Parkeringsregel?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Om det står så här:

"Lastzon, parkering förbjuden 7-17"

Får jag då stå där på en söndag, eller innefattar 7-17 även helger?

ska det inte vara skrivet inom (7-17) om det gäller Lördgar, och i 07-17 om det gäller Söndagar ??? är inte 100% men har för mig att det ska vara nått liknande...

ska det inte vara skrivet inom (7-17) om det gäller Lördgar, och i 07-17 om det gäller Söndagar ??? är inte 100% men har för mig att det ska vara nått liknande...
Jag har också för mig det, men jag är inte säker. Det var ju liksom 18 år sedan man skrev ett teoriprov sist.

saxat
Ett tips om man kommer till regionen är att ställa sig i lastzoner. Om man vill hitta bilen på samma plats då man kommer tillbaka (och ej finna den pereforerad av lastbilschaffisnävar) sker detta efter 17.00 och man tänker åka innan 07.00 nästa dag (kolla skyltarna så att det inte är fråga om de mystiska platser där lastning sker vid de mest skumma tillfällen). På helger är de flesta lastzoner dock "allmän egendom".
http://lemmel.com/parking.htm

Om en lastzon gäller mellan kl. 8 och 17, kan jag stå där andra tider?
Om det inte finns en tilläggstavla som säger vad som gäller övrig tid så kontrollera att det inte sitter ett vägmärke före lastzonen, detta gäller i så fall.

Last edited:
Är lastbils chaffis i Sthlm inner stad, och det finns inget värre än att komma fram till en lastzon och finna en bil mitt smäck i zonen, vet inte hur många gånger man har funderat på att släppa en 2 tons pall över den parkerade bilen, parkera gärna, men se bara till att du är borta när tiden är inne..

Är lastbils chaffis i Sthlm inner stad, och det finns inget värre än att komma fram till en lastzon och finna en bil mitt smäck i zonen, vet inte hur många gånger man har funderat på att släppa en 2 tons pall över den parkerade bilen, parkera gärna, men se bara till att du är borta när tiden är inne..

Men är det inte lite kul när "sten-håkan 49" får stå dubbelparkerad med skogaholmsscanian och med diskbrock och ömmande knän försöka få upp pallyften för trottoarkanten för att det står en S-class på lastzonen vars ägare
"yuppi-henkan 32" är inne hos revisorn och försnillar bort några millar från skatten?

Men är det inte lite kul när "sten-håkan 49" får stå dubbelparkerad med skogaholmsscanian och med diskbrock och ömmande knän försöka få upp pallyften för trottoarkanten för att det står en S-class på lastzonen vars ägare
"yuppi-henkan 32" är inne hos revisorn och försnillar bort några millar från skatten?

Jo dom jävla brömasarna står ju alltid i vägen, var man än kommer.. :mad: Å så frågar man dom om dom kommer ta lång tid på sig. Nää fan, bara 5 min, ca 15 min senare så knatar man in efter dom och frågar va dom håller på med, nää då ska dom ju märka sitt bröd och lägga upp det i hyllorna... :huvet
Men för er som kör personbil, så går det ju faktiskt att välja en annan väg.. :tummenupp

..fast visst är det härligt att man får stå i 10 minuter på lastzon utan att riskera böter? Speciellt så när man vet att man står ivägen för alla lastbilar. Du vet att det inte är "lastbilszon" va? Att man faktiskt KAN lasta ur en vanlig bil också?

[edit] Nåja, det första var väl lite lördagsprovokation.. :mad:

Last edited:
..fast visst är det härligt att man får stå i 10 minuter på lastzon utan att riskera böter? :tummenupp Speciellt så när man vet att man står ivägen för alla lastbilar.

Du vet att det inte är "lastbilszon" va? Att man faktiskt KAN lasta ur en vanlig bil också?

Jo det är jätte skoj att släpa upp och ner på tunga burar och pallar på trottoarer och över kantsten.. :D Men det är ännu roliagre att ringa till parkeringsbolaget, som kommer och bogserar bort bilen i från platsen, eller om han bara har lite tur, får en fin liten böteslapp på framrutan. Fast det är väll Stockholmarna vana vid, dom har väll mängdrabatt allihoppa.. :tummenupp

Jo jag vet att det är en "Lastzon" där vanliga bilar oxå kan lossa och lasta, men till 99% så står det en bil där som säkerligen har stått där hela natten...
Antigen igenomfrusen eller igenimmad...

Jo det är jätte skoj att släpa upp och ner på tunga burar och pallar på trottoarer och över kantsten.. :D Men det är ännu roliagre att ringa till parkeringsbolaget, som kommer och bogserar bort bilen i från platsen, eller om han bara har lite tur, får en fin liten böteslapp på framrutan. Fast det är väll Stockholmarna vana vid, dom har väll mängdrabatt allihoppa.. :tummenupp

Jo jag vet att det är en "Lastzon" där vanliga bilar oxå kan lossa och lasta, men till 99% så står det en bil där som säkerligen har stått där hela natten...
Antigen igenomfrusen eller igenimmad...

Jag är fullt medveten om att det är ett aber utan like att köra lastbil i innerstan men det jag reagerar på är att lastbilschafförer i många fall verkar få för sig att lastzoner är "deras".

Jag höll på att lasta ur min tidigare jobbkärra på en lastzon. Var uppe med det sista och när jag kom ner så hade en drickabil ställt sig utanför mig trots att det såklart fanns gott om plats. Den lilla feta chaffören vägrade flytta på sig med ursäkten att: -"Du vet.. Vissta lastar ju va.." varvid han sen satte sig ner och skulle käka på stället han leverat dricka till.

Jag är fullt medveten om att det är ett aber utan like att köra lastbil i innerstan men det jag reagerar på är att lastbilschafförer i många fall verkar få för sig att lastzoner är "deras".

Jag höll på att lasta ur min tidigare jobbkärra på en lastzon. Var uppe med det sista och när jag kom ner så hade en drickabil ställt sig utanför mig trots att det såklart fanns gott om plats. Den lilla feta chaffören vägrade flytta på sig med ursäkten att: -"Du vet.. Vissta lastar ju va.." varvid han sen satte sig ner och skulle käka på stället han leverat dricka till.

Jo det är ju en sak, om man är verkare på ett bygge, och ska lasta ur saker, så ska dom självklart få göra det. Men jag kör bara till en sorts butik i Stockholm, och lastzonerna är avsedda för våra bilar, är inte 100 % om det gäller som lastzon för andra bilar, då det är koncernens hyra område "Tror jag" Men jag ska kolla upp det på Tisdag när jag kommer in på Söder....

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025