Passform på Suomy-hjälmar

Steep

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10 Vespa 125 Primavera -83
Har möjligheten att köpa en Suomy Vandal hjälm i USA för en mkt bra penning men har ingen aning om hur dem är i passformen då det inte finns någon återförsäljare i Göteborgsområdet (vad jag vet iaf).

Är det någon som har en Suomy Vandal som kan jämföra passformen med Arai och Shoei?

Jag har ett riktigt "Shoei" huvud, Arai passar inte alls. Har även varit inne på att köpa mej någon Suomy kruka. Bra passform på dom med, (ganska lika Shoei i mitt tycke).

Avlång vattenskalle menar du ;)

Har du en Suomy?

ARAI sitter bra på min skalle & dom SUOMY hjälmar jag har testat har oxå suttit bra

Var nära på att köpa en suomy vandal men efter endel googlande ansågs den vara sjukt brusig!!! Så det blev en xlite...

Jag har en riktig shoeiskalle o arai passar inte alls.
De gör inte suomy heller!

Spridda skurar när det gäller passform verkar det som.

Finns det något ställe i Göteborg med omnejd som har Suomy hjälmar så man kan prova en?

Har haft Arai som passade mkt bra, kör nu Suomy som jag tycker känns som Arai i formen dvs bra, har aldrig tyckt om Shoei, kör Airoh i skogen

Mitt tips är att inte köpa en hjälm otestad (av dig själv)! Passformen är sjukt viktig, och för mig finns det egentligen bara ett märke som passar bra, och det är Arai. Har testat de flesta "premium"-hjälmar på marknaden, och ingen annan tillverkare passar mitt huvud som Arai, oavsett hur lika de "ska" vara i passform. Fan, till och med sist jag skulle köpa ny Arai-hjälm funkade inte passformen, och då har alltid Arai suttit som handsken innan! Skulle byta från min Astro/R till Viper GT tänkte jag. Måste ju passa rakt av då de i princip är idenstiska hjälmar, men nej!! Klämde konstigt uppe på huvudet. Fick bli en RX-7 istället.

Summan av kardemumman; jag hade aldrig köpt en hjälm utan att prova den först. Såvida den inte går på ett par futtiga hundralappar vill säga.

//Morphine

EDIT: Yamahacenter i GBG har ett ganska stort utbud av hjälmar. Köpte ovan nämnda RX-7:a där. Kommer inte ihåg om de har Suomy, men säkert!

Last edited:
Mitt tips är att inte köpa en hjälm otestad (av dig själv)! Passformen är sjukt viktig, och för mig finns det egentligen bara ett märke som passar bra, och det är Arai. Har testat de flesta "premium"-hjälmar på marknaden, och ingen annan tillverkare passar mitt huvud som Arai, oavsett hur lika de "ska" vara i passform. Fan, till och med sist jag skulle köpa ny Arai-hjälm funkade inte passformen, och då har alltid Arai suttit som handsken innan! Skulle byta från min Astro/R till Viper GT tänkte jag. Måste ju passa rakt av då de i princip är idenstiska hjälmar, men nej!! Klämde konstigt uppe på huvudet. Fick bli en RX-7 istället.

Summan av kardemumman; jag hade aldrig köpt en hjälm utan att prova den först. Såvida den inte går på ett par futtiga hundralappar vill säga.

//Morphine

EDIT: Yamahacenter i GBG har ett ganska stort utbud av hjälmar. Köpte ovan nämnda RX-7:a där. Kommer inte ihåg om de har Suomy, men säkert!

Vad jag vet har inte YamahaCenter Suomy-hjälmar. Var och testade hjälmar där i somras och hittade inga Suomy då.

//Andreas

Morphine: Jag håller helt och hållet med. Men priset är 1/3 del av här hemma och då känns det värt att testa. Men jag vill ju som sagt helst prova den först, gillar inte att köpa grisen i säcken...

Morphine: Jag håller helt och hållet med. Men priset är 1/3 del av här hemma och då känns det värt att testa. Men jag vill ju som sagt helst prova den först, gillar inte att köpa grisen i säcken...

Är du tät så testa! Kan ju inte bli mer än fel så att säga. Sälj skräpet på blocket om den inte skulle passa. Kan vara så att jag har väldigt speciell huvudform och är känslig när det kommer till passform. Vet du med dig att ett flertal olika hjälmtillverkare passar ditt huvud väl, så kör. Men som sagt, personligen hade jag inte köpt grisen i säcken!

Någon nämnde DepåStop i Sävedalen. Finns de kvar annars finns de kanske vid Stigscenter... Kan vara värt att kolla.

Problemet kanske är löst!

Sportdepån verkar ha Suomy i sitt utbud! Bara att åka dit och testa på måndag....

Jag bytte från XR1000 till Vandalen, den sitter nästan bättre, den oväsnas som f*n och visiret tar 1,5 utbrott att byta. Jag har den på bana, men ska jag åka längre & gata så blir det Shoeien.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!