PJ´s hoj

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
gjorde en liten snabb beräkning på #2 Peter Johanssons räsermotard...

hjul 10000:-
sxs framgaffel 16000:-
sxs stötdämp 13000:-
akrapovic 10000:-
580 kit 16000:-
brembo/braking bromskit ca 12000:-
brembo pump 3000:-
sxs kopplingskåpa 5000:-
special bredare gaffelkronor n/a men allt från 5000-10000:-
kolfiber prylar/däck/fix o trix 5000:-

ca 95000-100000:-
+ en 525sx -04 á 75000:-
billigt att tävla på högsta nivå....jorå :huvet

Bifogat

• PeterJohansson.JPG
    PeterJohansson.JPG
    93.1 KB · Visningar: 192
rejser skrev:
gjorde en liten snabb beräkning på #2 Peter Johanssons räsermotard...

hjul 10000:-
sxs framgaffel 16000:-
sxs stötdämp 13000:-
akrapovic 10000:-
580 kit 16000:-
brembo/braking bromskit ca 12000:-
brembo pump 3000:-
sxs kopplingskåpa 5000:-
special bredare gaffelkronor n/a men allt från 5000-10000:-
kolfiber prylar/däck/fix o trix 5000:-

ca 95000-100000:-
+ en 525sx -04 á 75000:-
billigt att tävla på högsta nivå....jorå :huvet
Ouch :brinnerup

Men om du skippar kopplingskåpan borde väl du oxå ha råd :va :D
Var det verkligen PJ's tävlingshoj? Det stod ju på skylten bredvid att det var en 450 :va Visserligen mer troligt att det var ett feltryck....

Supermoto skrev:

Men om du skippar kopplingskåpan borde väl du oxå ha råd :va :D
Var det verkligen PJ's tävlingshoj? Det stod ju på skylten bredvid att det var en 450 :va Visserligen mer troligt att det var ett feltryck....

Rätta mig om jag har fel. Men det är väl bästatt bygga 576-kittet på en 450 då den redan har rätt slaglängd?

jb skrev:
Rätta mig om jag har fel. Men det är väl bästatt bygga 576-kittet på en 450 då den redan har rätt slaglängd?
Det låter ju förvisso logiskt. Kändes till en början _väldigt_ ologiskt att välja en mindre maskin för att komma UPP i storlek :va :3freak

Om 450 har längre slaglängd än 525an men ändå har mindre volym borde det ju innebära att den har ett borr som är jämförbart med en blyertspenna. Verkar lite knepigt.... Erklären sie bitte...
Skulle ju själv kunna leta upp lite siffror på det här men orkar jag det... Näe... Plus att jag känner redan hur det svullnar i halsen och kliar på armarna när jag tänker så här mkt på KaToooMer

Förgasarstorlek 450/525 borde oxå kunna sklija lite.

Jag hörde att på -03 så byggde de på 450 för den toppen klarade mera varv, bättre ventilfjädrar å stuff från början.... man det var någe jag snappade upp i förbifarten... :)

Supermoto skrev:
Det låter ju förvisso logiskt. Kändes till en början _väldigt_ ologiskt att välja en mindre maskin för att komma UPP i storlek :va :3freak

Om 450 har längre slaglängd än 525an men ändå har mindre volym borde det ju innebära att den har ett borr som är jämförbart med en blyertspenna. Verkar lite knepigt.... Erklären sie bitte...
Skulle ju själv kunna leta upp lite siffror på det här men orkar jag det... Näe... Plus att jag känner redan hur det svullnar i halsen och kliar på armarna när jag tänker så här mkt på KaToooMer

Förgasarstorlek 450/525 borde oxå kunna sklija lite.

Supermoto skrev:

nä jag vet inte säkert att det va PJ´s hoj, kan ju ha vart en helt standard 450 som dom plockat på hela powerparts katalogen på.
men gaffelkronorna och bromskitet är riktiga factory prylar....så :confused:

jb skrev:
Vad är den bra för?

det är en liten kåpa över själva kopplingen så man inte behöver ta bort hela stora kåpan vid mek.
fan har du inte lusläst powerparts -04 ? :7peta

Det där airskoopet lär man ju inte kunna köpa över disk ivf *porr*

rejser skrev:
nä jag vet inte säkert att det va PJ´s hoj, kan ju ha vart en helt standard 450 som dom plockat på hela powerparts katalogen på.
men gaffelkronorna och bromskitet är riktiga factory prylar....så :confused:

Tom Byron skrev:
Det där airskoopet lär man ju inte kunna köpa över disk ivf *porr*

nope samma med nummerplåten fram, likadana prylar som :Bugar Chambon o grabbarna kör med!

sett att det va din bild jag snodde? :)

Ja, nummerplåten glömde jag phota, men det syns lite på bilden att den kan läggas i porrfacket oxå ;)

Snodde bilden, den e väl allmän egendom när man lägger ut den här va? Du "får" ta chixbilden oxå *lovar* :hihi

rejser skrev:
nope samma med nummerplåten fram, likadana prylar som :Bugar Chambon o grabbarna kör med!

sett att det va din bild jag snodde? :)

Modifiering av gaffel 2300:-
Modifiering av stötdämpare 2100:-
Nya fjädrar till gaffel 950:-
Ny fjäder till stödämpare 900:-
Hjul 9600:-
Däck 2500:-
320mm bromsskiva 1800:-

Honda CR500 -99 22500:-

Summa= 42650:-

Slutsats som dras av mig är att det kostar inte så mycket att ha en kul och för vissa svårkörd hoj med mer än tillräcklig effekt. :tummenupp

LasseR6 skrev:
Slutsats som dras av mig är att det kostar inte så mycket att ha en kul och för vissa svårkörd hoj med mer än tillräcklig effekt. :tummenupp

det jobbiga är att jag hamnade på 70-80tusen fast jag inte har en direkt jättepreppad motard.
men det är utslaget på några år, köpte hjulen -00 tex.

Eller så byter man in sin hoj, förlorar phet med deg. Köper till ett FP skorsten, samt endurofälgar så har man en alldeles lämplig allroundhoj :)

Sorry, det här inlägget var verkligen spammigt :spammer

rejser skrev:
det jobbiga är att jag hamnade på 70-80tusen fast jag inte har en direkt jättepreppad motard.
men det är utslaget på några år, köpte hjulen -00 tex.

Tom Byron skrev:
Eller så byter man in sin hoj, förlorar phet med deg. Köper till ett FP skorsten, samt endurofälgar så har man en alldeles lämplig allroundhoj :)

mmm I´ve been there...köpt 4st nya cross/enduro de senaste åren, har väl förlorat en hel hoj i värdeminskningen...drygt! :huvet

Eeeh, crap. Det är ju roligt, så här i efterhand när man känt skillnaden så var det värt varenda öre..... var lite orolig i början att jag var så kass att jag inte skulle känna någon skillnad, men hua va roligt det blev att köra nu. :D

rejser skrev:
mmm I´ve been there...köpt 4st nya cross/enduro de senaste åren, har väl förlorat en hel hoj i värdeminskningen...drygt! :huvet

Det är PJ´s hoj som stod på mässan preppad direkt från KTM.
Hojjen är en så länge bara 450 men skulle trimmas senare, vad det blir är de förmodligen inte så sugen att berätta innan montering .

Data 450:n borr 95mm , slag 63,4 mm
525:n borr 95mm , slag 72 mm
540 Kit borr 97mm
Stroke Vev slag 78 mm

Finns även en big bore cylinder som kan användas men vad som är bäst vet jag inte men det kommer vi garanterat att få reda på i sommar.

...mine... my own... my precious...

Har inte kunnat skriva förrän nu på grund av de skador som
KTM-monterns killar orsakade när det med KTM:s factory-kofot bände loss
mig från #2.

Vilken gudinna!
Tyvärr vet jag från sagorna vad som brukar hända med vanliga dödliga som ger sig ilag med gudar så det är nog lika bra att jag inte kommer närmare än så.

Heda, vilken rörande enighet man kan hitta i sybergröten!
Jag tar mig friheten att generalisera dina kommentarer till en av de gyllene sanningarna:
"Vem bryr sig om vad det kostar när man njuter ?"

Har smygmailat rejser angående tvåtaktsdoften på våra banor, tack rejser, och jag står i begrepp att byta stålåsnan (XR 650) mot en nätt liten tvåtaktare.
Usel affär naturligtvis MEN "vem bryr sig om vad det kostar när man njuter..."

Eder P.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!