Pendla till Uppsala - hur?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Fick igår veta att jag är antagen till en utbildning i Uppsala som jag har sökt. Tyvärr ligger institutionen 5,9 mil från min bostad. Vilket är egentligen det snabbaste, smidigaste och billigaste sättet att ta sig till Uppsala från en liten bit norr om huvudstaden?

Ser framför mig en BMW C1 som: nästan inte drar någon bensin alls, är billig att försäkra/skatta, skyddar mot regn/rusk och dessutom sväljer en stor matkasse på vägen hem.

Eller är det bara att kapitulera för tåget? Man kan läsa under resan, det är förmodligen billigare men tråkigare.

Buss?!

Bifogat

• uu.jpg
    uu.jpg
    7.9 KB · Visningar: 92
Last edited:
Tja. En BMW C1 skyddar ju mot regn men blir det ishalka är den väl inte så mycket roligare än andra hojar. Å andra sidan verkar det ju som banverket blir helt tagna på sängen varje gång det kommer snö.
Personligen så skulle jag nog föredra tåget. Fast det beror ju lite på hur lång tid det tar in till centralstationen och hur mycket tiden är värd.

Personligen så åker jag med egen bil eller motorcykel (beroende på säsong) dom dagar jag jobbar i Stockholm. det beror mest på att jag inte bor centralt i Uppsala och har uppdrag som inte ligger vid centralstationen. Restid 2 tim med kommunala medel och 45 minuter med bil/MC. Fast jag får å andra sidan milersättning när jag kör i tjänsten så det är ju en ren vinstaffär när jag kör hoj och jag går i alla fall inte back när jag bilar.

Skulle jag betala själv och inte har alltför mycket resande utöver tågresan skulle jag helt klart välja tåget. Det är ju faktiskt ganska bekvämt.

Norr om huvudstaden är väl lite flytande, mer exakt pinpointing efterfrågas.

BMW C1 är faktiskt ett rätt roligt pendlingsredskap även om det blir spännande när det är ishalka. Den är dock utrustad med ABS och med hyggligt mönstrade skoterdäck räcker det sålänge det är saltat eller inte ligger allt för mycket snö.
Den är omåttligt populär i Geneve som är en stad med ett vinterklimat ungefär som det sydsvenska och där kör kostymnissarna omkring med sådana och parkerar dem i speciella moppeställ.

Fast till sist hade jag nog röstat på tåget ändå.... Vad skall du läsa på UU?

Norr om huvudstaden är väl lite flytande, mer exakt pinpointing efterfrågas.
Där Sollentuna möter Danderyd.

Boris JR skrev:
BMW C1 är faktiskt ett rätt roligt pendlingsredskap även om det blir spännande när det är ishalka. Den är dock utrustad med ABS och med hyggligt mönstrade skoterdäck räcker det sålänge det är saltat eller inte ligger allt för mycket snö.
Den är omåttligt populär i Geneve som är en stad med ett vinterklimat ungefär som det sydsvenska och där kör kostymnissarna omkring med sådana och parkerar dem i speciella moppeställ.
Har alltid haft ett gott öga till C1. Speciellt när de är utrustade med den där kofferten/ryggsäcken. Men jag läste nyligen att den är ruskigt sidvindskänslig på motorvägen. Och toppar knappt 110 km/h.

Boris JR skrev:
Vad skall du läsa på UU?
Se bild.

Buss till Upplands Väsby sedan Upptåget till Uppsala. Bör bli lite mer än en timmes restid.

Röstar på bil.

C1 funkar fan inte den sträckan i februari... och sommarn så tar du ju storklubban :-)!!

Bil är det bästa, skönaste, minst miljövänliga och dyraste alternativet.. Men wattefakk.. En Peugeot 107 drar inte många droppar, eller en Polodiesel... Förmodligen inte dyrare än C1..

Om du åker en sån superbillig bil, så tror jag inte at tdet blir mkt billigare med tåg ens.. Beroende på studentrabater då om du ska läa på UU.

Ang tåg.. var i uppsala ska du plugga.. Ska du upp till Ångströms varenda dag är det långt från station.. Ska du TILL tåg från Rösjön är det också långt..

Åk bil!

Buss till Upplands Väsby sedan Upptåget till Uppsala. Bör bli lite mer än en timmes restid.
Ser att det bara tar 27 min mellan Upplands väsby och Uppsala C. Att köra C1 eller liknande till Upplands väsby hemifrån mig tar 15 min. Smidigt! Frågan är vad Upplands lokaltrafiks Skolkort kostar. Hittar inget pris på www.ul.se.

Ang tåg.. var i uppsala ska du plugga..
Vid Flustret.

Last edited:
Ser att det bara tar 27 min mellan Upplands väsby och Uppsala C. Att köra C1 eller liknande till Upplands väsby hemifrån mig tar 15 min. Smidigt! Frågan är vad Upplands lokaltrafiks Skolkort kostar. Hittar inget pris på www.ul.se.
Ring och fråga.

Ur ren miljöaspekt är det väl det vidrigaste du kan göra näst efter att ta bilen till matbutiken. Bila i 15 min alltså. Om man bryr sig är väl upp till dig.

Där Sollentuna möter Danderyd.

Har alltid haft ett gott öga till C1. Speciellt när de är utrustade med den där kofferten/ryggsäcken. Men jag läste nyligen att den är ruskigt sidvindskänslig på motorvägen. Och toppar knappt 110 km/h.

Se bild.

Långtradare och stark sidvind är rätt spännande men så jäkla illa är det inte. Den har strax över 15hk så den går lite bättre än en 125a så att marcha 110 går utmärkt. Sen är jag väl inte riktigt övertygad om att det är vist att köra den under längre perioder när det är snö då ödet förr eller senare biter tillbaka.

Jag skulle tveklöst ta tåget, du bor ju nästan lika nära stationen som jag. Pendla sönder fordon är bara kapital- och miljöförstöring samt hög olycksrisk. Bättre att sova på tåget och njuta av utsikten och åka hoj när man är ledig istället! :)

Tycker jag

J

Tåget lätt...

Tar ca 30 min med Upptåget från Upplands Väsby till Uppsala. Går ett tåg i halvtimmen.

Gå från Stn till Flustret är bara skönt... 10 min max.

Upptåget är lite meckigt med pendelkorten dock. Man åker på SL-kort fram till/från Arlanda och UL-kort från/till Arlanda...

Last edited:

Ta tåget..

Eller köp en Polo diesel, drar ingenting och är inte särskilt dyra varken i inköp eller drift.

Sollentuna / Danderydsgränsen är lång ju.. Min bild är att det blir långt till dess att du faktikst sitter på tåget, men det vet du bäst själv. Från tåget räknat är det överlägset, men kolla vad det kostar också, dumt att anat där. Jag tycker oftast attdet blir billigast att ta bilen oavsett, enda fördelen med tåg är att man kan jobba under tiden.. Å andra sidan kan man sällan prata i telefon, så det är fan dött lopp!

Vad skall du läsa på UU?

Det där var en djärv gissning. Tänk om han hade valt att läsa gödselkemi vid SLU istället ? :D

Jag skulle nog valt tåget också - det är ganska kort bit att promenera i Ua från stationen till institutionerna nere vid ån. Och så slipper vi ännu en bilist som ligger ivägen inne i stan när jag behöver ta mig fram :mad: ( :) ).

Fast det kan rent ekonomiskt bli nästan dött lopp om man jämför med en snorbillig bil och om man bor/jobbar lite avsides. Jag räknade ut att min apbilliga Peugeot som kan räknas helt avskriven på tre år (det bör den hålla) - kostar mig inkl skatt, försäkring, reservdelar, bränsle (den största posten) och allt annat, 35000 kr per år räknat på 3000 mils körning. Buss på samma sträcka, med byte nere på stan, går på 40000 kr om jag inte köper årskort o.d. Med bil kan jag gasa friskt och vara framme på 55 min, medans bussen tar minst 1,5h (oftast nästan 2h pga bytet).

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti