PC3, chips och hur faan fungerar det???

theflow

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Honda Hornet 900 = Brunnit upp!!!
Hur fungerar dessa chips och power commanders ihop?

Vad jag har förstått så går PC3 förbi chipet och det spelar alltså ingen roll vad man har för chip om man kopplar in en PC...

...men, sen har jag hört att det finns tändningsfördelar med racing chipsen och att man kan få nytta av båda två samtidigt?!?

Vad är rätt och hur har ni gjort på era hojjar? :confused:

Har man en PCIII så skall det nog inte spela någon roll om du har ett chip. Men om man skulle ha en PCII som inte har lika många inställningsmöjligheter så skulle nog ett chip kunna hjälpa till. Fast detta är ingenting jag vet med säkerhet utan bara ett antagande när man tänker på hur de funkar :va

Vad är det för hoj för det första?
På Suzuki kan man gå in med Yoshimuras verktig och programera om orginal styrbox det kan man utan problem kombinera med en PC3usb.

theflow skrev:
Hur fungerar dessa chips och power commanders ihop?

Vad jag har förstått så går PC3 förbi chipet och det spelar alltså ingen roll vad man har för chip om man kopplar in en PC...

...men, sen har jag hört att det finns tändningsfördelar med racing chipsen och att man kan få nytta av båda två samtidigt?!?

Vad är rätt och hur har ni gjort på era hojjar? :confused:

Superbike Roger skrev:
Vad är det för hoj för det första?
På Suzuki kan man gå in med Yoshimuras verktig och programera om orginal styrbox det kan man utan problem kombinera med en PC3usb.

Det är gällande en Aprilia Tuono -03. Min Honda Hornet brann upp i en stor brand för nån månad sen...så nu är allt klart med den nya. Ska hämta hem den om ett par veckor. :D

Det är klart att man vill ha den "as good as it gets". Tänkte sätta på ett slip-on och fixa dit en ny luftburk och sen vet jag inte om jag ska fixa ett chip (verkar billigare...men svårt att omprogramera) eller en PC3 (dyrare med då kan jag själv leka runt med den)? Fattar inte riktigt hur det fungerar...

Chip är knappast aktuellt.
Jag tror mig veta att det sitter SAGEM-boxar på de
flesta Aprilia-modeller och programvaran ligger i flash.
Det betyder att boxen i princip är omprogrammerbar
men det behövs programvara för att göra det.
Tuneboy har programvara för att mappa en del
Sagem-boxar bl.a i Caponord men inte de stora
twinnarna så vitt jag kan se.
http://www.tuneboy.com.au/
Verkstan kan ha sådan programvara från Aprilia,
men jag vet inte läget på Aprilia-verkstads-fronten.

Alternativet om man inte kan komma åt innehållet i
boxen är en PCIIIusb. En annan fördel med PCn är
att det är snabbt och billigt att mappa upp den om
man kör i en bänk med Dynojets tunelink.

Eftersom Powercommander är en s.k. piggy-back dator så funkar den bara som en låda som sitter mellan orginaldatorn och insprut/tändning etc. Vad den gör är att förvränga signalen som skickas och orginalboxen skickar fortfarande ut sin signal som vanligt medans PC'n ökar/minskar som man har mappat den. Att både chippa och använda PC är definitivt overkill. Däremot om du inte ska bänka/mappa hojen ordentligt så kanske ett chip/omprog. är att föredra, du kommer inte att kunna utnyttja PC utan riktiga testvärden från en bromsbänk med bredbandslambda.

Passar på att fråga nu när denna tråden ändå är uppe. Jag har en XT660 som det sitter PCIIIusb på. Innan denna monterades och hojen fick en "custom map" så hade jag en start spärr på hojen. Man såg att denna var igång när hojen var avstängd genom att en lampa blinkade rött på instrumenteringen. Efter PCIII;an monterades och hojen fick en custom map slutade lampan blinka, varför? Har jag ingen startspärr på hojen nu? Om det är så att jag inte har en start spärr, måste denna stängas av när man "mapar"?? Eller är det min dyno kile som har tabbat sig :confused:

[PlastRaket] skrev:
Däremot om du inte ska bänka/mappa hojen ordentligt så kanske ett chip/omprog. är att föredra, du kommer inte att kunna utnyttja PC utan riktiga testvärden från en bromsbänk med bredbandslambda.

Skulle hävda att det är tvärtom,
PCn kan man justera för hand så att den går bra.

Om man flashar om utan att bänka så går det
inte att justera själv om det inte blir riktigt bra.

Ja det får nog bli en Power Commander. Känns som att det är vettigt att kunna programera om den vid behov. Och sen ett Micron Beta Carbon och en ny luftburk. Då måste man väl få fart på en Tuono? :hihi

...men då verkar det iallafall onödigt att ha ett nytt chips oxå.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back