Då ska man försöka komma ihåg allt som hände under racehelgen, kommer nog i etapper här frammöver. Hoppas ni har överseende med att det första racerapporten samt första racet så det är säkert duktigt rörigt..
Måndag: Packning och meckning för att få alla hojjar klara
Tisdag: Slutfasen av packningen, deadline var till på onsdag. Ringer och pratar med Peter Ilar och får veta att det är träning även onsdag. Vi tar ett snabbt beslut, packar kläderna och kastar oss i bussen för avfärd redan tisdag eftermiddag.
Bussen går bra (segt) som vanligt men till våran förskräckelse är det dyrare att tanka bensin i finland t.o.m dyrare än diesel. Vi som dessutom brukar köra på 50% etanol, och ett u-land som finland har inge etanol heller. Vi har 90mil från piteå till alastaro och bussen ligger och drar ca. litern / mil, men med ett par mil från alastaro får vi problem.
Vi har kört soppatorrt men vi borde lätt tagit oss hela vägen, visar sig att två av tändkablarna är kass och vi har fått gnistgenomslag på dvs. ställen. Som tur var hade vi bensin till hojjarna på släpet, så bara att ta därifrån. Gjorde en snabb överslagsräkning och insåg att bussen under sista delen av resan dragit en bit över 2L/milen....
Onsdag: Ankomst tidigt som attan, vi tog en välbehövlig tupplur innan vi fick ta plats i depån. Lastade ut hojjarna och reste tält osv. Började sen köra träningen och det gick verkligen sakta, funderade på att packa ihop för att fara hem. Både jag och johan blev brutalt våldtagna av finnarna på banan. Jag körde ungefär 1.30.xx tider medans finnarna var nästan 5sec snabbare.
Mot kvällen började lite tempo infinna sig men orken fanns inte för att köra hela träningen, så vi gick och käkade för att sedan lägga oss tidigt.
Torsdag: Träning idag också, första passet gick riktigt bra. Fick häng på ett par halvsnabba finnar så tiderna började krypa sakta men säkert neråt. Körde ungefär 1.28.xx tider. Men självklart började quickshiftern strula så hojjen gick bara på tre burkar. Efter felsökning som tog ett par timmar hittade vi felet, en av kablarna till quickshiftern hade blivit nött. Det var ett litet hål på kabeln så när tändningsströmmen kom leddes den ut i ramen. Snabbt kapat och omlött men han bara ut på ett halvt pass till innan dagen var över.
Träffade många nya och gammla bekanta, vi var inte så många svenskar så gemenskapen bland oss blev desto bättre.
Fredag: Nu börjar allvaret, sista träningen inför racet. Böt till ett nytt bakdäck och hojjen gick kalas. Tiderna blev lite bättre men inte speciellt mycket, höga 1.27.xx. Fick lite tips av "Svenska superbike gänget" Krueger, Eskilsson och Svensken. Till andra träningen gick det lite bättre men som vanligt med min kondition så orkar man inte riktigt en hel dag.
Till idag lyckades vi även hitta duscharna, tror nog aldrig det varit så skönt att duscha. Tre dagar i skinställ och sedan ligga och skeda tre killar bak i en transit på 2x70cm, det luktar inte hallontårta! Men då är man rookie också, och då får man gilla läget och göra det bästa av situationen. Men lite avis var man allt när våra depågrannar rullar in med en 12m lastbil, spänner upp ett 12x4m depåtält för två hojjar. Efter det reser de ett 4x4m tält som vardagsrum för att tillslut lasta av däckkrängningsmaskinen.
Våran däckkräningsmaskin (den som trycker däcket från fälgkanten ner till dropcentrum) fungerade inge bra så vi lagade den innan vi for hemmifrån. Våran lagning blev definitivt inte bättre, efter detta gick den inte att använda över huvud taget.
Lördag och kvaldag: Böt till helt nya däck både fram och bak, har tidigare kört på soft fram och medium bak men nu lade jag på soft bak också. Efter kraftansträngningar med en lastramp och en släpvagn för att få loss däcket från fälgen lyckas vi ta oss ut i tid för kvalet. Laddar på ordentligt i början och får till en låg 1.27.20 efter ca 5min. Detta gör att jag ligger på en 18e plats, funderar på att vara nöjd men jag ger mig ut en sväng till. Laddar på riktigt bra men ändå försiktigt för jag vill inte skrota innan racet, får då till en 1.26.71 tid. Men eftersom alla andra också har förbättrat sig ligger jag fortfarande på 18e plats av 31 anmälda.
Hyffsat nöjd med min placering rullar jag mot depån, Johan hade lyckats ta 24e plats. Vi sitter och diskuterar olika partier och inser att man kan ladda på mkt mer i snabba böjjarna då det är mest där vi tappar mot finnarna. Strax innan andra kvalet börjar det regna, för att övergå i spöregn. Inser att vi inte kommer förbättra tiderna något så vi letar fram paraplyen för att hojjarna inte ska bli blöta i tältet.
Är det någon som känner sig sugen på att sponsra med ett tält som håller tätt mot vattnet så välkommnar jag er med öppna armar!
Möter Kreuger, Eskilsson och Svensken som är på väg från banan för de är tydligen bara solskensåkare men de tycker att vi ska träna på regnet för det kan regna till racet. Men med tanke på våra primitiva däckbytarmetoder skippar vi det då vi heller inte har några extra fälgar färdiga med regndäck.
Vi går sen för att äta lite mat ett tag efter andra kvalet och kolla hur många som var ute och sladdade i regnet. Var iaf 15 modiga som var ute, men varför står eskilsson och david och tittar in i amulansen? Då hade superbike gänget bara varit iväg för att äta och sedan kört sitt andra kval där petter ( Kreuger) skrotat. Så resten av kvällen spenderas med att skruva i r1a, byta lite fotpinnar och montera snabbgashandtag då det andra fick äta asfalt.
Petter är starkt tveksam till gasvajjerbytet då det tydligen tog han 2h att göra det sist, men vi hämtar johan som får börja pilla med det. Efter ca 5minuter så säger han belåtet, jaha då var det klart då. Petter sitter som arbetsledare då han gjort illa sig duktigt i foten, men ett litet leende får vi iaf.
Går sedan iväg och bastar ett tag, där träffar vi Lilja och hans mekaniker. De sitter sedan och berättar att Liljas son hade beskrivit någon galning som använt en lastramp och ett släpvagn som däckkrängningsutrustning och vi skrattar gott och förklarar att det fungerar hur bra som helst... (nästan..) Efter detta blir det en relativt tidig kväll för att vara utvilad till racet.
Söndag och racedag: Vaknar vid 08.30 tiden, tittar ut genom rutan och ser att det spöregnar. Shit, vi har varmup vid 9.30~10.00 tiden. Ut fort som attan för att börja kränga däck, johan blir chefsmek han får skruva av och på alla fälgarna medans jag och daniel våran allt i allo börjar kränga däck för glatta livet. 45 Minuter senare är vi klara, 4 däck på fälg från hojjen och tillbaka. Precis när vi håller på att hoppa loss det sista däcket kommer våran depågranne och frågar på knackig engelska: Do you need help?.... Tack men nej tack, hade du frågat för 4 däck sen så gärna!
Vi åker ut på våran varmup och känner oss för lite, som tur var har jag hunnit köra 3 pass på midlanda i regn innan vi for till alastaro. Men johan har aldrig kört på regn tidigare. For ut och sladdade runt lite, det kändes att man hade regndäck från 2003, släpper mest hela tiden. Men blev lite förvånad att jag hängde med och körde om riktigt många i det blöta, vissa som jag inte hade en changs mot tidigare i det torra.
Racet är inte förräns vid 15.40 tiden så vi knatar runt i depån och snackar med alla glada raceåkare. Springer förbi tosse och bergman för att surra lite, och då visar det sig att tosse har nästan nya regndäck som han vill sälja. Perfekt tänkte jag och handlade, och påbörjade andra däckbytet för dagen. Hjälpte Kreuger, Eskilsson och Svensken en sväng när de skulle ut på sitt race. Var kul att se de riktiga grabbarna köra, och fort kör de!
Går sen tebax till depån för att ladda lite, tänker på vad Peter Ilar har sagt ang. finnarna och race allmänt. Måste få till en bra start och verkligen inte vika av utan vässa armbågarna för först in i böj väljer spår.
Kommer ut på sightsinglap och varmuplap, provstarten går ganska bra men är sjukt nervös. Linar upp för start och den röda lampan tänds, direkt den slocknar så sticker jag. Får till en riktigt bra start, lyckas ta 7 placeringar direkt i starten. Tänkte då att nu kommer jag bli omkörd så det skriker om det, men jag ska försöka hålla de bakom mig så länge som det bara går.
När vi kommit ett halvt varv ungefär så highsidar en kille precis framför mig, såg det släppa ordentligt tidigt i böjjen så jag hinner slå av lite. Han krashar precis framför mig men jag lyckas köra mellan han och hojjen medans de glider över banan och ut i gräset. Försöker focusera på min egen körning igen och efter bara en böj får jag upp tempot igen. Ser att de ligger två stycken och krigar framför mig, börjar jaga ikapp. Efter ett varv ligger jag kloss bakom och in mot las palmas bromsar jag mig om bägge två i samma inbromsning.
Laddar på duktigt och håller på att highsida men det får man inte bli rädd av, utan upp i sadeln och fulla spjäll igen! Har hela tiden en ny kille att jaga framför, för att sedan bromsa om dem in mot las palmas och sedan iväg efter en ny. Kör om många känns det som, börjar med 5 varv kvar att fundera på vilken plats jag ligger. Blir även lite orolig över regndäcken då det är torrspår i de två snabba böjjarna men blött överallt annars.
Sedan kommer "halt väglag" flaggan ut, och alla drar ner på tempot men jag tycker det är klockrent då slipper jag elda upp regndäcken i det torra då de får kylning. Så jag laddar på ändå mera. Kommer ikapp en kille på en gul hoj som jag bromsar mig om in mot las palmas, men går för brett ut så han tar mig på innern. Ligger bakom ut till sista böjjen på start och mål där jag bromsar mig om, men driftar ut för mycket och han plockar mig på innern igen.
Vi ligger och krigar i 3 varv, tror jag körde om han ca 2ggr/varv men hela tiden bet han tillbaka. Med två varv kvar får jag till en klockren utgång i snabbhögern in mot las palmas, bromsar mig om honom och stänger till innern. Yes denna gången gick det, och jag drar ifrån. Ser då nästa kille men shit vad sakta han kör, håller på att köra över honom då jag börjar inse att jag håller på att varva ett par personer.
Får varvningarna lite olämpligt men orkar hålla "gulingen" bakom mig hela tiden. Ser då att depågrannen (med storbussen) är framför mig, och inser då att fan jag måste ligga rätt bra till ändå. Börjar jaga han och tar in ordentligt men målflaggan kommer och sätter stopp på jakten. Rullar in i depån och fram kommer danne och skriker och gastar. Du kom på andra plats!!! Du kom på andra plats! Jag ser ut som ett frågetecken, jag trodde att jag var på 5-6-7e något.
Blir invinkad i Parc Fermé eller hur det nu stavas. Sen hör jag i högtalarna, tommy andersson till prisutdelningen. Jahapp, var fasen är det då? Jasså det var ute på banan, yippi hojjen är inparkerad. Då var det bara att löpa ut till mitt på start och mål. Blir intervjuad med andan i halsen och får väll inte så mycket vettigt sagt. Man blir ganska ställd när man ska prata inför massa folk och dessutom på engelska.
Blir sedan dränkt i skumpa då bägge finnarna (1an och 3an) gaddar ihop sig och dränker mig. Men det kan jag leva med, är hur nöjd som helst! Telefonen går varm och packningen tar en evighet och dessutom i regn, men det spelar ingen roll är hur glad som helst.
Så till alla kommande race har jag beställt regn, så det är bara ni beställer nya regndäck rookies
Vill även passa på att tacka Daniel som var våran allt i allo i alastaro, samt Chrille hemmavid som hjälpt mig skruva i hojjen. Utan er hade det aldrig gått att köra racet!
