pilot road 2ct till bana?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hallå!

På min lilla 600RR sitter det rätt nya och fräscha road 2ct-däck. Nu är det så att jag ska till gotland ring månadsskiftet maj/juni och undrar ifall detta räcker för 3 dagar i lugn grupp? Jag är väl ingen stjärna än så länge så tempot ligger väl någonstans mellan lugn och medel grupp.

Det går tokbra ska du nog se!
De däcken "ger upp" kanske när du kör snabbare än snabba gruppen!

Det är min uppfattning iaf!

Hej;

Det beror helt på vilket tempo du har i din körning, men generellt sett räcker de bra och blir över tom :tummenupp
Känner du att det börjar "gunga" i kurvorna så börjar du närma dig vad däcken klarar av.

Men som sagt, du kan vara lungn! Ska du köra i lugna gruppen så finns inget att oroa sig för :)

Lycka till!!

Mvh
Dio

fungerade klockrent på åsen för mig förra året.

Ska ta och testa dunlop q rr iår..

men dom räcker gott och väl till lugna gruppen..

Edit: opps jag körde pilote power 2ct..

Last edited:
Funkar kanonbra även till lite högre tempo, speciellt på "motorsvagare" maskiner (ex. 600) bara man har rätt ringtryck och en fjädring som är hyfsat ok inställd.

Jag kör visserligen inte med 2CT utan på "originalen" (utan 2CT) men det är ju samma gummiblandning förutom på skuldrorna fram.

Vid torr väderlek och någorlunda varmt (säg 15 grader eller varmare) kör jag med 2,1 bar både fram & bak. Regnar det blir det 2,3 bar fram som bak.

Får du en ruggad yta, som efter hand börjar bli grov) har du felisntällda stötdämpare/gaffel.

Viktigt att tänka på med dessa däck, gäller många däck inte bara dessa, är att du tillåter värmen sprida sig genom hela däckets konstruktion, dvs. ner till stommen. Gör du det håller däcken MYCKET längre och du har inga problem med greppet! För övrigt fantastiskt grepp i väta med dessa däck.

Värmer du INTE upp däcken (dvs. tar det lite lugnare de första varven) kommer ytlagret på gummit att värmas upp och vid acceleration riskerar du att "lägga" ut det uppvärmda gummit på asfalten vilket dels sliter däcker MYCKET fortare men också gör däcken hala!

Däck värms snabbast vid höga farter varför hög hastighet rakt fram snabbare ger värme än att vingla fram och tillbaks. Så ta det lugnt i kurvorna/inbromsning första varven och gasa på raksträckorna (inte full acceleration men se till att kom upp i fart) och bromsa mjukt ner till lugnt tempo i kuvrorna första varven så kommer du ha däck som håller länge och ger fullgott grepp!

Lycka till!
// Niklas

Jag hade de på min gamla z750 och jag rekomenderar det inte till bankörning.
Sladdade ganska kraftigt ur svängarna ibland. Men å andra sidan kan de ju vart pga av den klena fjädringen med. Jag hade inte chansat. Det är min uppfattning iaf.:rolleyes:

2ct är inga problem i den lugna gruppen.

Precis som avarage säger, se bara till att få upp värmen ordentligt innan du börjar kapa varvtider. Så för du mer grepp att ha kul med och mindre slitage :tummenupp

Nej i ditt fall är det nog ingen fara. Jag skulle säga att det går bra med i stort sett vilka däck som helst. :)

För att vara lite seriös så smälte mina däck på kullen förra året. Pilot power fram, och road 2ct i bak. Som du vet satt de på en zx6r och du har väl mer pulver i din. Jag fick dock ett tips om att ta det lugnt på rakan. Det är tydligen där och inte i kurvorna som värmen arbetas upp mest i däcken. Om det stämmer eller ej vet jag inte men jag inbillar mig att de höll lite bättre efter det. :)

edit: Det Avarage säger lite längre upp låter mycket vettigare än mitt svammel, så bortse från allt jag sagt! :) Det låter som att jag gjorde misstaget att köra fört fort i kurvorna utan att däcken var helt uppvärmda, för de blev hala och väldigt uppruggade.

Last edited:
Det verkar som att det kan gå bra då =) jag är ingen stjärna riktigt än så jag ska väl inte överskatta min förmåga direkt... I relativt högt tempo på väg duger de åtminstone. Men vi får väl se om kraschpuckarna får göra sitt då :P Jag kör snålt och struntar i att byta och så får jag köra lite lugnt istället :tungan

EDIT:Tack så mycket för ett lärorikt inlägg average! Jag skall spara denna tråden och läsa igenom ditt inlägg några ggr innan jag åker så jag kommer ihåg det. Mycket bra tips!

Jag kommer att köra Pilot Road 2 i licensgruppen bara för att se om det går. See you at the ER!

Lånar tråden lite...
hmm det där "gungande" som dioxin skriver trodde jag var Sv´n dåliga chassi & fjädring. Körde på åsen i höst på 1,27 i medelgrupp och kände hur det "jazzade" i vissa kurvor.

Är det här normalt slitage eller har dom gått varma.?? är ganska ny på bankörnigar, :) Detta däck ska också gå 3 dagar på gotland den 6-8juni. Eller ska man ta med ett extra bakdäck?

Bifogat

• sp1.JPG
    sp1.JPG
    203.1 KB · Visningar: 267
Lånar tråden lite...
hmm det där "gungande" som dioxin skriver trodde jag var Sv´n dåliga chassi & fjädring. Körde på åsen i höst på 1,27 i medelgrupp och kände hur det "jazzade" i vissa kurvor.

