljuset så kan det räcka med en sladd (svart) från bakljusets "jordsladd" till batteriets minus pol.

Alternativt börja dra sisär kontakter och tryck ihop. Någon kontakt kan ha ärgat.
Absolut, multimeter och elschema är din bästa vän i ett sånt här läge :tummenupp

Gemensamt jordfel vet jag dock inte...
Främre o bakre blinkers jordar inte direkt ihop.
Främre blink går bl, a på samma jordkrets som strålkastarna och de funkar.

Man kan ha tur och hitta en glapp kontakt men oftast tycker jag det lönar det sej att göra en strukturerad felsökning.

Börja med att byta tillbaks till original. Kolla berörd säkring.

p.s
Varningsblinkers på en sporthoj??? :3freak
Stridsvagn har backspeglar, blinkers, hel- och halvljus och tuta så varför inte :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Hade liknande problem med min Daytona när jag bytte blinkers inför besiktningen.
Kolla all kopplingar du gjort med dina blinkers så de verkligen sitter som de ska.
För mig hade en av min blinkerskopplingar glidit isär när jag jag skruvade fast kåpor och dylikt.

Kul. Nu har du chansen att lära dig hantera elschema och multimeter. Det är inte speciellt svårt. Börja med att hitta varför nummerplåtsbelysningen inte funkar. Kolla om det finns ström till glödlampan till att börja med.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick