PC3 passar till alla hojar?

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Har funderingar på att köpa en Powercommander till min R1:a.
Kan man köpa vilken som helst eller måste det vara till just den modellen?
Kan jag köpa mig en Powercommander som suttit på en gixxer K5 eller K6 och plugga in i min R1-06?
Första gången jag har hoj med insprut och därav min dumma fråga. :D
Hur mycket ger det att sätta in en PC3? Mindre bränsleförbrukning, fler hk? :va
Hjälp en vilsen själ i detta prylsamhälle!

2763540 Har funderingar på att köpa en Powercommander till min R1:a.
Kan jag köpa mig en Powercommander som suttit på en gixxer K5 eller K6 och plugga in i min R1-06?
Jag tror dom är modellspecifika.

Att bara montera ett PC3 utan att ändra något annat ger antagligen ingenting.

Har funderingar på att köpa en Powercommander till min R1:a.

Jag skulle tippa dom är modellspecifika, beror ju lite på hur man ska dra kablage, var tps eller motsvarande sitter samt kontakter osv..

Jag skulle tippa dom är modellspecifika, beror ju lite på hur man ska dra kablage, var tps eller motsvarande sitter osv.

Ja, tanken är ju att montera Slip-on och K&N luftfilter också. Det bör ju ge en hk eller två tycker man. Så man måste alltså hitta en PC3 som passar till R1 04-06 med andra ord.

Det ger ingenting utom just möjligheten att ställa in din insprutningskurva efter dina andra modifieringar, som luftfilter, helsystem/slipon etc.

Ja, vi skrev ungefär samtidigt skulle jag tro. men som sagt. Tanken är ett slip-on och K&N luftfilter.

De är absolut hojspecifika så du måste ha en som är anpassad för din hoj.

De ger inte ett skit i sig utan ger en möjlighet att justera sprutet för att optimeras mot andra motordelar.

Har du annat filter och avgassystem te.x så andas motorn bättre och behöver mer bensin för att få optimal förbränning/effekt. DÅ kommer Powercommandern till nytta.

Vissa hojar har halvkass justering från fabrik och kan få en bättre effektkurva och gasvar med en proffsigt justerad PC.

Är det inte så att själva PC3:an är likadan för alla hojar, men programvaran och anslutningsdon skiljer sig åt?

Är det inte så att själva PC3:an är likadan för alla hojar, men programvaran och anslutningsdon skiljer sig åt?

Ja, det var något sånt jag tänkte. Själva innehållet i grunkan bör ju vara den samma.

De är absolut hojspecifika så du måste ha en som är anpassad för din hoj.

De ger inte ett skit i sig utan ger en möjlighet att justera sprutet för att optimeras mot andra motordelar.

Har du annat filter och avgassystem te.x så andas motorn bättre och behöver mer bensin för att få optimal förbränning/effekt. DÅ kommer Powercommandern till nytta.

Vissa hojar har halvkass justering från fabrik och kan få en bättre effektkurva och gasvar med en proffsigt justerad PC.

Ja, men det är ju själva PC3:an som gör att hojen blir mer optimal och därav "ger" fler hk. Jag förstår vad du menar men det är lättare att bara beskriva det som jag gör :)
Typ som att chiptrimma en bil. Chippet ger ju inga hk utan det är vad chippet gör för bilens motordelar (optimerar bränsle/luft etc..) som gör att bilen får fler hk.

Last edited:

Nej, förutom andra anslutningsdon mm så har olika hojfabrikat och modeller olika sätt att styra sina bensinspridare och tändpulser och olika sätt att läsa av TPS mm.
Det skiljer defenetivt mjukvara och delvis även i hårdvaran.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back