Personuppgifter via SMS?

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
Hej!

Har just sett att alla kan hitta ditt namn och adress ved att skicka ditt regnr till vägverket i en SMS - vips får du SMS tillbaks med info om ägaren..

Jag tycker inte det är bra, alla kan jo ta dit nummer på hojen och se var du bor och var dom kan hämta din sprillans nya hoj i kväll???

/Keld

RacerKeld skrev:
Hej!

Har just sett att alla kan hitta ditt namn och adress ved att skicka ditt regnr till vägverket i en SMS - vips får du SMS tillbaks med info om ägaren..

Jag tycker inte det är bra, alla kan jo ta dit nummer på hojen och se var du bor och var dom kan hämta din sprillans nya hoj i kväll???

/Keld

Vill/kan man inte SMS:a så får man uppgifterna lika lätt genom ett telefonsamtal till bilregistret. Precis på samma sätt som uppgifter om folkbokföring, bolagsregister och en hel massa annat är offentliga uppgifter. Den som vill ha mer detaljerade uppgifter slår en signal till skattemyndigheten/folkbokföringen. Visst går det att se det som negativt, men det är egentligen övervägande positivt. Hojar kan alltid stjälas, på ett eller annat vis, men i ett litet vidare perspektiv så trivs jag mycket bättre att leva i ett samhälle där offentlighetsprincipen råder än ett där varenda uppgift är mer eller mindre hemlig.
(Men visst finns det baksidor med offentliga personuppgifter på det sätt de är tillgängliga i vårt land, exempelvis när kriminella sammanställer personuppgifter och foton på åklagare, poliser eller vakter.)

Alltså, graden av noja verkar inte ha nån gräns på det här forumet. Ibland ser man nån bild på nån gammal häck som jag inte ens skulle vilja ha om jag fick - och självklart är registreringskylten övermålad :)
Enda anledningen till att jag inte skulle vilja visa upp mitt registreringsnummer skulle i så fall vara om jag hade en väldans speciell hoj som hade varit med i nån tidning eller om jag hade en bil/hoj som det bara finns några få ex av i sverige och som är svindyr.

Men ifall man nu råkar vara riktigt paranoid av sig så kan man ju själv kolla upp alla konstiga bilar och hojar med hjälp av SMS-tjänsten.

Själv så lider jag av pronoia*

*Pronoia = misstanke om att människor konspirerar bakom din rygg för att HJÄLPA dig.

Okej då, kanske jag är liten noia kring min hoj :)

Jag är från Danmark och där ville det här aldrig ha varet möjligt, men det är jo bara en av skillnaderna på de här två länder.
Vanligtvis tycker jag ät det är bäst att man kan vara anonym i trafiken, men så har man jo en anledning mer till att köra artigt..

/Keld

Vad fan blir hojjen stulen blir den det.. spelar ju ingen roll om man kan få adressen genom sms. Tjuvar finns det överallt går tyvärre knappt att skydda sig.

Mitt försvar mot detta är.

1 Styrlås
2 Skivbromslås framhjulet
3 Granitlås genom bakfälj och sving (kan ej rulla hojjen)
4 Granitlås i framdäck och trappen ner till källaren ( sitterfast går ej att köra iväg den på tex en skateboard som vissa gör)
Cykeln står på en gård under en gatlamp så det rä alltid ljust och bra folk har sovrumet ut mot min hoj det kan också vara avgörande för att den finns kvar. Med tanke på att tjuven verkligen finns i detta område då jag har haft inbrott i bilen 5 ggr på 3 år. Fast det är ju oftas skitiga knarkar jälvar och dom tar inte hojjen som den sitter fast.

Kanske lite mycket men jag har hojjen kvar och det är väll det som är huvudsaken.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8