PC 3 yamaha R6 2007 inställning

Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Många olika
Hej
håller på göra cyklarna klara för säsongen,fick pc3 laddade ner kurva
m 418-004 men kanske m418-505 är bättre som utgångsläge?
cyklarna är utrustade men full titanakrapovic,bmc racefilter.(Yamahar6-2007)
o2 sensor unplugged innebär detta att lambda sonden skall vara urkopplad(måste man ta bort den helt,och sätta i en lambdabult).skall i veckan köra cykeln i bänk.tacksam för seriösa svar.
Drevning BRNO?Som Anderstorp 15-44/45.
Däck val racetec(mönstrade) k1 fram k2 bak????.:tummenupp

Hej
håller på göra cyklarna klara för säsongen,fick pc3 laddade ner kurva
m 418-004 men kanske m418-505 är bättre som utgångsläge?
cyklarna är utrustade men full titanakrapovic,bmc racefilter.(Yamahar6-2007)
o2 sensor unplugged innebär detta att lambda sonden skall vara urkopplad(måste man ta bort den helt,och sätta i en lambdabult).skall i veckan köra cykeln i bänk.tacksam för seriösa svar.
Drevning BRNO?Som Anderstorp 15-44/45.
Däck val racetec(mönstrade) k1 fram k2 bak????.:tummenupp

Jag har inte kört min i bänk ännu.
Men vad jag har förstått så när du kopplade in din Pc3:a så kopplade du en slad från Pc3.an till en slad som gick till ECU:n.

Alltså du kopplade in dig på den sladen. Som jag har förstått det så gör den sladden att man lurar lambda sonden att det är rätt värden...

Har också funderat över det där en bra stund. Provat lite olika mappar med lambdan kvar och det funkar utan några problem för min del. Ska bänka den 18/4 och då får han som gör det ändra om det är något som är fel. Kör oxå med bmc och helsystem. :tummenupp

pc3

Jag har inte kört min i bänk ännu.
Men vad jag har förstått så när du kopplade in din Pc3:a så kopplade du en slad från Pc3.an till en slad som gick till ECU:n.

Alltså du kopplade in dig på den sladen. Som jag har förstått det så gör den sladden att man lurar lambda sonden att det är rätt värden...

Precis som jag tänkt.
Lambdasondensfunktion är att läsa avgaserna och meddela databoxen hur dom ser ut,är dom för magra ger boxen mer och vice versa.Är denna kabel man tjuvar på blå kabel till databox tillför att lura lambdasonden så förstår jag.
Annars hade detvarit så att lambdasonden ändrat pc3 inställning då denna försöker jobba optimalt miljömässigt sett.Liten enkel förklaring,men orkar inte mer nu.ha det micke:tummenupp

Precis som jag tänkt.
Lambdasondensfunktion är att läsa avgaserna och meddela databoxen hur dom ser ut,är dom för magra ger boxen mer och vice versa.Är denna kabel man tjuvar på blå kabel till databox tillför att lura lambdasonden så förstår jag.
Annars hade detvarit så att lambdasonden ändrat pc3 inställning då denna försöker jobba optimalt miljömässigt sett.Liten enkel förklaring,men orkar inte mer nu.ha det micke:tummenupp

Precis. Nått i den stilen är det.
Jag var i Spanien för 2-3 veckor sedan. Då hade jag laddat Pc3.an med en karta från powercommander.com och det gick alldeles utmärkt...

Lycka till..

Om det är den grå kabeln, så påverkar den inte lambdasensorn. Den grå kabeln (tillsammans med PCns jordkabel) är till för att mäta spänningen över TPSens utgång och jord, precis som ECUn gör, och är därför fäst på samma kabel.

(Jag antar att det inte är den nya EX-versionen av PC ni pratar om, utan den som heter Power Commander III USB.)

Glöm inte att mappa trottelposition internt i PCn -- annars funkar det inte som det ska. Mät spänning vid full trottel och ingen trottel under körning. Ta en spänningskälla runt 0-6 Volt och en vridpot så kan du "skapa" dessa värden och mata dem in i PCn när man mappar internt. Funkar perfekt.

edit: jag såg att det är fly-by-wire. Man måste alltså varva över 9k när man gasar fullt för att få spjällen att öppna fullt.

Last edited:
Precis som jag tänkt.

Den lambda som sitter på är väl en smalbandslambda som endast är i bruk under låglast, då ersätter man den med sladd ut från PC för att simulera sonden och lura ECU att blandningen alltid är fine så att den kör på den förinlagda bränslemappen istället för att börja strula med att magra ut,,,

Den lambda som sitter på är väl en smalbandslambda som endast är i bruk under låglast, då ersätter man den med sladd ut från PC för att simulera sonden och lura ECU att blandningen alltid är fine så att den kör på den förinlagda bränslemappen istället för att börja strula med att magra ut,,,

Som jag har förstått det är det som du sa att lamba sonden endast är i bruk upp till ca 5-6000 varv. Efter det så används den helt enkelt inte.

Och då kan PC ta över. Men PC fungerar heller inte på 100% utan på ca 60% på de låga varven eftersom spjällen inte är fullt öppna.

Det kan ju inte vara så att PC inte fungerar om den är rätt inkopplad. Det här e ju nått PC måste ha tänkt ut innan. De e nog bara att tuta och köra...:tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...