Parkering MC

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Har en liten fråga som jag har funderat på.

Hur är lapplisorna mot oss med MC?
Jag menar, om jag ställer mig på en stor parkering där man ska betala. Vad hindrar att någon snor parkerings-lappen? Att den blåser bort? Att den förstörs av regn osv.
Hur hårda är kommunen på att lappa MC?
Hur gör ni? Ställer ni bara hojen på MC-parkeringar? Cykelställ? Varsom?

MVH
Rasmus

Jag vill oxå veta, kan en vis man/kvinna upplysa oss i denna fråga? :)

Parkerar du på en parkeringsplats som kräver att du betalar utan att ha en lapp, så är risken större att de lappar dig.

Om du istället ställer dig där du inte är i vägen för någon och inte heller täcker upp en hel plats (t.ex. som att ställa sig vinkelrätt ut från trottoaren mellan 2 bilar) så är risken väldigt liten (jag har aldrig blivit lappad i Stockholm under 5 års tid och jag har aldrig betalat) :tummenupp

Parkerar du på en parkeringsplats som kräver att du betalar utan att ha en lapp, så är risken större att de lappar dig.

Om du istället ställer dig där du inte är i vägen för någon och inte heller täcker upp en hel plats (t.ex. som att ställa sig vinkelrätt ut från trottoaren mellan 2 bilar) så är risken väldigt liten (jag har aldrig blivit lappad i Stockholm under 5 års tid och jag har aldrig betalat) :tummenupp

Ok, jag tänkte på en stor parkering utomhus som kostar x antal kr i timmen där du betalar, får ut en lapp som man lägger på instrumentbrädan i bilen. En vanlig hederlig gammal parkering :)

Jag fick nyss hem en Zipzafe, den ser kanske lite klen ut men tror inte att man drar sönder den i första taget.
Sen vet jag inte om folk är så jävliga att dom skulle klippa sönder fickan för att komma åt biljetten, men det är väl få som skulle göra så hoppas jag.

http://www.mc-parkering.se/

Jag har dock inte provat den "in action" än då jag parkerar på mc-parkering främst och på jobbet står man gratis med MC även om det är betalparkering. :)

edit: Annars kan man ju köpa biljett och ta med den, få böter, betala, överklaga och visa biljett för att få tillbaka pengarna, men det känns ju sådär lagom med slöseri av tid... :död

Last edited:
Jag kollade med en ansvarig på ett parkeringsbolag här i stockholm för en tid sedan och svaret jag fick var

"Krävs det att man betalar så skall du med mc också betala och ställa dig lagligt dvs är det en parkering med rutor så ska du stå i en ruta. Biljetten behåller du på dig, ifall du får en p-bot skickar man in biljetten i efterhand."

Inte lämna biljetten på hojen då någon som sagt kan ta den eller så kan den blåsa bort.

Vet ej om detta gäller på alla p-platser eller i hela Sverige men iaf på ett av de större p-bolagen i sthlm.

Last edited:
Parkerar du på en "vanlig" betalparkering längs gatan så måste du betala som alla andra och kommer bli lappad ifall du inte gjort det.
Ställer du dig däremot på en parkering där det står MC på skylten och på marken så får du stå gratis, dock kommer du trängas med allt från efterblivna mopeder till trehjuligacyklar med motor i.

Och vem fan orkar bry sig om så liten summa som parkeringsavgiften att sno, isåfall har folk inget bättre för sig eller lever på existensminimum.

Dock är vi väl för coola för att betala parkering eller hur? :)

Parkerar du på en "vanlig" betalparkering längs gatan så måste du betala som alla andra och kommer bli lappad ifall du inte gjort det.
Ställer du dig däremot på en parkering där det står MC på skylten och på marken så får du stå gratis, dock kommer du trängas med allt från efterblivna mopeder till trehjuligacyklar med motor i.

Och vem fan orkar bry sig om så liten summa som parkeringsavgiften att sno, isåfall har folk inget bättre för sig eller lever på existensminimum.

Dock är vi väl för coola för att betala parkering eller hur? :)

Jag förstår ju också att man egentligen SKA betala.
Men frågan är hur mycket krut lapplisorna lägger på MC. Gäller det bil så är det ju lapp på en gång.
Får ju hoppas att dom är så godtrogna så att dom tror att man betalat och då skiter i att lappa. Lär ju bli ett jäkla extrajobb med mackulering om man får en lapp om dagen (extrema fall)

Det kanske är för att jag är student, men jag tycker det e dyrt att parkera inne i stockholm :/

Och om man sedan får en böteslapp på det för att biljetten blåser iväg/blir snodd så åker ju rätt mycket pengar iväg (tror det kostar 550kr för en p-bot).

Jag förstår ju också att man egentligen SKA betala.
Men frågan är hur mycket krut lapplisorna lägger på MC. Gäller det bil så är det ju lapp på en gång.
Får ju hoppas att dom är så godtrogna så att dom tror att man betalat och då skiter i att lappa. Lär ju bli ett jäkla extrajobb med mackulering om man får en lapp om dagen (extrema fall)

Jo visst är det så, därför tycker jag du ska leta upp olika MC parkeringar över stan och där du brukar/behöver parkera.
Här i Stockholm finns det en del lite överallt dock brukar de oftast bli fulla ganska snabbt men jag föredrar ändå att parkera bredvid även fast det är fullt än att parkera någon annanstans. Dock parkerar jag hojen ytterst sällan, den är ju trots allt till för att köras :):)

Angående makulering så finns det inte på världskartan, så många gånger jag fått böter med bil så har jag lärt mig.. Även när en halvt borta polisman skrev ut en böter när jag stod på en lastzon där han skrivit fel på tider och annat. Bara att betala..

För er som bor i Stockholm så tycker jag ni skall ta en tur ut till Östermalm/Karlaplan och ta en sväng på Styrmansgatan/Linnégatan och notera den majoritet av bilar som dubbelparkerat och står fel och samtidigt ta en titt på framrutan ifall ett kärleksbrev finns eller ej :)

Men jag menar ju med mackuleringen att: Du har köpt biljett, parkerar, tar med lappen i fickan. Lapplisa anländer, ser hoj utan p-lapp och lappar = du ringer till transportstyrelsen och säger du har betalat och dom måste mackulera boten.

Det blir mycket extrajobb. Klart man har den för att köra och inte parkera. Men jag kommer ha min hoj till både transport och nöje.
Får nog ta mig en tur i Jönnet för att se över hur det ser ut med MC parkeringar. Tror inte det är så jäääättemånga.

Tack för svaren förresten! :)

Finns minst 150 trådar i ämnet för den som önskar förkovra sig...............

Jag tänkte sätta vingmuttrar på regplåten. Sedan får plåten ligga i kutsen om man skulle behöva parkera på något "olämpligt ställe", tex en refug på en parkeringsplats eller i anslutning till ett cykelställ.

Fråga 1: Hur stor är risken att man får hojen bortforslad? (under förutsättning att man bara står "en stund" = 1-3h, och inte över natten.

Fråga 2: Om man låser fast hojen och p-bolaget klipper låset och forslar bort hojen. Kan man kräva ersättning för skadegörelse eller liknande?

Ska sticka in med en relaterad fråga här; kan man parkera hojen längs t ex en husvägg eller på annat ställe där den inte blockerar någon framkomst? Den tar ju inte nämnvärt mycket mer plats än en cyckel, eller anses det att om den har motor så går det att tjäna pengar på den? :va

Jag ringde precis till jönköpings kommun. Jag fick svaret:
Man ska ha med en liten plastficka eller plastpåse som man ska lägga lappen i och hänga på cykeln. I övrigt gäller samma regler som med bil

Ska sticka in med en relaterad fråga här; kan man parkera hojen längs t ex en husvägg eller på annat ställe där den inte blockerar någon framkomst? Den tar ju inte nämnvärt mycket mer plats än en cyckel, eller anses det att om den har motor så går det att tjäna pengar på den? :va

Samma regler gäller som för bil, så inte på trottoarer och sånt eller där det är förbjudet att parkera.

Så får du inte parkera i Malmö. Höll på att få böter för det, tur jag hann dit i tid och stoppade plisa.

Mon hojj är så snygg att jag snarare uppmanas att parkera där man egentligen inte får stå endast pga fröjden för ögat

Back