Pissed på min garagehyresvärd - ockerpris för MC!

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Situationen är den att jag för min MC betalar 300 kr/mån, dvs ½ bilplatspriset i mitt varmagarage. De har inga ordentliga MC-platser så först är jag förvisad till ett avkrok där det ändå inte går att ha bil. I det läget spelar det ingen roll att jag tar dit ett gammalt MC-lik för organdonation också.

Sen kommer de på att de ska ha hörnan till annat och hittar en ny hörna åt mej. Här är det mera kinkigt för det är en snubbe som inte kan fickparkera som har platsen breve och gnäller över att jag mina bågar. Så värden stressar mej att få väck MC-liket, som ändå bara är gaffel+ram numer. Och snart ett minne blott.

Jag blir lite pissed på det. :mad: Om jag nu betalar för ½ bilplats är det väl fan att det ska gnällas när jag tar upp 1/3 av en sån. Finns det något jag kan göra, ta upp det i bostadsföreningen? :confused:

Be han fara åt h%"¤#&" om du betalar för en halv plats så har du rätt att använda en halv plats sedan kan man inte "flyttas" runt hur som helst om du har skrivet kontrakt så skall där stå vilken plats man har o.s.v

Be han fara åt h%"¤#&" om du betalar för en halv plats så har du rätt att använda en halv plats sedan kan man inte "flyttas" runt hur som helst om du har skrivet kontrakt så skall där stå vilken plats man har o.s.v

jo, men på kontraktet står det inte ens vilken plats som är min, eftersom den hörnan inte var numrerad (d-oh!). Vidare står det MC-plats på kontraktet och jag vet inte hur det funkar men kan inte hyresvärden fritt prissätta för olika fordonstyper som de vill, så att de skulle, teoretiskt sett, kunna kräva dubbelt pris för MC? även om jag tycker det vore rimligt att gå på faktiskt brukad areal (därför blandar jag in priset för en bilplats som är säkert 5 ggr så stort som arean de förevisat mig) ? Ja gissningsvis då för jag har inga linjer på min non-spot.

Även med bara en MC är det en lindans mellan att tjyva med framdäcket på grannens förrådsplats och att hänga ut med röven i vägen för bilarna. För extra mecket med nycklar kan inte vara värt många kronor...

den snåla jäveln låter mej inte heller slå mig i lag med två andra bikers som i nuläget delar på en befintlig bilplats, flummar nåt om att han inte vet hur många fordon som är tillåtet att ha därnere. När det handlar om att suga ut cash ur oss.... :mad:

Last edited:
Flytta till Nyköping. Du kan få hyra en plats i mitt garage billigt. :)

jo, men på kontraktet står det inte ens vilken plats som är min, eftersom den hörnan inte var numrerad (d-oh!). Vidare står det MC-plats på kontraktet och jag vet inte hur det funkar men kan inte hyresvärden fritt prissätta för olika fordonstyper som de vill, så att de skulle, teoretiskt sett, kunna kräva dubbelt pris för MC? även om jag tycker det vore rimligt att gå på faktiskt brukad areal (därför blandar jag in priset för en bilplats som är säkert 5 ggr så stort som arean de förevisat mig) ? Ja gissningsvis då för jag har inga linjer på min non-spot.

Även med bara en MC är det en lindans mellan att tjyva med framdäcket på grannens förrådsplats och att hänga ut med röven i vägen för bilarna. För extra mecket med nycklar kan inte vara värt många kronor...

En hyresvärd kan tyvärr sätta vilka priser och sätta vilka regler som helst när det gäller en p plats Om det inte är inskrivet i ditt hyreskontrakt för bostaden att du har rätt till en p plats först då kan man få hjälp av tex hyresnämden. fick själv en tok höjning på p platserna för ett par år sen från 600 till 1100 i månaden.:mad:

Last edited:
En hyresvärd kan tyvärr sätta vilka priser och sätta vilka regler som helst när det gäller en p plats Om det inte är inskrivet i ditt hyreskontrakt för bostaden att du har rätt till en p plats först då kan man få hjälp av tex hyresnämden. fick själv en tok höjning på p platserna för ett par år sen från 600 till 1100 i månaden.:mad:

hur är det med att flytta runt godtyckligt då? tredje platsen de satt mej på nu. står faktiskt en nuffra här i kontraktet med "platsnumret" som ändå inte existerar. och de bikers som hyr bilplats med två hojar- har de rätt att hiva dit deras polares hojar längst in på vinterförvar om de vill? de har ju pröjsat för arean liksom, det går lätt 2-3 dit. Har du pejl?

Flytta till Nyköping. Du kan få hyra en plats i mitt garage billigt. :)

varför i hela fridens namn skulle man vilja bo i nyköping? :D

Kortare säsong också :skrämd jag parkerar ju motvilligt i juletider. Men bara om väglaget är dåligt.

Last edited:
hur är det med att flytta runt godtyckligt då? tredje platsen de satt mej på nu. står faktiskt en nuffra här i kontraktet med "platsnumret" som ändå inte existerar. och de bikers som hyr bilplats med två hojar- har de rätt att hiva dit deras polares hojar längst in på vinterförvar om de vill? de har ju pröjsat för arean liksom, det går lätt 2-3 dit. Har du pejl?

