"Pimp my slänt" - Vad heter yrket och vem ringer man lämpligen i Sthlms:området

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
"Pimp my slänt" - Vad heter yrket och vem ringer man lämpligen i Sthlms:området

En snickare snickrar, målaren målar och sätter upp tapeter och plattläggaren lägger plattor...

Men vad heter de som pimpar utemiljön?! :va
...och vem gör det till ett rimligt pris i Sthlms-området?!

Saken är att vi inom föreningens mark har ett par ytor som är otroligt trista och som ingen riktigt orkar sköta men som samtidigt är något som möter alla som besöker området.
Jag skulle vilja få tag på någon som skulle kunna göra dessa ytor lite trevligare för ögat samtidigt som de kräver minimalt underhåll.

Någon som har tips på vem man skall kontakta för att kunna få in lite förslag & offerter?

...eller har ni några bra förslag på hur man pimpar två trista slänter i anslutning till områdets garage och parkeringar!?

Det rör sig om två ytor, ca 80kvm och 50kvm. Båda är slänter där den mindre av dem har ganska brant lutning. Problemet är att ingen orkar sköta dem så de växer igen med ogräs och elände...

Vi hade en idé om att täcka dem med täckbark eller tegelkross men den mindre ytan är för brant så det skulle med säkerhet endast rinna av...

De ligger så till att de inte kan utnyttjas till något vettigt så det handlar bara om att försöka göra något som får dem att se drägliga ut och därefter låta dem vara med lite omvårdnad vid eventuella städdagar på höst och vår..

anläggningsarbetare, markarbetare

Tar vi dom stora företagen så: NCC Mark, Skanska mark osv

Last edited:
Här borde någon arkitekt med utvecklad skrivdiarre kunna ge förslag på lämpliga.

Kärt barn har många namn verkar det som...
En snabb googling säger att det nog är det mest träffande namnet på dem jag söker...

Nu återstår bara att hitta någon vettig.

Fast på dig lät det ju mest som att ni behövde armeringsmatta och sprutbetong...

En trädgårdsarkitekt vill säkert anlägga en kopia av terassodlingarna vid machu picchu, och ni vill få täckbark att ligga kvar...

Fast på dig lät det ju mest som att ni behövde armeringsmatta och sprutbetong...

En trädgårdsarkitekt vill säkert anlägga en kopia av terassodlingarna vid machu picchu, och ni vill få täckbark att ligga kvar...

Jo, du slår huvudet på spiken i din lilla beskrivning av mitt dilemma. Det är därför Google och Eniro känns så värdelösa att utgå ifrån. Jag söker ju inte någon slottsparksarkitekt eller stor firma som planlägger parkerna i en hel stadsdel. Det är som att ta in en möbelsnickare för att smälla upp ett trädäck.
Jag behöver hitta den där lilla firman som hjälper privatpersoner och samfälligheter att utföra mindre arbeten över en dag eller två..

Tar vi dom stora företagen så: NCC Mark, Skanska mark osv

Det vore att som att jaga bananflugorna i köket med en luftvärnsbrigad.
Hantverkare som fixar badrum och trädäck går det tretton på dussinet så där känner alla någon som man kan ringa in men den här typen av arbeten känner jag färre som haft hjälp med.

Vi har rätt branta slänter där vi la nån svart/grå stenkross (granit?) ovanpå markduk. Underhållsfritt och snyggt.

Vi har rätt branta slänter där vi la nån svart/grå stenkross (granit?) ovanpå markduk. Underhållsfritt och snyggt.

Jag är inne på kross jag med... För att få ner kostnaden är jag dock inne på tegelkross då det dels sätter lite färg samtidigt som många ger bort gammalt tegel mot avhämtning.

Fagerhult har åtminstone tidigare haft riktigt proffsiga trädgårdsmästare.
Gör det snyggt och underhållsfritt (så gott det går).
http://www.fagerhultsplantskola.se/startsida/index.php

Edit: Om du råkar på en kille med det annorlunda dubbelnamnet Lars-Johnny så är han duktig.
Jobbade tidigare åt fagerhult, men flyttade till stockholmstrakten för några år sedan.

Last edited:
Trädgårdsanläggare, är nog yrket du söker. :) Tror det finns en hel del sådana på eniro!

Vanligt trick för slänter som är för branta för att man ska kunna sköta dem på ett enkelt sätt är att täcka dem med buskar. Då ska de vara planterade så tätt att annan växlighet inte har så stor chans att etablera sig emellan. Vanligt är att fixa jorden, lägga ut markduk, och sedan skära hål där buskarna ska ner. Bästa förutsättningar för buskarna och sämsta för ogräset. Städsegröna buskar t.ex. mahonia är fina även på vintern. Gillar buskar med häftiga höstfärger!

Här borde någon arkitekt med utvecklad skrivdiarre kunna ge förslag på lämpliga.

Mycket möjligt, men jag skruvar TT600 och Xl125 i kväll så det blir inget med det.... :rolleyes:
/e

Nackdelen med buskar är att det dels är lite för stora ytor men framförallt att de måste trimmas och rensas. Då de ligger intill en gångväg skulle de ovillkorligen förvandlas till soptunnor och ha en nästintill magnetisk effekt på ciggpaket, hundbajspåsar och allt annat elände. Den ena ytan är dessutom i direkt anknytning till en sopcontainer så mycket av det skräp som hamnar bredvid containern skulle med stor sannolikhet blåsa in bland buskarna..

Skall det vara något växande så skulle det isåfall vara någon form av låg, marktäckande växt, typ sån där murgrönaliknande växt som skapar en tät och heltäckande grön bädd... har dock ingen aning om vad det kan tänkas heta.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti