Passform på raceställ

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Tjenare!

Var idag inne och provade lite raceställ till kommande säsong.
Berik stället var det jag fastnade mest för(det är bra grejjer va? :)
Jag testade både storlek 50 och 52 men har ingen aning om hur jag ska välja. 1. Den mindre varianten satt som ett korvskinn och fick knappt av/på mig det och det blir ruskigt tight med ett ryggskydd. Jag såg ut som en robot utan rörelseförmåga.
2. Den större varianten satt också som ett korvskinn men hade mera rörlighet men också "löst" skinn vid höfterna och armarna, blir dock lite bättre med ryggskydd.

Frågan är vad man ska välja? Jag vet att det töjjer sig lite men man ska väl kunna röra sig? Är det viktigare att det sitter super super tight än rörelseförmågan?

/J

När jag köpte mitt så sa försäljaren att det skulle vara super super super tight :) det utvidgar sig väldigt mycket.. trodde inte att det skulle utvidga sig så mycket, men efter ungfär 10 åkturer så sitter det helt underbart!
och jag kunde knappt röra mig från början heller..
är ingen expert, säger bara mina erfarenheter :)

Mitt sitter fruktansvärt tajt ( behöver hjälp att få det över axlarna)
Och efter en vurpa är jag glad att det satt så tajt.

Jag hade samma problem som du i början med mitt ställ, var tvungen att få hjälp att ta av och på.
Nu sitter det riktigt skönt och jag har inga problem att röra mig i det.
Provade du att sitta på en hoj när du testade ställen? Det kan vara svårt att röra sig i dem när man står upp men man kan röra sig bra på hojjen.

Det skall vara riktigt tajt. Det är gjort för att funka när du sitter hopvikt på hojen, inte när du står och kråmar dig framför en spegel. Av det skälet är raceställ t ex kortare över framsidan än baksidan. De töjer sig med tiden men blir aldrig helt enkla att få av eller på en svettig kropp. De är helt enkelt gjorda för att funka när du kör, inget annat.

Börja med att ta på det ryggskydd du tänkt att använda, och sätt dig sedan på en hoj.

Ett raceställ ska du inte kunna stå rak i :tummenupp däremot sitta perfekt på hojen.

Välj "50" stället även om du tycker det sitter för tajt!

Det kommer att töja sig ganska mycket så passformen kommer att bli riktigt bra när du använt det ett tag

tajt tajt med en sk kamelfot fram i grenen vid upprät position
se bar tii att man får in en saxspets i ärm o fot ände anars blir det problem för ambulans-och skjukhuspersonalen om det skulle komma att behövas

Olika på olika fabrikat. Jag har köpt ett Swift som satt supertight men det töjde sig aldrig utan det sprack till sist i armhålan. Det töjde sig fan ingenting och det var inte så kul kan jag säga. Mitt Spidi däremot har blivit lite större. Dainese har jag sett bli stora som hus :)

Jag har nyss testat ut ett ställ och när han som hjälpte mig sade att det där stället sitter perfekt så trodde jag att han skämtade. Jag kunde inte komma i stället utan hjälp och inte kom jag ur stället utan hjälp heller. Då hade jag bara kortkallingar och t-shirt på mig. Men ryggskyddet då frågade jag. Det är inga problem blev svaret, då sitter stället ännu bättre...

Så kan du knäppa igen storlek 50 så sällar jag mig till de övriga. Välj storlek 50! Det töjer sig snabbt så att du får in ett ryggskydd.

En av orsakerna är att det är väldigt viktigt att det sitter aptajt är att skydden och stället i sig ska sitta på plats vid en ev klotning.

Regnställ och varmare kläder vid kylig väderlek ska man visst dra på sig utanpå stället sen.

Gå in och testa de där två ställen igen och känn dig för. Bestäm dig sedan för 50... ;)

Mitt ställ satt väldigt skönt när jag köpte det. Idag sitter det lite väl löst både här och där. Nästa gång jag köper ställ ska det sitta riktigt tajt. Köp så litet som du får på dig.

Jag är en av dom få som tydligen har ett ställ som inte töjer sig mkt alls, ett IXS raceställ kostade 14 för många år sedan, mkt bra kvalitet
(kanske därför det inte töjer sig)
Det är svårt att röra sig på ett bra sätt på hojen med ett allför tajt ställ, därför har jag mitt bara till gatåka.

Jag är en av dom få som tydligen har ett ställ som inte töjer sig mkt alls, ett IXS raceställ kostade 14 för många år sedan, mkt bra kvalitet
(kanske därför det inte töjer sig)
Det är svårt att röra sig på ett bra sätt på hojen med ett allför tajt ställ, därför har jag mitt bara till gatåka.

Det kan inte bero på att du med åren gått upp ett kilo eller två?:D ;)

Tight ska det va! Jag kör själv ett Dainese i strl 50. Är 180cm, 84kg.
Bra att tänka på är att det brukar skilja sig en storlek mellan tvådelat och helställ. Jag får på mig 48 på tvådelat Dainese.

Kör på 50:an!

Ps. Kolla in min avatar:tummenupp :slicka:D

ett tips är att kolla PSI där får du ju mått sytt och egen desingen mitt sitter helt jävla klockrent det kan nog alla som har sett det intyga :tummenupp

Haha ok! Ni låter rätt överens. Tack för hjälpen!

/J

Nu gör jag dig mera förbryllad:::: Jag hade valt 52:an!

Ett skinnställ satt väldigt tajt runt armar och ville inte vidga sig. Provade med petflaskor o annat skrot för att få det att töja, men icke. Alltså lättare att få kramp i underarmarna.

Ett annat hade dålig plats i "grenen", och det ville inte heller töja ut sig. Så i det stället var det aldrig tal om att gå upprätt i :-)

Ibland önskar man att man inte har val. -Det komplicerar bara:-)

Har läst något om att stället inte ska strama i grenen när man sitter på hojen (dvs vara för kort i överkroppen) å inte heller strama åt i sömmen i armhålan... Beror säkert på hur stället är sytt men iaf vad jag läst...

Last edited:
Oj jag visste att det skulle inte skulle vara så enkelt som det lät i början! :) Men dom flesta tycker iallafall att det ska sitta tight tight. Ska in igen och sätta mig på en hojj först och främst samt smälla på ett ryggskydd!

ett tips är att kolla PSI där får du ju mått sytt och egen desingen mitt sitter helt jävla klockrent det kan nog alla som har sett det intyga
Prisklass?

Alla snackar om grenen, suppe som gäller då om det ska bli så tight där?

Tack för allhjälp :D

Ni som väljer så tajta att ni inte får på er ställen själv. Hur gör ni då när ni ska få på dom? Och nä det är inte riktat till de som är sambo utan singel ;)

Det kan inte bero på att du med åren gått upp ett kilo eller två?:D ;)

Tight ska det va! Jag kör själv ett Dainese i strl 50. Är 180cm, 84kg.
Bra att tänka på är att det brukar skilja sig en storlek mellan tvådelat och helställ. Jag får på mig 48 på tvådelat Dainese.

Kör på 50:an!

Ps. Kolla in min avatar:tummenupp :slicka:D

Tack för den, :ajjabajja

det var sådär löjligt tajt redan från början som "alla" sa att det skulle vara, när jag provade i butiken så fick jag inte av mig det själv och säljaren såg jag inte röken av så jag blev till slut tvungen att fråga en annan kund om hjälp, lite pinsamt.

Min poäng är att det är iaf för mig svårt att köra på bana i ett tajt ställ, därför har jag att annat till det. Problemet är att det är svårt att veta vilka ställ som töjer sig.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman