Permanent bortkoppling av BMW:s ASC (antispin)??

• Thread starter Thread starter bg
  • Start date Start date

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej!
Har en fundering kring BMW:s antispinn-funktion som man i allt större utsträckning envisas med att utrusta sina modeller med. Enligt vad jag förstår så kopplar systemet automatiskt på alla säkerhetsfunktioner (ABS och ASC) varje gång tändningen varit avslagen.

Därför är min fråga om man på något enkelt sätt kan göra en permanent bortkoppling av ASC, t.ex. genom att plocka bort en säkring utan att övriga elektriska system påverkas?

(Frågan avser i första hand INTE S1000RR, som ju verkar ha ett betydligt mer individanpassat TC-stystem, utan basmodeller som K1300GT och 1200GS)

Tack på förhand!:tummenupp
/Nicke Nyfiken

På GT: går det inte att koppa ur alls. På GS som du säger.
ASC är väl bra, jag har haft glädje av det. Om man vill sprätta med GS:n så är det ju som sagt bara en knapptryckning. Funkar t o m under färd.
Det allra enklaste är att inte beställa det tillbehöret. Då slipper du betala för något du inte använder, och det är 100% permanent.

På GT: går det inte att koppa ur alls. På GS som du säger.
ASC är väl bra, jag har haft glädje av det. Om man vill sprätta med GS:n så är det ju som sagt bara en knapptryckning. Funkar t o m under färd.
Det allra enklaste är att inte beställa det tillbehöret. Då slipper du betala för något du inte använder, och det är 100% permanent.

Tack för tipset!
Tvivlar inte på att ASC fyller sin funktion i vissa situationer men tycker ändå att det är lite kasst att förarens önskemål om hur han vill ha sin hoj inställd, inte sparas när man slår av tändningen. Att beställa en helt ny hoj från fabrik är tyvärr inget alternativ för mig och de flesta GS-hojar som säljs nu i Sverige verkar ha ASC.
Känns dock bra att veta att man (förhoppningsvis) enkelt kan göra en permanent urkoppling genom att plocka bort en säkring utan att rubba resten av elektroniken. Vet du, eller möjligen någon annan, om det finns beskrivet i instruktionsboken hur man går till väga? Eller måste man söka info på annat håll om hur man gör?

BMW har ju sina instruktionsböcker liggandes på hemsidan, tanka ner och läs och se om du kan hitta något.

Plocka bort säkringar går inte på en GS med ASC då de inga har. Ej heller reläer finnes med undantag för starmotorn eftersom den kräver högre ström än 10A. GS har CanBus-system. Huruvida det går att manipulera detta saknar jag dock kunskap om.

Leta efter en GS utan säkerhetspaket. Det finns nyhojsköpare som av en eller annan anledning inte köpte det paketet.

Säkringar finns som sagt inte på moderna BMWs men det bör inte vara svårare än att koppla ur en av hastighetsgivarna till hjulen.

Då ryker ABS-funktionen också.

Sorry, trodde det var det som var poängen. De flesta vill varken ha ABS eller ASC på grus.

Vill man bara stänga av ASC så blir det till att be datorn att inaktivera den funktionen permanent. Det går men frågan är om en auktoriserad verkstad gör det.

Sorry, trodde det var det som var poängen. De flesta vill varken ha ABS eller ASC på grus.

Vill man bara stänga av ASC så blir det till att be datorn att inaktivera den funktionen permanent. Det går men frågan är om en auktoriserad verkstad gör det.

De flesta kör inte på grus med S1000RR och "basmodellen":D K1300GT

Tråden handlar ju uppenbarligen om R12GS och varför skulle man inte vilja ha ASC aktiverat på asfalt?

Så här skrev TS: "(Frågan avser i första hand INTE S1000RR, som ju verkar ha ett betydligt mer individanpassat TC-stystem, utan basmodeller som K1300GT och 1200GS)"

Inte helt uppenbart att det enbart handlade om GS.
Rörande ASC på asfalt tycker jag just som du.
Lite otydligt av TS, kan jag tycka. En precisering kan vara på sin plats.

Så här skrev TS: "(Frågan avser i första hand INTE S1000RR, som ju verkar ha ett betydligt mer individanpassat TC-stystem, utan basmodeller som K1300GT och 1200GS)"

Inte helt uppenbart att det enbart handlade om GS.
Rörande ASC på asfalt tycker jag just som du.
Lite otydligt av TS, kan jag tycka. En precisering kan vara på sin plats.

Okej, okej... ber om ursäkt om jag varit otydlig...:näsblod

Till skillnad mot de lite mer individanpassningsbara hjälpsystemen (ABS/ASC) i S1000RR, så förutsatte jag i min enfald att hjälpsystemen var relativt lika i sin uppbyggnad på modeller som 1300GT och 1200GS. Självklart är jag medveten om att 1200GS har en inriktning mot grus, till skillnad mot 1300GT, men tillverkare brukar väl ofta använda samma komponenter till flera olika modeller för att få ner kostnader. Personligen har jag emellertid mycket ringa erfarenhet av BMW:s mc-modeller från det senaste deceniumet.

Hur som helst så tror jag att jag har fått svaret på min fråga. Någon enkel bortkopling förefaller inte vara möjlig utan att gå in och bråka med programmvaran eller mixtra med sensorerna till ABS

Jag tackar för era svar!:tummenupp

om det nu finns en knapp som man kan koppla bort ASC med (som återställer sig vid nästa omstart) så förusätter jag att denna knapp är återfjädrande.

Iom att det tydligen är can-bus system på modellerna så är ju för mycket rotande i elektroniken uteslutet.

Men, om man byglar denna knapp, antingen genom att löda in sig bakom knappen och inte kunna slå på ASC igen, eller genom att
"byta" knappen mot en med fasta lägen, t.ex. en vipströmbrytare.

Detta bör nog dock prövas , då jag inte vet exakt hur systemet fungerar.
Det KAN ju vara så att det är impulsstyrt...

Men borde gå att testa, slå av med knappen och håll den inne/tejpa fast den
kör lite
stäng av hojen
starta igen

är ASC på eller av då ??

på = glöm mitt utlägg ovan
av = bör gå att bygla förbi i knappen

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...