Dom hyr ju ytan, om dom väljer att ställa dit trädgårdsmöbler skottkärra och gräsklippare från sommarstugan så är väl det upp till dom?
Sen att någon grinkuk till hyresvärd surrar om antal fordon är ju bara för att han ska få hyra ut minst en halv plats till varje motorcykel.
Det kan ju inte vara någon större skillnad på 4 motorcyklar med 15 liters tank eller en bil med 60 liters tank ur brandhänsyn?
Och om det är någon skillnad så är det väl till motorcyklarnas fördel ISF.

300 för en garageplats är väl inget att lipa över?

dom har inte rätt och flytta runt dej hur som helst om du har ett kontrakt med angivet platsnummer endast när det är dags och förnya kontraktet. Jag har 3 månader. Om det inte är specat på kontraktet hur många fordon man får ställa per plats så e det fritt fram o fylla rutan. jag har tyvärr 1 fordon per plats:mad:

Ena dagen är en nyckel dyr andra krogen nu garageplatsen ställ skiten i lägenheten eller sälj, Han vill väl inte att det ska se ut som en mcskrot. Var glad att du får rabbaterat pris finns säkert andra mcåkare som vill ha din plats.

Det kostar att leka.

och de bikers som hyr bilplats med två hojar- har de rätt att hiva dit deras polares hojar längst in på vinterförvar om de vill? de har ju pröjsat för arean liksom, det går lätt 2-3 dit. Har du pejl?

beror på vad som står i kontraktet, i mitt står det vilket reg nummer på fordonet man ska ha där... inget som min hyresvärd är noga med, har både bilen å mc på samma plats i garaget.
/ågga

dom har inte rätt och flytta runt dej hur som helst om du har ett kontrakt med angivet platsnummer endast när det är dags och förnya kontraktet. Jag har 3 månader. Om det inte är specat på kontraktet hur många fordon man får ställa per plats så e det fritt fram o fylla rutan. jag har tyvärr 1 fordon per plats:mad:

det är ju inte specat till antal fordon, står bara MC-plats. Men när jag inte har linjer som avgränar mitt område så är det knepigt att veta vad som gäller. måste inte värden egentligen erbjuda specifierad plats eller åtminstone fastställt antal kvm? För en snubbe har också "MC-plats" som är en gammal bilplats minus 3*0.3 m...

inte så att det är straffigt dyrt men känns inte helt... ja... rättvist.

hör med killarna som delar plats och fråga om du får ställa bågen hos dom för 200spänn! Då kan du universalkommunicera med värden dvs:FU

varför i hela fridens namn skulle man vilja bo i nyköping? :D

Kortare säsong också :skrämd jag parkerar ju motvilligt i juletider. Men bara om väglaget är dåligt.

Håller med om att Lund är en trevligare by, men det är lätt värt att flytta därifrån för att slippa uttalet folk har. :D

Håller med om att Lund är en trevligare by, men det är lätt värt att flytta därifrån för att slippa uttalet folk har. :D

uttal och uttal, Lund känns som ett dialektalt vacuum på grund av inflytandet från alla studenter. Om man till äventyrs irrar sig aningens aningens österut däremot... hade inte gnällt över 300 spänn om inte CSN var så jävla snåla. I synnerhet mot studenter som hellre e ute och busåker på föreläsningstid.

det är ju inte specat till antal fordon, står bara MC-plats. Men när jag inte har linjer som avgränar mitt område så är det knepigt att veta vad som gäller. måste inte värden egentligen erbjuda specifierad plats eller åtminstone fastställt antal kvm? För en snubbe har också "MC-plats" som är en gammal bilplats minus 3*0.3 m...

inte så att det är straffigt dyrt men känns inte helt... ja... rättvist.

Han som du nämner som har bilplats är det ju lättare för står det inte specificerat hur många fordon som får stå på platsen så kan han ställa dit hur många mc han vill bara han är innanför linjerna. Det du kan kräva av värden är ju att han talar om för dej hur stor yta du har rätt och disponera och vad du får förvara på den,det borde han skrivit i från början i kontraktet:tummenupp

hör med killarna som delar plats och fråga om du får ställa bågen hos dom för 200spänn! Då kan du universalkommunicera med värden dvs:FU

ja men den där gnällfan till hyresvärd gnäller ju! har bussat en av knuttarna till dem för "förhandlingar" hehe...

äh skitsamma river av framgaffeln i morgon och reggar av cykeln så det spelar ingen större roll. för i morgon får jag especial delivery of blocknyckel, eftersom jag inte kunde hitta en jävla 22 mm's blocknyckel för under 250 spänn i hela jäkla stan. se min andra gnälltråd. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=170811

Last edited:
kan ju vara värt 300 spänn även om du blir lite runtflyttad. speciellt i lund måste det finnas folk som skulle döda för att få betala 300 spänn och få flytta cykeln lite ibland..bara en tanke iofs..

samtidigt så är det ju som du säger störigt.. och att du kanske har en grinig värd. du kan ju försöka få ett par linjer målade iallfall..

men man bör nog även vara glad att man har en plats.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti