Pickadoll med grov kaliber

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Vad används en sån här till?

vapen.jpg

Tränna ps skillz med tror jag. Kan verkligen inte förstå varför man ska ha den där klumpen och ändå bara skjuta iväg vanliga krigspryls smällare? Eller står krigsprylen där för att stöta den så den inte rammlar ner`?

Last edited:
Tränna ps skillz med tror jag. Kan verkligen inte förstå varför man ska ha den där klumpen och ändå bara skjuta iväg vanliga stridsvagns smällare? Eller står stridsvagnen där för att stöta den så den inte rammlar ner`?

:7peta Det är en bandhaubitz som står bakom...ingen stridsvagn. Men vad som är framför runt pipan...det vette katten.

Tror den är till för att avfyra raketer mekaniskt ...
eller så är det världens största ljuddämpare:D

Det fördes en diskussion om den här bilden på nåt annat forum för nåt år. Enligt folk där så är det en ljuddämpare, avsedd för utprovning av granater. Övningsfältet låg visst nära bebyggelse, utskjutningplatsen i alla fall.

Om inte du vet, vem kan då veta?! :gnissla

Nja....det enda som jag vet är att det är en bandkanonvagn...men som sagt...vad som är framför, det kan jag fan inte lista ut.

Okej jag ber om ursäkt tycker du bättre om min korrigering?

:D Krigspryl....:pannkyss

Det fördes en diskussion om den här bilden på nåt annat forum för nåt år. Enligt folk där så är det en ljuddämpare, avsedd för utprovning av granater. Övningsfältet låg visst nära bebyggelse, utskjutningplatsen i alla fall.

Skulle ju iofs inte förvåna mig om det är det.

Last edited:
Behöver man klossar bakom banden på krigs prylen för det? Hade det inte varigt enklare med en knapp?

Hade säker varit bättre med en knapp men inte lika roligt :tummenupp

Vad används en sån här till?

vapen.jpg

Det är helt enkelt en ljuddämpare man har när man skjuter i tättbebyggda områden!

Skoja bara. (den har den funktionen, men en hel del mer oxå)
Det är bl.a ett mätlabb.
Det används till flera saker. Alltifrån utvärderingen av Pantzerhaubitsen i sig (svaj, flex i eleverbara delen samt eldrör under skottet) men även för framtagande av ballistiska data så man skapar skjuttabeller. Hela innerdelen är försedd med spolar och sensorer som på ett mycet noggrannt sätt kan mäta in projektilens x y och z rörelser med avseende på fart i respektive ledder.
Man kan även se projektilaxelns vinkel genetmot utskjutningsvinkel, mynningspuff mm.mm

Allt detta gör att man på ett mycket exakt sätt kan utveckla drivladdningar och projektiler.

Vem som helst ser ju att det är en ljuddämpare. Upp på banan nu grabbar.

Det är det faktiskt oxå... (inte primärt visserligen...men iaf!)

Last edited:
Det är helt enkelt en ljuddämpare man har när man skjuter i tättbebyggda områden!

Skoja bara.
Det är ett mätlabb.
Det används till flera saker. Alltifrån utvärderingen av Pantzerhaubitsen i sig (svaj, flex i eleverbara delen samt eldrör under skottet) men även för framtagande av ballistiska data så man skapar skjuttabeller. Hela innerdelen är försedd med spolar och sensorer som på ett mycet noggrannt sätt kan mäta in projektilens x y och z rörelser med avseende på fart i respektive ledder.
Man kan även se projektilaxelns vinkel genetmot utskjutningsvinkel, mynningspuff mm.mm

Allt detta gör att man på ett mycket exakt sätt kan utveckla drivladdningar och projektiler.

Jaha då förstörde du allt det roliga ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...