Pinsamfråga om min kompis Runner SP50

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Ö-Vik
Hoj
NV 128cc -1950
Min kompis har en Gilera Runner SP50 och hon vill att ja ska dra pluggarna... ja vill bara veta vart dom sitter och om det är lätt att dra dom själv? Ha aldrig skruvat i en plast raket... men ja har skruvat i massa andra motorer.... :rolleyes:
 
Jag har varit me o trimmat en sån...om du tar av avgasröret ser du en s.k "blindtarm" som bara är en återvändsgränd för alla avgaser o motorn stryps.. bäst är att kapa den och sedan svetsa igen hålet, om du inte har tillgång till något att kapa med så kan du banka försiktigt (men HÅRT) så att det täpper till ordentligt där så att inga avgaser kommer in där..

Sen har du variatorn... det som driver moppen, du plockar bort locket där kicken sitter, sen ska du skruva av drevet längst fram, där bakom sitter remen och du kan se att remen driver på en s.k. plugg, det är precis samma sak som att moppen skulle ha ett megalitet drev fram, alltså den har dålig toppfart men fint axx. Kapar du bara röret i avgasröret kommer moppen gå med fint axx, vill hon sen att den ska gå snabbare får du ta väck pluggen i variatorn oxå.. lycka till

PS. Det kan vara jädrans svårt att få bort de drevet där fram, du behöver nåt liknande svänghjulsavdragare för att få bort det

Lycka till :tummenupp
 
Olle_TZR skrev:
Min kompis har en Gilera Runner SP50 och hon vill att ja ska dra pluggarna... ja vill bara veta vart dom sitter och om det är lätt att dra dom själv? Ha aldrig skruvat i en plast raket... men ja har skruvat i massa andra motorer.... :rolleyes:

Gå in på www.moppenet.just.nu där finns det beskrivning med bilder och allt.
 
Hehe! Finns mycke illa att säjja om dom iallafall... men hur F*N få man bort bulten som sitter på Variatorn!??!!? :mad:
 
Det enda sättet att få bort den är att använda tryckluft. man kan alltid låna från någon mack! :tummenupp
 
Jag har trimmat MÅNGA scootrar av alla slag... jag andvänder tryckluft för att få bort muttern, men andvänder du det var väldigt försiktig när du drar åt igen me tryckluften för du har ingen känsla hur hårt du drar så att du inte bränner gängan.

Det går oxå ganska lätt att ta en skruvmejsel och trycka in i den innre variatorhalvan på någon kugg om det finns och sen dra loss muttern med spärrskaft, det är de säkraste sättet men då lite krångligare, o sen är det ju bara att plocka bort strypnings ringen.

När du ska ta bort blindtarmen, strypningen på avgasröret så blir det inte helt bra om du bara sågar av den och böjjer ihop det hela.

För det första så blir det inte helt tätt och för det andra så sticker det alltid in en liten bit av strypningen in i det vanliga röret som då fortfarande sitter kvar. så om du har tillgång till svets, plocka bort hela o svetsa igen.
 
Är ni svaga eller? det är ju skitlätt om man har ett spärrskaft!!!
Det ända som du behöver göra är att kila fast startkransen med något plattjärn eller en bred fil eller nåt! bamselätt juh!!!
Detta har jag gjort på två torkarmoppar ännsålänge!
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top