Är det här normalt slitage eller har dom gått varma.?? är ganska ny på bankörnigar, :) Detta däck ska också gå 3 dagar på gotland den 6-8juni. Eller ska man ta med ett extra bakdäck?

SVn är väl rätt mjuk i hullet i original och Gelleråsen är ju inget salsgolv direkt....går inte att jämföra med Gotland Ring. Tycker däcket ser rätt normalt ruggat ut, ser ut som mitt Qualifer ungefär.

Ska också åka GR 6-8 och däck kan vara en bra att ha med sig just in case :tummenupp

Jag stämmer in i kören. Michelin Pilot Road 2 är garanterat ett fullt tillräckligt däck i lugna gruppen.

Glöm inte D80'n och 70-200'an bara.

Jag stämmer in i kören. Michelin Pilot Road 2 är garanterat ett fullt tillräckligt däck i lugna gruppen.

Glöm inte D80'n och 70-200'an bara.

Tror definitivt inte jag kommer glömma den! Det ska fotas jävlar! Sen om jag klotar av första dan har jag ju 2 rena fotodagar :tungan

Lånar tråden lite...

Ser hyfsade ut! Mina ser dock något jämnare ut, dvs. mindre ruggiga! Det är, som jag skrev tidigare, en fråga om ringtryck och framför allt inställning av fjädring/stötdämpare.

Om du kört med rätt ringtryck, jag vet ju inte hur varmt det var när du körde med detta däcket, så är det i princip bara fjädring och dämpning kvar att labba med!

Till sist vill jag bara påpeka att det är inga som helst problem att förstöra ett gatdäck, ex. Pilot Power alt. Power 2CT, om man inte värmer upp det rakt genom stommen ELLER om man helt enkelt använder väldigt mycket effekt (är hård på gasen ut ur kurvorna. Då lägger man gummi på asfalten!

jag brukar normalt sett inte ta tider när jag kör men en grov uppskattning är att jag på ett bra varv ligger på tider runt 1,17-1,20 någon stans på Gelleråsen (kanske går fortare kanske långsammare, har kört 1,02 på Kinnekulle ring i alla fall) och detta utan något som helst problem (läs slatt/släpp). Dvs. däcken Pilot Power (tiderna ovan är INTE med 2CT) går garanterat att köra ännu fortare med. Det är bara frågan om föraren och vilken gaskontroll man har (nåja, det finns en mängd andra faktorer som också spelar in, borträknat är då material).

Det snackas mycket om "lugna gruppen duger de till" osv. Jag brukar köra i snabba gatgrupper och är då varken långsammast eller snabbast utan hör kanske till den genomsnittliga snabbare gatåkaren i tempo och som sagt var däcken funkar alldeles utmärkt även där!

Mvh!
// Niklas

Jag tror jag körde med 2,0 fram och bak, Ska nog höja till gotland till 2,3 fram och bak :confused:

Fjädringen är standard fram och bak...

På morgonen när vi körde var det -1 grad sedan vid lunch var det ca 15grader, första passen var det svårt att få temp i däcken, asfalten var rikigt kall. På Gotland lär det säkert bli 20-25 iaf,

Första 2 varven tar jag det ganska lungt. Körde i medelgruppen sist och var ca medel där med.

Tack för svaret!!:tummenupp :tummenupp

Jag tror jag körde med 2,0 fram och bak, Ska nog höja till gotland till 2,3 fram och bak :confused:

Fjädringen är standard fram och bak...

På morgonen när vi körde var det -1 grad sedan vid lunch var det ca 15grader, första passen var det svårt att få temp i däcken, asfalten var rikigt kall. På Gotland lär det säkert bli 20-25 iaf,

Första 2 varven tar jag det ganska lungt. Körde i medelgruppen sist och var ca medel där med.

Tack för svaret!!:tummenupp :tummenupp

Tips:

Bestäm dig för ett ringtryck på Gotland ring (ex. 2,1 eller 2,2 bar). Börja sedan pröva med att justera returdämpningen och kompressionsdämpning (om du har det på din dämpare). Justera bara en i taget dock och tillräckligt mycket för att du skall märka någon skillnad! Till slut kommer du hitta något som funkar så bra det kan bli (justering av dämpare är dock ALLTID en kompromiss och det finns inget som är 100% rätt).

Mvh!
// Niklas

Road 2ct är ett kanondäck.

På bana skulle jag välja nåt annat men det är för att jag passerat gränsen för däckens prestanda.

Road 2ct är snällt. Håller hur länge som helst och släpper fint. Jag körde tills jag hade släpp både fram och bak i kurvorna... Men det var aldrig läskigt. Man bara gled (kasade) utåt en bit i kurvan. Jobbigt bara om nån ska köra om på yttern. :)

Men som sagt, klockrent däck tills man känner att man behöver bättre däck.

Dessutom är ju våtgreppet underbart så regnar det kan man slåss med väldigt många som kör med bättre torrdäck! :)

Okej, nu kör jag ju en annan typ av hoj men ändå...

Precis som föregående talare så rekommenderar jag ett däckstryck runt 2,2. Jag testade med allt från 1,6 upp till 2,5. Gå inte under 2! Då tappar dom ordentligt med fäste. Vilket iofs kan vara roligt... Men förbättrar knappast varvtiderna. :)

/Lucky9

vad är skillnaden på pilot road och pilot power? tänkte ta ett pilot power 2ct men ska man satsa på roaden istället?

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden