Pendla kortare sträcka

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har blivit lite sugen på att börja pendla till jobbet då jag håller på inskaffa allväderställ vilket blir smidigare än att byta om med skinnställ.

Grejen är den att sträckan är ca 6 km och går på kanske 10-15 minuter. Min fundering gäller hur nyttigt detta är för motorn. Jag kommer ju låta den bli lite varm innan jag kör iväg men kommer ju knappast nå arbetstemp som efter en halvtimmes körning. Kanske lugnt så länge man håller låga varv och kör lugnt?
 
Så fort vädret blir lite bättre så kan man ju alltid sticka lite tidigare och ta den lååååånga svängen till jobbet oxå. Förena nytta med nöje så att säga. :tummenupp
 
öh okey? låt motorn gå på tomgång 1 till 2 min sen åker du bara...
 
Last edited:
Hade jag 6 km till jobbet hade jag cyklat...

Jo, det är ju vad jag gör idag och inte är det något större problem. Dock finns det fina dagar när man känner att man inte vill slösa tiden tar att cykla hem och byta om m.m. för att få åka. Bättre att bara ta långa svängen hem från jobbet då.

Låter inte som motorn skulle må speciellt illa av det så kör väl på.
 
Ja, vill man inte slita på motorn kanske det är bättre att den inte körs alls?

Kör bara :yoparty
 
Ett alternativ: Köp en billig liten skutt som blir varm på 6 km. Jag handlade en 200 cc scooter för min till-jobbet-körning (c:a 9 km). Kostade några tusenlappar i inköp och rullar 200-300 mil "småkörning" varje år.
 
Ett alternativ: Köp en billig liten skutt som blir varm på 6 km. Jag handlade en 200 cc scooter för min till-jobbet-körning (c:a 9 km). Kostade några tusenlappar i inköp och rullar 200-300 mil "småkörning" varje år.

Är mer sugen på typ en cafe racer faktiskt men det kommer få vänta ett tag :)
 
Jo, en kafébajk är ju roligare att köra. Men inte lika kul en dag som idag med +4 och stilla regn. Då är alla plastkåpor värda hur mycket som helst. För att inte tala om en vindruta (Givis största) stor som en garageport... ;) Var nästan torr när jag kom fram, trots vått väder.

Eftersom vi talar pendling , menar jag, och inte om att skrapa fotpinnar på krokig landsväg! :)
 
Men nu cyklar TS redan så jag skulle säga att de dagar du vill köra så är kortkörningen till jobbet inget större problem. :tummenupp

Skulle det däremot vara så varje dag i veckan och inga långkörningar så blir det vatten i oljan som inte kokar bort, förutom ökat slitage när motor inte hinner bli varm. Jämför SAABs problem.

Britterna pendlar året runt med hoj så visst går det, men så är deras hojar inte så putsade heller...
http://www.telegraph.co.uk/motoring/motorbikes/10005434/Top-10-commuter-bikes.html

Ta hojen när du är sugen på en sväng efter jobbet men inte när det är 4+ och regn, då tar du trampcykeln. Bäst för din kropp och din motorcykel! :)
 
Motorn tar inte mer skada av att köras under uppvärmingen jämfört med att stå på tomgång. Kanske tom tvärt om, oljetrycket är högre under körning, på tomgång är smörjning sämre.

Dra inte fullt på alla växlar innan den är varm så är det ingen fara.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top