Pilot Power på KTM EXC 525 med 4.25 fälg, 150 el 160?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Nån som testat Michelins Pilot Power och vet vad som funkar dvs går 160 emot drev/sving eller ej?
 
mada skrev:
Nån som testat Michelins Pilot Power och vet vad som funkar dvs går 160 emot drev/sving eller ej?

Kan bara svara att ett 160 pirelli diablo tar i kedjan, det löser man med en kniv...

EDIT: Med tanke på att du har 4.25 fälg så skulle jag köpa ett 150 däck
 
Mr R skrev:
Kan bara svara att ett 160 pirelli diablo tar i kedjan, det löser man med en kniv...

EDIT: Med tanke på att du har 4.25 fälg så skulle jag köpa ett 150 däck
hur m,ycket har du skurit på ditt däck då. jag dfår nog skala av lite oxå... har fått ett fint "wave" däck nu.
 
chukabowa skrev:
hur m,ycket har du skurit på ditt däck då. jag dfår nog skala av lite oxå... har fått ett fint "wave" däck nu.
Men då är det ju redan skuret och klart :hihi


Mr R skrev:
Kan bara svara att ett 160 pirelli diablo tar i kedjan, det löser man med en kniv...

EDIT: Med tanke på att du har 4.25 fälg så skulle jag köpa ett 150 däck
Håller med 'editen' där. Du får nog en väldigt hög profil om du klämmer på ett 160-däck på en 4.25" fälg. Så satsa på ett 150 som du då dessutom slipper karva i.

Jag har visserlien aldrig sett ett 160 Power på 4.25" men väl Pirelli MTR02 och Metzler M1 och båda får fel profil/blir väldigt höga.

.
 
Last edited:
chukabowa skrev:
hur m,ycket har du skurit på ditt däck då. jag dfår nog skala av lite oxå... har fått ett fint "wave" däck nu.

Jag karvade bort 5 mm. Ta en vass kniv det underlättar, jag hade en slö och det var jobbigt :tummenupp
 
Spider skrev:
Men då är det ju redan skuret och klart :hihi


Håller med 'editen' där. Du får nog en väldigt hög profil om du klämmer på ett 160-däck på en 4.25" fälg. Så satsa på ett 150 som du då dessutom slipper karva i.

Jag har visserlien aldrig sett ett 160 Power på 4.25" men väl Pirelli MTR02 och Metzler M1 och båda får fel profil/blir väldigt höga.

.

Har ett Pirelli 160 slicks på min 4.25 o det funkar finfint. Profilen blev inte alls så dum som man trodde.

Mvh
David
 
Wheeliegirl har ett 160 Pilot Power på sin 4.25"-fälg. Det däcket ser ut som en ballong/svamp/välj liknelse själv. *L* 150/60 passar perfekt. Iaf om jag får säga vad jag tycker och ser. :krama

Om man nu inte tror på att man kan se det på däckets form, så är det bara att se hur mycket av däcket som blir kvar outnyttjat på sidan... *s*
 
Kan man tolka detta som att däcket är för stort för fälgen och greppet blir dåligt eller ser det bara fult ut?

Yasha skrev:
Wheeliegirl har ett 160 Pilot Power på sin 4.25"-fälg. Det däcket ser ut som en ballong/svamp/välj liknelse själv. *L* 150/60 passar perfekt. Iaf om jag får säga vad jag tycker och ser. :krama

Om man nu inte tror på att man kan se det på däckets form, så är det bara att se hur mycket av däcket som blir kvar outnyttjat på sidan... *s*
 
mada skrev:
Kan man tolka detta som att däcket är för stort för fälgen och greppet blir dåligt eller ser det bara fult ut?
Man kan tolka det som att det behövs rätt man för att använda allt gummi :P

Nä men det är "fel" för den fälgbredden. Det kan medföra sämre grepp men inte minst att man köper en massa gummi som man inte använder om man inte är sladdguru.
 
mada skrev:
Kan man tolka detta som att däcket är för stort för fälgen och greppet blir dåligt eller ser det bara fult ut?
Däcken är ju tillverkade med en viss profil som jag antar ska garantera bästa grepp tillsammans med gummiblandningen. Nu påverkas ju inte gummiblandningen :hihi , men med en rundare profil bör man ju få mindre gummi backen när man lutar och det är ju rundare profilen blir när man klämmer på ett däck som är för brett för fälgen. Hur mycket själva profilen gör för greppet det vet jag se'n inte.

Det funkar ju att köra med ett däck som är lite för brett för fälgen, jag (som är en glad amatör) känner knappast någon skillnad, det bara syns.

De som är proffsiga och vet mer får nog svara på om det verkligen gör någon skillnad för greppet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top