Thanks to Tomppa/motofoto.info and Petri Niemelä who took these pictures.
Måndag: Packning och meckning för att få alla hojjar klara
Tisdag: Slutfasen av packningen, deadline var till på onsdag. Ringer och pratar med Peter Ilar och får veta att det är träning även onsdag. Vi tar ett snabbt beslut, packar kläderna och kastar oss i bussen för avfärd redan tisdag eftermiddag.
Bussen går bra (segt) som vanligt men till våran förskräckelse är det dyrare att tanka bensin i finland t.o.m dyrare än diesel. Vi som dessutom brukar köra på 50% etanol, och ett u-land som finland har inge etanol heller. Vi har 90mil från piteå till alastaro och bussen ligger och drar ca. litern / mil, men med ett par mil från alastaro får vi problem.
Vi har kört soppatorrt men vi borde lätt tagit oss hela vägen, visar sig att två av tändkablarna är kass och vi har fått gnistgenomslag på dvs. ställen. Som tur var hade vi bensin till hojjarna på släpet, så bara att ta därifrån. Gjorde en snabb överslagsräkning och insåg att bussen under sista delen av resan dragit en bit över 2L/milen....
Onsdag: Ankomst tidigt som attan, vi tog en välbehövlig tupplur innan vi fick ta plats i depån. Lastade ut hojjarna och reste tält osv. Började sen köra träningen och det gick verkligen sakta, funderade på att packa ihop för att fara hem. Både jag och johan blev brutalt våldtagna av finnarna på banan. Jag körde ungefär 1.30.xx tider medans finnarna var nästan 5sec snabbare.
Mot kvällen började lite tempo infinna sig men orken fanns inte för att köra hela träningen, så vi gick och käkade för att sedan lägga oss tidigt.
Torsdag: Träning idag också, första passet gick riktigt bra. Fick häng på ett par halvsnabba finnar så tiderna började krypa sakta men säkert neråt. Körde ungefär 1.28.xx tider. Men självklart började quickshiftern strula så hojjen gick bara på tre burkar. Efter felsökning som tog ett par timmar hittade vi felet, en av kablarna till quickshiftern hade blivit nött. Det var ett litet hål på kabeln så när tändningsströmmen kom leddes den ut i ramen. Snabbt kapat och omlött men han bara ut på ett halvt pass till innan dagen var över.
Träffade många nya och gammla bekanta, vi var inte så många svenskar så gemenskapen bland oss blev desto bättre.
Fredag: Nu börjar allvaret, sista träningen inför racet. Böt till ett nytt bakdäck och hojjen gick kalas. Tiderna blev lite bättre men inte speciellt mycket, höga 1.27.xx. Fick lite tips av "Svenska superbike gänget" Krueger, Eskilsson och Svensken. Till andra träningen gick det lite bättre men som vanligt med min kondition så orkar man inte riktigt en hel dag.
Till idag lyckades vi även hitta duscharna, tror nog aldrig det varit så skönt att duscha. Tre dagar i skinställ och sedan ligga och skeda tre killar bak i en transit på 2x70cm, det luktar inte hallontårta! Men då är man rookie också, och då får man gilla läget och göra det bästa av situationen. Men lite avis var man allt när våra depågrannar rullar in med en 12m lastbil, spänner upp ett 12x4m depåtält för två hojjar. Efter det reser de ett 4x4m tält som vardagsrum för att tillslut lasta av däckkrängningsmaskinen.
Våran däckkräningsmaskin (den som trycker däcket från fälgkanten ner till dropcentrum) fungerade inge bra så vi lagade den innan vi for hemmifrån. Våran lagning blev definitivt inte bättre, efter detta gick den inte att använda över huvud taget.
Lördag och kvaldag: Böt till helt nya däck både fram och bak, har tidigare kört på soft fram och medium bak men nu lade jag på soft bak också. Efter kraftansträngningar med en lastramp och en släpvagn för att få loss däcket från fälgen lyckas vi ta oss ut i tid för kvalet. Laddar på ordentligt i början och får till en låg 1.27.20 efter ca 5min. Detta gör att jag ligger på en 18e plats, funderar på att vara nöjd men jag ger mig ut en sväng till. Laddar på riktigt bra men ändå försiktigt för jag vill inte skrota innan racet, får då till en 1.26.71 tid. Men eftersom alla andra också har förbättrat sig ligger jag fortfarande på 18e plats av 31 anmälda.
Hyffsat nöjd med min placering rullar jag mot depån, Johan hade lyckats ta 24e plats. Vi sitter och diskuterar olika partier och inser att man kan ladda på mkt mer i snabba böjjarna då det är mest där vi tappar mot finnarna. Strax innan andra kvalet börjar det regna, för att övergå i spöregn. Inser att vi inte kommer förbättra tiderna något så vi letar fram paraplyen för att hojjarna inte ska bli blöta i tältet.
Är det någon som känner sig sugen på att sponsra med ett tält som håller tätt mot vattnet så välkommnar jag er med öppna armar!
Möter Kreuger, Eskilsson och Svensken som är på väg från banan för de är tydligen bara solskensåkare men de tycker att vi ska träna på regnet för det kan regna till racet. Men med tanke på våra primitiva däckbytarmetoder skippar vi det då vi heller inte har några extra fälgar färdiga med regndäck.
Vi går sen för att äta lite mat ett tag efter andra kvalet och kolla hur många som var ute och sladdade i regnet. Var iaf 15 modiga som var ute, men varför står eskilsson och david och tittar in i amulansen? Då hade superbike gänget bara varit iväg för att äta och sedan kört sitt andra kval där petter ( Kreuger) skrotat. Så resten av kvällen spenderas med att skruva i r1a, byta lite fotpinnar och montera snabbgashandtag då det andra fick äta asfalt.
Petter är starkt tveksam till gasvajjerbytet då det tydligen tog han 2h att göra det sist, men vi hämtar johan som får börja pilla med det. Efter ca 5minuter så säger han belåtet, jaha då var det klart då. Petter sitter som arbetsledare då han gjort illa sig duktigt i foten, men ett litet leende får vi iaf.
Går sedan iväg och bastar ett tag, där träffar vi Lilja och hans mekaniker. De sitter sedan och berättar att Liljas son hade beskrivit någon galning som använt en lastramp och ett släpvagn som däckkrängningsutrustning och vi skrattar gott och förklarar att det fungerar hur bra som helst... (nästan..) Efter detta blir det en relativt tidig kväll för att vara utvilad till racet.
Söndag och racedag: Vaknar vid 08.30 tiden, tittar ut genom rutan och ser att det spöregnar. Shit, vi har varmup vid 9.30~10.00 tiden. Ut fort som attan för att börja kränga däck, johan blir chefsmek han får skruva av och på alla fälgarna medans jag och daniel våran allt i allo börjar kränga däck för glatta livet. 45 Minuter senare är vi klara, 4 däck på fälg från hojjen och tillbaka. Precis när vi håller på att hoppa loss det sista däcket kommer våran depågranne och frågar på knackig engelska: Do you need help?.... Tack men nej tack, hade du frågat för 4 däck sen så gärna!
Vi åker ut på våran varmup och känner oss för lite, som tur var har jag hunnit köra 3 pass på midlanda i regn innan vi for till alastaro. Men johan har aldrig kört på regn tidigare. For ut och sladdade runt lite, det kändes att man hade regndäck från 2003, släpper mest hela tiden. Men blev lite förvånad att jag hängde med och körde om riktigt många i det blöta, vissa som jag inte hade en changs mot tidigare i det torra.
Racet är inte förräns vid 15.40 tiden så vi knatar runt i depån och snackar med alla glada raceåkare. Springer förbi tosse och bergman för att surra lite, och då visar det sig att tosse har nästan nya regndäck som han vill sälja. Perfekt tänkte jag och handlade, och påbörjade andra däckbytet för dagen. Hjälpte Kreuger, Eskilsson och Svensken en sväng när de skulle ut på sitt race. Var kul att se de riktiga grabbarna köra, och fort kör de!
Går sen tebax till depån för att ladda lite, tänker på vad Peter Ilar har sagt ang. finnarna och race allmänt. Måste få till en bra start och verkligen inte vika av utan vässa armbågarna för först in i böj väljer spår.
Kommer ut på sightsinglap och varmuplap, provstarten går ganska bra men är sjukt nervös. Linar upp för start och den röda lampan tänds, direkt den slocknar så sticker jag. Får till en riktigt bra start, lyckas ta 7 placeringar direkt i starten. Tänkte då att nu kommer jag bli omkörd så det skriker om det, men jag ska försöka hålla de bakom mig så länge som det bara går.
När vi kommit ett halvt varv ungefär så highsidar en kille precis framför mig, såg det släppa ordentligt tidigt i böjjen så jag hinner slå av lite. Han krashar precis framför mig men jag lyckas köra mellan han och hojjen medans de glider över banan och ut i gräset. Försöker focusera på min egen körning igen och efter bara en böj får jag upp tempot igen. Ser att de ligger två stycken och krigar framför mig, börjar jaga ikapp. Efter ett varv ligger jag kloss bakom och in mot las palmas bromsar jag mig om bägge två i samma inbromsning.
Laddar på duktigt och håller på att highsida men det får man inte bli rädd av, utan upp i sadeln och fulla spjäll igen! Har hela tiden en ny kille att jaga framför, för att sedan bromsa om dem in mot las palmas och sedan iväg efter en ny. Kör om många känns det som, börjar med 5 varv kvar att fundera på vilken plats jag ligger. Blir även lite orolig över regndäcken då det är torrspår i de två snabba böjjarna men blött överallt annars.
Sedan kommer "halt väglag" flaggan ut, och alla drar ner på tempot men jag tycker det är klockrent då slipper jag elda upp regndäcken i det torra då de får kylning. Så jag laddar på ändå mera. Kommer ikapp en kille på en gul hoj som jag bromsar mig om in mot las palmas, men går för brett ut så han tar mig på innern. Ligger bakom ut till sista böjjen på start och mål där jag bromsar mig om, men driftar ut för mycket och han plockar mig på innern igen.
Vi ligger och krigar i 3 varv, tror jag körde om han ca 2ggr/varv men hela tiden bet han tillbaka. Med två varv kvar får jag till en klockren utgång i snabbhögern in mot las palmas, bromsar mig om honom och stänger till innern. Yes denna gången gick det, och jag drar ifrån. Ser då nästa kille men shit vad sakta han kör, håller på att köra över honom då jag börjar inse att jag håller på att varva ett par personer.
Får varvningarna lite olämpligt men orkar hålla "gulingen" bakom mig hela tiden. Ser då att depågrannen (med storbussen) är framför mig, och inser då att fan jag måste ligga rätt bra till ändå. Börjar jaga han och tar in ordentligt men målflaggan kommer och sätter stopp på jakten. Rullar in i depån och fram kommer danne och skriker och gastar. Du kom på andra plats!!! Du kom på andra plats! Jag ser ut som ett frågetecken, jag trodde att jag var på 5-6-7e något.
Blir invinkad i Parc Fermé eller hur det nu stavas. Sen hör jag i högtalarna, tommy andersson till prisutdelningen. Jahapp, var fasen är det då? Jasså det var ute på banan, yippi hojjen är inparkerad. Då var det bara att löpa ut till mitt på start och mål. Blir intervjuad med andan i halsen och får väll inte så mycket vettigt sagt. Man blir ganska ställd när man ska prata inför massa folk och dessutom på engelska.
Blir sedan dränkt i skumpa då bägge finnarna (1an och 3an) gaddar ihop sig och dränker mig. Men det kan jag leva med, är hur nöjd som helst! Telefonen går varm och packningen tar en evighet och dessutom i regn, men det spelar ingen roll är hur glad som helst.
Så till alla kommande race har jag beställt regn, så det är bara ni beställer nya regndäck rookies

Vill även passa på att tacka Daniel som var våran allt i allo i alastaro, samt Chrille hemmavid som hjälpt mig skruva i hojjen. Utan er hade det aldrig gått att köra racet!
Thanks to Tomppa/motofoto.info and Petri Niemelä who took these pictures.
Bifogat
Last edited: