Ph höjare till egen brunn

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Har som sagt lite surt vatten i den egna brunnen och skulle behöva åtgärda detta med filter/höjare. Nån som kan rekomendera nåt? Finns ju en hel del å välja på.

jag satte ett filter som fylldes med massa i mitt gamla hus.
finns sajter på nätet där man kan få gratis prover på sitt vatten, man skriver bara in sina personuppgifter, sen dimper det ner en liten flaska i brevlådan som du fyller med vatten och skickar tillbaka flaskan.
dom återkommer sedan med rekommendation på vad du ska ha för filter och filtermassa till ditt vatten.

kolla www.bravatten.se

Har ju skickat iväg en flaska på analys och fick då anmärkning på ph värdet. Fick ju självklart erbjudande på filter ifrån analysfirman men det finns ju många andra å välja på. Kalka direkt i brunnen har jag aldrig hört talas om. Hur ska man veta hur mycke man ska ha i?

Har ju skickat iväg en flaska på analys och fick då anmärkning på ph värdet. Fick ju självklart erbjudande på filter ifrån analysfirman men det finns ju många andra å välja på. Kalka direkt i brunnen har jag aldrig hört talas om. Hur ska man veta hur mycke man ska ha i?

Beroende på brunn kan man lägga det i en hink och låta sugsilen suga i botten på hinken.
Är det djup brunn så skaffa en gammal hydrofor och fyll i kalken, sen ansluter du tillopp i botten och tar ut det längst upp.

Är man rik finns det färdiga filter.

Kalk stabiliserar pH vid runt 7,4-7,5. Därefter löses inget mera ut i vattnet, du kan således inte överdosera. Budgetmetoden är att köpa en säck krossat snäckskal (kalktillskott för djurfoder) och hälla i brunnen.

Budgetmetoden är att köpa halkkalk på säck i valfri lantmanna/granngården-butik.

Enklast och billigast verkar vara att ha filtret i brunnen. Såg ju inte ut å vara så svårt å knåpa ihop ett eget heller.

Det är väl ditt dricksvatten det handlar om så tänk dig för innan du gör något förhastat..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT