Parkeringsregler för MC i GBG

Gäller inte max 24 timmar per vardag för parkering om inget annat står.
Dvs du måste nog flytta den varje vardag för att inte bli lappad.

Gäller inte max 24 timmar per vardag för parkering om inget annat står.
Dvs du måste nog flytta den varje vardag för att inte bli lappad.

Fick precis mailsvar av Göteborgs trafikinformation och det är precis det som gäller. Alltså max 24 timmar.
Case closed. :näsblod

Eftersom du får stå max 24 timmar per vardag. Torde det för min enkla tanke bli ganska svårt för P-vakterna att lappa dig för att ha stått längre än 24 timmar per vardag.
"Är det en tidsbegränsad parkering gäller även
tidsbegränsningen för MC."
Det är ju ingen konst lappa nån om det är max 2 timmar per vardag.
Eller om det är max 23 timmar per vardag.
Men är det max 24 timmar per vardag så är det svårt att visa att du stått längre än 24 timmar nån dag. Med undantag den dag när man ändra från sommartid till vintertid. Dvs en dag om året.
Nu ska man inte underskatta politikernas intresse för parkeringsintäkter i Göteborg.
Den är säkert i klass med hur polisen jobbar eller snarare ännu värre.
http://www.dn.se/ledare/signerat/polisen-vill-inget-se-vill-inget-hora

Last edited:
Men är det max 24 timmar per vardag så är det svårt att visa att du stått längre än 24 timmar nån dag.

Mer än 24 timmar åt gången, är det såklart, inte 24 timmar / dygn. Det kan de ju kolla genom att exempelvis lägga en sten på ett däck eller på kapellet och se om stenen är kvar efter 24 timmar. Sen om de orkar det, är en annan fråga.

Ta bort plåten bara

Lite kardborrfäste mellan plåten och skylthållaren är kanon, har det på min sportis. Går till och med att plocka av i farten om man skulle vilja det :tungan

Edit: Såg att MartinB och Lomma nedan reder ut begreppen - inget att rekommendera alltså...

Last edited:
Lite kardborrfäste mellan plåten och skylthållaren är kanon, har det på min sportis. Går till och med att plocka av i farten om man skulle vilja det :tungan

Diskuterades inte detta när man krånglade till moppeparkeringarna?
Jag har bestämt för mig att man kan"bogsera bort" ett felparkerat fordon om man omöjliggjort identifiering eller någon liknande formulering.

Sen om de orkar det, är en annan fråga.

Tro mig, de orkar...

Mer nitiska p-vakter än i Göteborg är svårt att hitta! Fullständigt galna, att parkera fel är inte ett bra val, och om du ställer upp hojen med kapell så är det i sig en signal till vakterna. En god vän parkerade sin bil på p-plats med max 24 timmar, fick inte böter på några dagar, var bortrest 7 dagar och när han kom hem hade han fått 7 p-boter... Not so nice!

Eftersom jag har varit "i kontakt" med myndigheterna avseende flera av dessa frågor så ska jag delge av min överlägsna insikt (för här finns både uttryck för myter och gammalt "så var det förr" som misstolkas som fakta - det är det inte, akta er för att gå på vissa av "tipsen" här)

- 24 -timmarsregeln gäller över hela landet. Kommuner kan ha en så kallad lokal trafikföreskrift som ger andra förutsättningar för att parkera. Kolla din kommuns hemsida.
- Att ta bort registreringsskylten är numera (som någon annan skrev) en anledning för kommunen att genomföra en så kallad omedelbar flytt. Du behöver inte ens vara felparkerad. En rätt korkad åtgärd med andra ord, i alla fall i större städer där fordonsflyttning är aktiva.
- Man kan inte få mer än max fem parkeringsböter. Svensk lag. Det kanske kändes som sju, eller så har det bolag som utfärdat dem brutit mot lagen själva.

Tackbrev och annat kan ni spara - jag delar så gärna med mig utan erkännande (fin kille).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT