Partionera hårddisk?!

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 fighter -05
Har köpt ny hårddisk. Men min dator klarar inte av att kontrollera hela 160Gb hårddisken på en gång så jag måste partionera den.
MEN vet inte hur man gör?

Finns det någon vänlig själ där ute som vill hjälpa mig?

mvh No_Fear!!

Ta hem ett program som heter Partition Magic 8.0
som finns på Denna sida
Detta program kan du köra i windows så slipper du krångla i dos..

Men nu är det ju som så här att jag kommer inte in i Windows förrän jag har partionerat hårddisken. För det går inte installera något innan disken är just partionerad.

That is A PROBLEM!

NO_FEAR skrev:
Men nu är det ju som så här att jag kommer inte in i Windows förrän jag har partionerat hårddisken. För det går inte installera något innan disken är just partionerad.

That is A PROBLEM!
För att göra det enkelt för dig så släng i disken i ngn annan burre och partionera därifrån.

Last edited:
NO_FEAR skrev:
Har köpt ny hårddisk. Men min dator klarar inte av att kontrollera hela 160Gb hårddisken på en gång så jag måste partionera den.

mvh No_Fear!!

Eller så startar du upp datorn med en start diskett tex från win 98, & går in i F-disk & partitionerar du den då ENKELT. (tror jag)

R1 UFFE har försökt göra så som du säger( min bror har gjort det) men han lyckades visst inte.

Men man kan kan koppla in den i den här datorn istället. får testa snart. tack för de tips jag fått.

NO_FEAR skrev:
R1 UFFE har försökt göra så som du säger( min bror har gjort det) men han lyckades visst inte.

Men man kan kan koppla in den i den här datorn istället. får testa snart. tack för de tips jag fått.

Det är inte så att du har en såpass osannolikt gammal dator att den inte känner av HDs större än.... tja, var det runt 10 gig gränsen gick? I så fall är det bara att uppdatera bios.

Du kan installera Partition Magic på en annan burk o göra startdisketter med Partitionmagic. Sen slänger du in disketterna i datorn o kan starta upp Partition Magic via dom ( även utan att windows är installerat alltså ).

Du säger att Windows inte startar efter du kopplat in den nya hårddisken?
1. Du har vänt IDE-kabeln fel.
2. Du har ett felaktigt master/slave förhållandet mellan dina IDE-enheter.
3. Du har ett gammalt bios som får spel av den nya disken.

Vad händer när datorn startar? Hur långt kommer den? Räknar den minne? Piper den annorlunda? Får du något meddelande på skärmen?

NO_FEAR skrev:

mvh No_Fear!!

Kör du FAT 32 eller NTFS

Tack för att ni försökt hjälpa mig så mycket.
Men min bror drog iväg datorn igår kväll/natt till en polare som är någon sorts "dataguru" :bow som tydligen skulle fixa det. Men som sagt tack ändå.

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back