Parkeringsbot i centrala Sthlm

nuggen

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007 Yamaha XT660R
Hej

Jag har hört från många att det är ovanligt med p-bot (på vanlig gata, ej gulaområden eller nära korsning) här i Stockholm.
Vad har ni för erfarnehet av detta?
Jag träffade en pvakt på natten på min gata o ställde några frågor, dock sade hon att de är lika hårda mot hojjar som mot bilar.
Dela gärna med er om ni varit med om.
Mvh
Jan
 
Jag har blivit lappad två gånger för att stått utan för MC-ruta utan att ha erlagt avgift. Båda gångerna har hojjen stått snyggt uppställd på tvären mellan två bilar, utan att ha skymt sikt etc. Nu senast var det faktiskt moppen (125 cc) de hade mage att fästa boten på.

Jag lackade ur ordentligt, så nu brevväxlar jag med trafikkontoret om hur de skall kunna skapa fler MC-parkeringar i Sthlm.

Har redan fått MC-parkeringen utanför min port fördubblad, och nu försöker jag få till ett 20-30 tal p-platser till i city i trakterna kring Åhlens där det som det är nu är omöjligt att hitta parkering om det inte ösregnade på morgonen.

Om fler skriver till dom så kanske kvarnarna mal lite snabbare. Alla ärenden måste diarieföras osv så börjar arbetsbördan där borta att märkas är jag säker på att de tar sig an ärendet.

Kom precis hem från Barcelona. Där kryllar det med moppar och MC och parkering där verkar inte vara nåt prob. Förstår inte vad som är så svårt i Sthlm.

Tycker det är helt sjukt att man skall behöva erlägga samma avgift som för bil. Och samma böter.

Man blir förbannad.
 
Last edited:
hmm det var inte enkelt att hitta rätt person/nummer/epost att kontakta, har du något bra tips?
 
MC parkering Carlsson Marie 26843 1:009 Tillstånd Juridik/Dispenser Trafikkontoret 2008-07-08 14:55
MC parkering Eklöf Desirée 26110 1:016 Tillstånd Juridik/Dispenser Trafikkontoret 2008-07-09 08:00
MC parkering Eriksson Bo 28753 1:052 Tillstånd Juridik/Dispenser Trafikkontoret 2008-07-08 15:45
MC parkering Hammar-Kivinen Eva 26842 1:018 Tillstånd Juridik/Dispenser Trafikkontoret
MC parkering Löf Andrea 26864 1:025 Tillstånd Juridik/Dispenser Trafikkontoret
MC parkering Wärn Mona 26838 1:008 Tillstånd Juridik/Dispenser Trafikkontoret

Ujj formateringen sket sig visst...

Det är 08-508 innan numret.
Mailen är förnamn.efternamn@tk.stockholm.se
 
Tackar så mycket =)

Nu skall det skrivas brev.
/Jan

Kör hårt! Låt kvarnarna mala!
Jag har skickat brev till två instanser, både polisen och trafikkontoret.

Tydligen är det nån lag från 1959 som säger att alla motordrivna fordon skall erlägga samma p-avgift och betala samma böter oavsett storlek. Det är visst denna lag som ställer till det.

Det bästa vore om de plockade bort MC-rutorna helt och lät MC parkera gratis där det fanns plats (och där de inte står ivägen). Tex mellan bilar etc etc.

Går det inte att riva upp den där lagen (vilket förmodligen inte är görbart i ett huj) så måste fler MC-rutor vara det enda alternativet.

Av namnen tidigare i tråden så har jag för mig att det är Mona Wärn jag talat med.
 
"På en "gratis" parkeringsplats för MC så gäller 24-timmarsregeln. I vägmärkesförordningen anges att parkering är tillåten under vardagar utom vardag före sön- och helgdag, högst i 24 timmar i följd. Registreringsskylten måste vara väl synlig så att fordonet kan identifieras om inte kan även bortforsling utföras."

Man kan alltså inte ha kapell på sin hoj?
 
MC parkerings platser är bra, så länge folk kan ställa hojarna rätt dvs. i rad & inte tvärs över p-platserna så att 4 mc - platser blockeras. Sådant beteende irriterar & bestraffas. Mopeder brukar jag lyfta bort & ställa på trottoaren.
Finns det ingen MC -P plats måste du ju ställa dig i en P - ruta för en bil. Kommer en P - Lisa / Nisse blir det ju svårt att styrka om betalt p-avgift eller ej då du inte kan fästa biljetten någon stans där ingen kommer åt att ta den. De brukar kontra med mobil betalning vilket iof. är fiffigt om man hade lust att betala så därför äger jag ingen mobil när de frågar- ber en stilla bön att den inte ska ringa.
Iof. kan man ta med sig reg. skylten in i affären (kardborre fäste) om man har ett snabbt ärende & inte maximal otur dvs. att bärgningsbilen just avslutat fika rasten runt hörnet & står utan uppdrag & kan forsla bort din MC inom 5 min. Men det är en högoddsare, bärgningsbilar brukar ha en inställelse tid på 45 min till 3 dygn.
Men att jobba för fler MC parkeringar är nog rätt väg, det har blivit fler hojar i stan vi betalar skatt & har därför berättigad rätt till samma service & P- platser som all annan trafik. P-vakter i stort gör ett bra jobb ser till att bussfiler, lastplatser & handikapprutor ej blockeras samt ser till att framkomligheten bibehålla. Men dessa sk privata P - bolag som lever på att lappa maximalt antal bilar/dag för bibehållen vinst. Usch!!
 
MC parkerings platser är bra, så länge folk kan ställa hojarna rätt dvs. i rad & inte tvärs över p-platserna så att 4 mc - platser blockeras. Sådant beteende irriterar & bestraffas. Mopeder brukar jag lyfta bort & ställa på trottoaren!

Hur gör du med mopedbilar och fyrhjulingar?
Jag har funderat på att vända uppochner på dom, men inte riktigt vågat.
 
Tydligen är det nån lag från 1959 som säger att alla motordrivna fordon skall erlägga samma p-avgift och betala samma böter oavsett storlek. Det är visst denna lag som ställer till det.

Hälften utav MOTORCYKEL-parkeringarna är fyllda med mopeder , vad är det som gäller för dessa . Hade jag moped så skulle jag ställa den på trottoaren .
 
Min 125:a ser ut som en moppe. Av med skylten så är all parkeringshuvudvärk borta. :)
I medelhavsländerna (och alla andra mer eller mindre exotiska ställen) är 2-hjuliga fordon enormt mycket vanligare, inte minst som bruks & pendlaralternativ. Således har lagarna och infrastrukturen för dessa hängt med, till skillnad från här hemma.
 
Min 125:a ser ut som en moppe. Av med skylten så är all parkeringshuvudvärk borta. :)
I medelhavsländerna (och alla andra mer eller mindre exotiska ställen) är 2-hjuliga fordon enormt mycket vanligare, inte minst som bruks & pendlaralternativ. Således har lagarna och infrastrukturen för dessa hängt med, till skillnad från här hemma.

Dvs man får parkera hur man vill?
 
Jag har målat butikens logga på kåporna, så när jag parkerar på trottoaren utanför butiken/jobbet så är det inte en mc längre, det är en trottoarpratare..
 
Jag har målat butikens logga på kåporna, så när jag parkerar på trottoaren utanför butiken/jobbet så är det inte en mc längre, det är en trottoarpratare..

Du vet väl att lösa reklamskyltar på trottoaren kräver tillstånd?
(har för mig att det var så för typ 20 år sedan i alla fall.)
 
Hur gör du med mopedbilar och fyrhjulingar?
Jag har funderat på att vända uppochner på dom, men inte riktigt vågat.

Jag där går jag bet, för tunga för min stackars rygg. Ett alternativ vore att släpa bort dem med en vajer kopplat till hojen eller närmsta parkerade bil. Men det vore nog olagligt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top